Przełomowe odkrycie na Marsie. Może zmienić podręczniki

Damian Jaroszewski (NeR1o)

Przełomowe odkrycie na Marsie. Może zmienić podręczniki

Marsjański łazik Curiosity dokonał przełomowego odkrycia na Marsie. Znalezione przez niego materiały mogą wskazywać na istnienie życia na Czerwonej Planecie.

Naukowcy od dawna są przekonani, że na Marsie kiedyś istniało życie, a krater Gale jest tak naprawdę pozostałością po starożytnym jeziorze. Chociaż nie wszystkie części tej układanki są jasne i nie mamy odpowiedzi na każde pytanie, to kolejny element zdaje się sugerować, że Czerwona Planeta miliardy lat temu tętniła życiem.

Sensacyjne odkrycie na Marsie

Łazik Curiosity odkrył na Marsie materiał skalny, który wypełniony jest niezwykłą ilością manganu. Jest to minerał, który obficie występuje na Ziemi, między innymi w jeziorach. Poza tym jest ściśle związany z życiem drobnoustrojów.

Na Ziemi tego typu osady zdarzają się cały czas ze względu na wysoką zawartość tlenu w naszej atmosferze, wytwarzaną przez życie fotosyntetyczne i mikroby, które pomagają katalizować te reakcje utleniania manganu.

- powiedział Patrick Gasda, badacz z Los Alamos National Laboratory.

Czy to oznacza, że na Marsie kiedyś było życie, a krater Gale rzeczywiście jest pozostałością po ogromnym jeziorze? Tego typu wnioski nasuwają się same, ale pomimo tego naukowcy pozostają ostrożni.

Na Marsie nie mamy dowodów na istnienie życia, a mechanizm produkcji tlenu w starożytnej atmosferze Marsa jest niejasny, więc sposób, w jaki tlenek manganu został uformowany i skoncentrowany tutaj, jest naprawdę zagadkowy. Odkrycia te wskazują na większe procesy zachodzące w marsjańskiej atmosferze lub wodach powierzchniowych i pokazują, że należy wykonać więcej pracy, aby zrozumieć utlenianie na Marsie.

- dodał główny autor badania opublikowanego w Journal of Geophysical Research: Planets.

Naukowcy zamierzają dalej badać powierzchnię Czerwonej Planety, aby lepiej zrozumieć wszystkie procesy, które zachodziły na Marsie.

Zobacz: Sensacja na polskim niebie. Naukowcy podzieleni