Firma analityczna AutomotiveSuppliers.pl przedstawiła raport na temat stanu polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Rok 2023 był pod wieloma względami rekordowy, ale prognozy są słabe.
Polski przemysł motoryzacyjny zanotował rekordowe wyniki w 2023 roku, jak wynika z raportu firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl. Niemal we wszystkich aspektach zanotował duże wzrosty. Jednocześnie przyszłość maluje się w mniej różowych barwach.
Produkcja polskiego przemysłu motoryzacyjnego zwiększyła się rok do roku o 15 proc. Największy w tym udział miała produkcja akcesoriów oraz części, która wygenerowała w sumie 122 mln przychodu, co stanowi wzrost o 9,3 proc. Jednocześnie jest to rekordowy wynik w historii polskiej branży.
Jednak największą poprawę obserwujemy w produkcji pojazdów i silników, które wygenerowały 97,5 mln przychodu, ale jest to poprawa aż o 25,2 proc. w ujęciu rocznym.
Całkiem nieźle jest też pod kątem zatrudnienia. To wyniosło 202 tys. osób, czyli o 2,9 proc. i 5,4 tys. więcej niż na koniec poprzedniego roku. Co ciekawe, największy wzrost rynek zanotował w pierwszym kwartale, kiedy zatrudniono 3,8 tys. dodatkowych osób. W kolejnych kwartałach przyrost nie był już tak dynamiczny.
Wzrósł także eksport, który po raz pierwszy w historii przekroczył wartość 50 mld euro i wyniósł dokładnie 50,28 mld. To aż o 26,5 proc. więcej niż rok wcześniej, więc wzrost jest bardzo duży.
- We wszystkich miesiącach zeszłego roku, za wyjątkiem września, dynamika eksportu była dwucyfrowa. Dzięki temu całoroczna wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego była o ponad ¼ wyższa niż w 2022 roku.
- zaznacza Rafał Orłowski, Partner w AutomotiveSuppliers.pl.
Jeśli chodzi o głównych partnerów Polski, to czołówka prezentuje się następująco: Niemcy (35,9 proc.), Francja (8,9 proc.), Czechy (7 proc.) oraz Włochy (6,2 proc.).
Niestety, chociaż wyniki za 2023 rok są bardzo dobre, to eksperci spodziewają się znacznego spowolnienia. W 2024 roku sprzedaż może być gorsza niż rok wcześniej. Wynika to przede wszystkim z dużych cięć na rynku motoryzacyjnym, w tym grupowych zwolnień, które ogłosiły między innymi Continental, Bosch, Forvia oraz Autoliv.
Zobacz: Polacy na potęgę tracą samochody. Dane policji są zatrważające
Zobacz: Elektryki nie sprzedają się już tak dobrze. Sytuacja jest słaba
Źródło zdjęć: Shutterstock
Źródło tekstu: AutomotiveSuppliers.pl, Rzeczpospolita