Strona 9 z 9

Re: Blokada sprzętu przez operatora z powodu braku opłaty raty

Post:23 kwie 2022, 18:15
autor: matek451
Faktura jest zawsze tylko na sprzęt i w niej widnieje faktyczna kwota jaką płacimy w salonie/sklepie internetowym , nie ma w niej nic na temat rat czy opłat abonamentowych i dlatego nie jest żadnym dowodem na własność sprzętu a wręcz potrafi wprowadzać w bład, na dodatek często klienci którzy nie zapoznają się z regulaminem oferty sadzą ze są włascicielami a na dowód pokazują fakturę na opłatę poczatkową uiszczoną podczas wizyty w salonie czy przy zakupie on line. Zakup sprzętu od operatora to nie zakup na raty sensu stricte gdzie rat udziela instytucja finansowa/bank.

Re: Blokada sprzętu przez operatora z powodu braku opłaty raty

Post:23 kwie 2022, 18:49
autor: Remington
Każda faktura zawiera informację o sposobie płatności. Tu sposobem są raty i musi taka informacja znaleźć się na fakturze. Co więcej, jeśli nie ma umowy, faktura jest dowodem przeniesienia własności, a ono następuje właśnie po uiszczeniu ostatniej raty. Tu akurat jest umowa, więc sama faktura to za mało.

Mylisz się również pisząc o „fakturze na kwotę początkową” - faktura jest na pełną kwotę, poszczególne raty nie są fakturowane osobno, a jedynie kwota raty jest wymagalna z kwotą faktury miesięcznej za abonament i usługi (nie widnieje jednak na niej).

Przykład masz na skanie @JackOneill.

Re: Blokada sprzętu przez operatora z powodu braku opłaty raty

Post:23 kwie 2022, 20:56
autor: matek451
Ale na tym skanie jest wyraźna informacja ze to T-mobile jest właścicielem telefonu więc reszta dyskusji nie ma znaczenia, inaczej jest gdy brak takiego zapisu na fakturze lub gdy nie mamy dostępu do niej , weryfikacja właściciela po IMEI przez kupujacego telefon/ router z drugiej ręki jest dla jego dobra, sam często to weryfikuję przy zakupie sprzętu do internetu pochodzacego od operatora na wystawianego na OLX czy Allegro, 95% wystawiających nie jest właścicielami.

Re: Blokada sprzętu przez operatora z powodu braku opłaty raty

Post:24 kwie 2022, 13:05
autor: Vieslav
W temacie przez kilka lat była cisza, więc warto odświeżyć i usystematyzować informacje:
- czy taka blokada telefonu przez operatora jest zgodna z prawem? Przecież jak wezmę coś na raty ze sklepu i rat nie spłacam to nie przychodzi mi do domu pracownik sklepu żeby zabrać przedmiot.
- jakie prawa ma osoba, która zupełnie nieświadomie zakupi taki zablokowany telefon? Czy jest w jakiś sposób chroniona? Co z pieniędzmi i przedmiotem po takiej transakcji?

Re: Blokada sprzętu przez operatora z powodu braku opłaty raty

Post:24 kwie 2022, 14:01
autor: Remington
Vieslav pisze:
24 kwie 2022, 13:05
W temacie przez kilka lat była cisza, więc warto odświeżyć i usystematyzować informacje:

Nic się w przepisach nie zmieniło, czyli:
Vieslav pisze:
24 kwie 2022, 13:05
- czy taka blokada telefonu przez operatora jest zgodna z prawem? Przecież jak wezmę coś na raty ze sklepu i rat nie spłacam to nie przychodzi mi do domu pracownik sklepu żeby zabrać przedmiot.

Gdy bierzesz coś na raty ze sklepu, to ta rzecz staje się Twoją własnością, a Ty masz dług wobec udzielającego pożyczki, czyli banku lub firmy pożyczkowej.

Tu jest umowa z zastrzeżeniem własności do czasu zapłaty ostatniej raty (art. 589 kc.), więc nikt nie udziela pożyczki, tylko płacisz cenę w ratach właścicielowi. Operator jako właściciel może robić co chce nawet gdy są zapłacone 23 z 24 rat.

Vieslav pisze:
24 kwie 2022, 13:05
- jakie prawa ma osoba, która zupełnie nieświadomie zakupi taki zablokowany telefon? Czy jest w jakiś sposób chroniona? Co z pieniędzmi i przedmiotem po takiej transakcji?

Art. 169 kc. Jeśli kupiła w dobrej wierze, to staje się prawowitym właścicielem urządzenia. I może wystąpić do operatora o zdjęcie blokady, a jeśli to nie poskutkuje, zmusić go do tego sądownie. Czyli w teorii fajnie, a w praktyce wywalczy zdjęcie blokady, ale gdy ten telefon będzie już starociem.

Re: Blokada sprzętu przez operatora z powodu braku opłaty raty

Post:25 kwie 2022, 16:33
autor: R.Mandano
Remington pisze:
24 kwie 2022, 14:01
Art. 169 kc. Jeśli kupiła w dobrej wierze, to staje się prawowitym właścicielem urządzenia. I może wystąpić do operatora o zdjęcie blokady, a jeśli to nie poskutkuje, zmusić go do tego sądownie. Czyli w teorii fajnie, a w praktyce wywalczy zdjęcie blokady, ale gdy ten telefon będzie już starociem.
Dobrze, że dodałeś to, co wytłuściłem ...
:lol:

Ja dodam tylko, że w praktyce udowodnienie przed Sądem, że nabyłeś przedmiot w dobrej wierze będzie kosztowało więcej, niż wart jest ten sprzęt.
Na dodatek możesz wpaść w sidła tzw. paserstwa nieumyślnego, co kończy się sprawą karną.

Dlatego wcześniej napisałem, że stronka do sprawdzania czy telefon jest "czysty" czy "obciążony" powinna być na stronie nadzorcy rynku usług telekomunikacyjnych czyli UKE, a nie jak jest teraz - na stronkach operatorów. Skoro rejestr ksiąg wieczystych jest jawny i dostępny w każdym sądzie - to i rejestr telefonów "obciążonych" tez powinien być jawny - ale bez podawania danych RODO, a tylko nr IMEI i informacja na rzecz którego Opka.
:wink:

Re: Blokada sprzętu przez operatora z powodu braku opłaty raty

Post:25 kwie 2022, 21:20
autor: Vieslav
R.Mandano pisze:
25 kwie 2022, 16:33
Ja dodam tylko, że w praktyce udowodnienie przed Sądem, że nabyłeś przedmiot w dobrej wierze będzie kosztowało więcej, niż wart jest ten sprzęt.
Na dodatek możesz wpaść w sidła tzw. paserstwa nieumyślnego, co kończy się sprawą karną.
Miałem takie obawy kupując rok temu moją Xperię XZ1 Dual jako używaną. Ale po zrobieniu małego researchu stwierdziłem, że jest to model z 2017 roku i co miało zostać zablokowane już dawno zablokowali 8) . Nie uważacie, że tak generalnie obecnie kupno używanego telefonu to loteria?

Re: Blokada sprzętu przez operatora z powodu braku opłaty raty

Post:26 kwie 2022, 16:27
autor: mariusz9a
Na plusforum.pl (w tym temacie: https://plusforum.pl/viewtopic.php?f=98 ... &start=405) pojawił się ciekawy przykład oszustwa... Przy okazji wychodzi na to, że samo sprawdzenie u operatora może nic nie dać - w przypadku Plusa baza aktualizowana jest co tydzień. Tu dodatkowo sprzedawca ukrył zakup na raty w Plusie, podrabiając fakturę z x-kom... Także chyba ogólnie takie kupowanie w dzisiejszych czasach lepiej sobie odpuścić :roll:

Kupiłem używany który był wziety na raty

Post:17 sty 2023, 22:35
autor: fqi24532
Hej, kupiłem dziś telefon używany który jest wzięty na raty w plusie. Oczywiście "Wlascicielem urządzenia jest firma Polkomtel" nie ma zadnych blokad, dostałem fakturę (połowa rat już spłacona) oraz spisaliśmy umowe kupna-sprzedaży z wpisanym imei oczywiście (sprzedający sam miał już przygotowaną umowę i chciał ją spisać) oraz zadeklarował sie spłacać raty. Jak myślicie jest się czego obawiać?

Re: Kupiłem używany który był wziety na raty

Post:17 sty 2023, 23:35
autor: Remington
fqi24532 pisze:
17 sty 2023, 22:35
zadeklarował sie spłacać raty. Jak myślicie jest się czego obawiać?

O ocenę jego wiarygodności spytaj jego znajomych, a nie nas. Jeśli przestanie płacić (a nie był firmą, od której mógłbyś dochodzić praw z tytułu rękojmi), to pozostanie życzyć Ci powodzenia w sądzie cywilnym.

Nawiasem mówiąc, on nie miał prawa sprzedać tego telefonu, bo do czasu spłaty ostatniej raty był tylko jego posiadaczem, a nie właścicielem. Ty świadom iż właścicielem jest Polkomtel, nie nabyłeś go w tzw. dobrej wierze.

Problem z zablokowanym telefonem w Plusie

Post:11 mar 2023, 16:21
autor: Nietoperz99
Po uruchomieniu telefonu pojawia mi się komunikat od Polkomtel Sp. z o.o.
Plus: Telefon został zablokowany z powodu niespłaconych rat. W celu przywrócenia możliwości korzystania z urządzenia należy spłacić zaległe raty. , jest jeszcze możliwość podania kodu PIN - wprowadzam na 100% prawidłowy kod pin ale nie działa.
W punkcie plusa powiedzieli, że raty za telefon są uregulowane od dłuższego czasu i telefon musiał zostać zablokowany z powodu zmiany kodu pin, zapomnienia kodu i w efekcie zablokowania go. Dziwne jest to, że kod PIN w ogóle nie był zmieniany i nie jest to możliwe. Gdy uruchamia się ponownie telefon jest potrzebny kod pin - ale jest to ekran bez komunikatu od Polkomtel. Wtedy kod pin działa, następnie pokazuje się już to główne okno z komunikatem od Polkomtel i jest możliwość wpisania kodu pin, który już wtedy nie chce przejść. Dzisiaj miałem dziwną sytuację, ponieważ spróbowałem odblokować ten telefon przez pin, kolejny raz, i mi się udało. Odrazu pokazały mi się powiadomienia o sms, połączeniach i tak dalej. Po chwili telefon sobie zgasł. Pojawił się komunikat od Polkomtel i tak jak wcześniej odblokowanie przez pin znowu nie działało. Co zrobić w tej sytuacji ?

Re: Blokada sprzętu przez operatora z powodu braku opłaty raty

Post:11 mar 2023, 17:32
autor: koszalineo941268
Jaki komunikat podaje Plus dla Imei tego telefonu?
https://www.plus.pl/formularze/formularz-imei

Re: Blokada sprzętu przez operatora z powodu braku opłaty raty

Post:11 mar 2023, 23:24
autor: Nietoperz99
odpowiedź Email:
Dzień dobry

Dla adresu e-mail: x poprzez formularz internetowy otrzymaliśmy zapytanie w sprawie urządzenia o numerze IMEI: x

Informujemy, że właścicielem urządzenia jest Polkomtel Sp. z o.o.

Jeśli nie składali Państwo takiego zapytania, prosimy o zignorowanie i skasowanie tej wiadomości.

Wiadomość wygenerowana automatycznie - prosimy na nią nie odpowiadać

Pozdrawiamy, Plus

Re: Blokada sprzętu przez operatora z powodu braku opłaty raty

Post:12 mar 2023, 08:59
autor: koszalineo941268
Nietoperz99 pisze:
11 mar 2023, 23:24
Informujemy, że właścicielem urządzenia jest Polkomtel Sp. z o.o.
Czyli w punkcie Plusa wprowadzili cię w błąd, raty nie są spłacone w całości, stąd blokada. Właścicielem urządzenia ciągle jest Plus.

Kupowałeś ten telefon osobiście w Plusie na swoje nazwisko czy od osoby, która go tam kupiła?

Re: Blokada sprzętu przez operatora z powodu braku opłaty raty

Post:13 mar 2023, 09:07
autor: mariusz9a
Nietoperz99, ale PIN do odblokowania karty SIM czy PIN do odblokowania zablokowanego telefonu (ustawiany na urządzeniu do jego zabezpieczenia -> wzór lub PIN) to nie jest ten sam PIN co do odblokowania telefonu na który nałożono blokadę windykacyjną. Piszę to, bo z Twojej wypowiedzi wynika, że Ty wpisujesz ten sam PIN co do odblokowania telefonu (czy tam karty SIM), a to nie jest ten PIN (chyba że źle Cię zrozumiałem).

[PLAY] Zakup telefonu do umowy (abonament) na firmę

Post:01 sty 2024, 19:27
autor: bogdans1
Zastanawiałem się, czy to dobry dział, ale liczę na pomoc :)

Czy jak ktoś przedłuża telefon na firmę w Play i dostaje go za 1PLN (jest paragon na tyle), to telefon jest jego własnością i może go sprzedać? Czy jak np. przestanie płacić abonament, to PLAY może zablokować telefon (zgłosić "kradzież" itp)?

Pytam, bo nie chcę narobić sobie problemów kupując taki telefon.

Re: [PLAY] Zakup telefonu do umowy (abonament) na firmę

Post:02 sty 2024, 08:20
autor: MariuszY
bogdans1 pisze:
01 sty 2024, 19:27
Czy jak ktoś przedłuża telefon na firmę w Play i dostaje go za 1PLN (jest paragon na tyle), to telefon jest jego własnością i może go sprzedać? Czy jak np. przestanie płacić abonament, to PLAY może zablokować telefon (zgłosić "kradzież" itp)?
Odwieczny problem nieczytania szczegółów umowy. Telefon "za 1PLN" zakupuje się z uwzględnieniem wszystkich warunków podpisywanej umowy. Tam, najprawdopodobniej, będzie zapis o udzielonych rabatach, zniżkach, promocjach, a ich warunkiem, najczęściej, będzie wypełnienie w całości warunków umowy. W związku z tym działa to podobnie do zakupu ratalnego - przestajesz płacić to sprzęt masz, ale zobowiązanie pozostaje. Z tego tytułu raczej nie nastąpi blokada IMEI, ale zapewne zapuka komornik.

Re: Blokada sprzętu przez operatora z powodu braku opłaty raty

Post:04 sty 2024, 07:21
autor: ligaro
Z innej beczki. Zauważyłem, że dopiero gdy wprowadzimy obojętnie jaką kartę SIM do telefonu od plusa, zostaje automatycznie instalowany jakiś ich programik i napis że telefon należy do operatora. .
Co jeśli tej SIMki nie włożę w ogóle a telefon będzie tylko i wyłącznie pod wi-fi?
Mogło się coś zmienić ,ale pamiętam że dany aparat ludzie wystawiali na eBay, ponieważ blokada działa tylko na terenie kraju.
Coraz częściej można spotkać też ogłoszenia Januszy biznesu którzy podejmą się zdjęcia blokady..
Myślę że Polak potrafi i kwestią czasu jest obejście blokady imei tak, jak było to w przypadku simlocka

Re: Blokada sprzętu przez operatora z powodu braku opłaty raty

Post:06 sty 2024, 19:13
autor: Kryniczanin
Coraz częściej można spotkać też ogłoszenia Januszy biznesu którzy podejmą się zdjęcia blokady..
Myślę że Polak potrafi i kwestią czasu jest obejście blokady imei tak, jak było to w przypadku simlocka
To już dawno jest ogarnięte. Kolega ma sieć komisów. Rejestracja Samsungów odbywa się na inną organizację, kartę wkładamy tylko do 2 gniazda i wsio działa od jednego opa :-)