Strona 1 z 2

Sieć 2G a możliwość płacenia telefonem

Post:07 wrz 2023, 10:55
autor: Moonoon
No nie wiem czy to już czas...
Historia z wczoraj:
Wrocław, kumpel z telefonem w TM mówi do mnie idziemy do Żabki po wodę do picia.
Pytam dlaczego tak daleko przecież mamy sklep po nosem ?
Tu nie zapłacę kartą, bo nie działa mi internet i pokazuje mi na ekranie znaczek 2G 2 kreski zasięgu...
Stwierdził, że to u niego ostatnio nie jest odosobniony przypadek.

Re: Wyłączenie oraz refarming zasięgu 2G/3G

Post:07 wrz 2023, 11:52
autor: mariusz9a
Moonoon pisze:Tu nie zapłacę kartą, bo nie działa mi internet i pokazuje mi na ekranie znaczek 2G 2 kreski zasięgu...
A co ma jedno do drugiego? Blikiem chciał zapłacić czy co?

Re: Wyłączenie oraz refarming zasięgu 2G/3G

Post:07 wrz 2023, 12:25
autor: Moonoon
Nie wiem jaki ma bank ale podobno płatność telefonem nie działa mu bez netu :roll:

Re: Wyłączenie oraz refarming zasięgu 2G/3G

Post:07 wrz 2023, 13:53
autor: mariusz9a
Jeśli płaci przez Google Pay lub Apple Pay to działa (niepotrzebny jest dostęp do sieci ani w ogóle zasięg - aby nie wdawać się w dyskusje o działaniu, powiedzmy że działa tak samo jak karta plastikowa).

Re: Wyłączenie oraz refarming zasięgu 2G/3G

Post:09 wrz 2023, 09:38
autor: YttyXXU
Moonoon pisze:
07 wrz 2023, 12:25
Nie wiem jaki ma bank ale podobno płatność telefonem nie działa mu bez netu :roll:
Nie do końca kwestia banku. Raz na jakiś czas usługa musi się zsynkować. Z moich doświadczeń, jak wyłączysz telefon w górach, a po włączeniu będziesz offline to nie zapłacisz.

Re: Wyłączenie oraz refarming zasięgu 2G/3G

Post:09 wrz 2023, 15:28
autor: bobix
To chyba tylko w Androidzie takie rzeczy. Na iOS na pewno tak się nie dzieje.

Re: Wyłączenie oraz refarming zasięgu 2G/3G

Post:09 wrz 2023, 17:04
autor: matias55
Było już o tym. Aplikacja musi pobrać ileś tam tokenów do płatności kartą offline.

Re: Wyłączenie oraz refarming zasięgu 2G/3G

Post:10 wrz 2023, 21:36
autor: f0ku5
Tylko w przypadku (odchodzącego już do lamusa) HCE. W przypadku Google Pay i Apple Pay nic takiego nie ma miejsca.

Re: Wyłączenie oraz refarming zasięgu 2G/3G

Post:11 wrz 2023, 06:19
autor: IC_Current
f0ku5 pisze:
10 wrz 2023, 21:36
Tylko w przypadku (odchodzącego już do lamusa) HCE. W przypadku Google Pay i Apple Pay nic takiego nie ma miejsca.
Google Play to też HCE :lol:

Re: Wyłączenie oraz refarming zasięgu 2G/3G

Post:11 wrz 2023, 08:16
autor: mariusz9a
YttyXXU pisze:Z moich doświadczeń, jak wyłączysz telefon w górach, a po włączeniu będziesz offline to nie zapłacisz.
bobix pisze:o chyba tylko w Androidzie takie rzeczy. Na iOS na pewno tak się nie dzieje.
U mnie też się tak nie dzieje, a mam Androida. Także to chyba kwestia telefonu? Google ani słowem nie wspomina że musisz mieć dostęp do sieci żeby dokonywać płatności. Tylko dodawanie karty wymaga dostępu do sieci. Przeczytałem całą pomoc i nigdzie nie ma ani słowa że brak dostępu do sieci może być przyczyną niedziałania płatności. Jest pełno innych ustawień telefonu/NFC/zabezpieczeń, ale brak internetu nie pojawia się nigdzie ;-) Także wychodzi na to, że nie jest on wymagany i nie pobiera żadnych "tokenów" (może kiedyś tak było? W sumie wyszukiwarka znajduje jakiś bank, który kiedyś o czymś takim napisał, ale tekst jest chyba stary). Mój bank twierdzi, że nie ma konieczności łączyć się z internetem, można być cały czas offline. Tylko dodawanie karty wymaga bycia online. I by się to zgadzało z tym co pisze samo Google.

Re: Wyłączenie oraz refarming zasięgu 2G/3G

Post:11 wrz 2023, 10:26
autor: Remington
mariusz9a pisze:
11 wrz 2023, 08:16
Google ani słowem nie wspomina że musisz mieć dostęp do sieci żeby dokonywać płatności. Tylko dodawanie karty wymaga dostępu do sieci.

Bo do płatności nie potrzeba internetu, ale do działania Portfela potrzeba😁

Zarówno w iOS jak i w Androidzie, aplikacja portfelowa łączy się z hostem co pewien czas i aktualizuje dane, służy to np. unieważnianiu lub kart, aktualizacji ich parametrów w tym po odnowieniu karty (nie wiem czy jakikolwiek bank to oferuje). Przypadek opisany przez @YttyXXU jest jak najbardziej możliwy - aplikacja nie mogła zaktualizować parametrów i odmówiła działania.

Re: Wyłączenie oraz refarming zasięgu 2G/3G

Post:11 wrz 2023, 11:23
autor: mariusz9a
Remington pisze:Zarówno w iOS jak i w Androidzie, aplikacja portfelowa łączy się z hostem co pewien czas i aktualizuje dane, służy to np. unieważnianiu lub kart, aktualizacji ich parametrów w tym po odnowieniu karty (nie wiem czy jakikolwiek bank to oferuje).
Jesteś na 100% pewien że tak to działa? Bo, że jakieś dane zbierane przez Google są aktualizowane to ok i mnie to nie dziwi - natomiast to nie powinno mieć wpływu na same płatności (to czy google pcha te dane na serwer, czy nie ma neta i tego nie robi, tylko czeka na połączenie). Ale czy na pewno konieczne jest co jakiś czas pobieranie informacji o profilu z banku to nie wiem... Powiedziałbym że nie (bo przecież wyjdzie to podczas próby wykonania płatności więc taka informacja od strony smartfona nie powinna być obligatoryjnie wymagana do działania samego systemu płatności), a jeśli jest, to ktoś to zrobił bez sensu i pisanie o tym że nie trzeba dostępu do neta jest wprowadzaniem w błąd. Ale ja nie siedzę aż na tyle w temacie, więc to takie moje gdybanie. W każdym razie mój bank mi napisał, że po prawidłowym dodaniu profilu nie wymaga już więcej połączenia z internetem :-] No to jak to w końcu jest? :-D

Dlatego pytam czy na pewno jesteś przekonany o tym co piszesz ;-) Bo może kiedyś tak było?

Re: Wyłączenie oraz refarming zasięgu 2G/3G

Post:11 wrz 2023, 11:49
autor: Remington
Aktualizacje kart odbywają się w czasie rzeczywistym, czyli wypychane są z hosta do urządzenia. Nie każdy bank to umie obsłużyć, ale tu jest to bez znaczenia - bo mówimy o łączności telefonu nie z bankiem, lecz z Google.

Czyli przypadek, o którym tu mówimy, gdy telefon nie ma LTE, a ma 2G z bardzo wolnym internetem lub jego brakiem - uniemożliwia aktualizację. Czy to równa się brakowi możliwości zapłacenia - nie wiem.

Ale coś w tym jest - po włączeniu Apple Watcha nie da się nim zapłacić dopóki nie zaktualizuje on danych portfela. Podobnie może być więc z telefonami. Spróbuję potestować to symulując taką sytuację jak tu omawiana.

Re: Wyłączenie oraz refarming zasięgu 2G/3G

Post:11 wrz 2023, 12:21
autor: mariusz9a
Remington pisze:Czyli przypadek, o którym tu mówimy, gdy telefon nie ma LTE, a ma 2G z bardzo wolnym internetem lub jego brakiem - uniemożliwia aktualizację. Czy to równa się brakowi możliwości zapłacenia - nie wiem.
Da się zapłacić będąc poza zasięgiem (a co za tym idzie braku łączności z internetem). Sprawdzone i to nie raz.

Re: Wyłączenie oraz refarming zasięgu 2G/3G

Post:11 wrz 2023, 12:31
autor: Remington
Mówię o braku możliwości aktualizacji, a dopiero wskutek tego możliwości zapłacenia. Jeśli wcześniej miałeś net to masz zaktualizowany Portfel i płacisz bez dostępu do sieci - podejrzewam też, że aktualizacja jest wymagana tylko raz na jakiś czas. Prawdziwy test to byłoby telefon przełączyć w tryb samolotowy i po kilku dniach spróbować nim zapłacić.

Edit: Sprawdziłem - Apple Watch po każdym włączeniu synchronizuje dane portfela, ale tylko z telefonem, nie idzie zapytanie do Apple.

Trudno więc jednoznacznie przesądzić czy wyłączenie 3G w jakikolwiek sposób może wpłynąć na możliwość płacenia telefonem.

Re: Wyłączenie oraz refarming zasięgu 2G/3G

Post:11 wrz 2023, 13:03
autor: mariusz9a
Jeżeli dobrze rozumiem to co pisze na swojej stronie sam Google i to co mi napisał bank, to taka "synchronizacja" następuje raz, gdy zakładasz profil danej karty - wtedy Google łączy się z systemami bankowymi. I tyle. Kolejna "synchronizacja" jest wtedy gdy sam grzebiesz przy profilu, tzn zmieniasz kartę, usuwasz ją, aktualizujesz itp.

Natomiast czy sama aplikacja Portfel musi się co jakiś czas synchronizować z serwerami Google - nie wiem. Możliwe że telefon pozostawiony na długi okres bez dostępu do internetu po prostu wyloguje nam konto Google, a co za tym idzie i Portfel - bardziej chyba w ten sposób. Ja to tak rozumiem i byłoby to nawet logiczne z punktu widzenia bezpieczeństwa. No chyba że konto Google nigdy nie jest wylogowywane? I nawet jak weźmiemy telefon wyłączony kilka lat, to bez wpisania hasła zaloguje nas na konto które na nim było uruchomione?

Re: Wyłączenie oraz refarming zasięgu 2G/3G

Post:11 wrz 2023, 13:17
autor: Remington
mariusz9a pisze:
11 wrz 2023, 13:03
Jeżeli dobrze rozumiem to co pisze na swojej stronie sam Google i to co mi napisał bank, to taka "synchronizacja" następuje raz, gdy zakładasz profil danej karty - wtedy Google łączy się z systemami bankowymi.

Później synchronizacja również następuje - to jest pewne. Tak jak pisałem - w ten sposób następuje aktualizacja wizerunku karty, aktualizacja jej statusu, aktualizacja danych karty po odnowieniu karty (nie spotkałem tego w żadnym moim banku, ale to też jest).

Otwartą i niewyjaśnioną kwestią jaką tu próbowaliśmy ustalić nie jest sam fakt synchronizacji, lecz czy jej niemożność z powodu braku dostępu do LTE uniemożliwi zapłacenie.

Re: Wyłączenie oraz refarming zasięgu 2G/3G

Post:11 wrz 2023, 21:25
autor: IC_Current
Z jednego portalu zagranicznego operatora płatności HCE:
There is no need for a WiFi or mobile (4G/3G/2G) connection at the moment when the payment is made. The Belfius application downloads unique tokens from a secure server to make a limited number of payments without Internet connection.
Czyli mamy ileś tokenów zapisanych w telefonie, których możemy użyć offline.

Edit.
A tu z odpowiedzi oficjalnego supportu Google dla użytkownika forum, potwierdzające, że wdrożenie HCE przez Google te pobiera okresowo i zapisuje na telefonie określoną liczbę tokenów do wykorzystania offline:
Hello Magpie 5228,

Welcome to the Google Wallet community.

You don't need to be connected to the internet for Google Wallet to work, however if you have a weak signal (and/or the cards show as empty grey boxes), it might be better to turn off mobile data and/or WiFi, Google Wallet will be able to make a limited number of offline transactions.

Google seems to recommend connecting the device to the internet every couple of days to refresh the device connection with the server (to be able to make more offline transactions in the future).

Re: Sieć 2G a możliwość płacenia telefonem

Post:12 wrz 2023, 07:58
autor: mariusz9a
Szkoda że nigdzie w swoim "helpie" o tym nie wspominają :-D Jedynie jedna jakaś strona banku wskazuje że jest 25 transakcji offline (velobank). Żaden inny bank (a przynajmniej ja się nie doszukałem, ale tez specjalnie jakoś głęboko nie grzebałem) jak również samo Google nigdzie nie pisze o żadnych limitach płatności offline, stąd moje założenie że mogło to być nieaktualne.
Szkoda, że Google nie wymienia tego jako jednej z przyczyn braku możliwości wykonania płatności, być może komuś by to pomogło w rozwiązaniu swojego problemu :-D A tak są wszystkie możliwe przyczyny, ale nie bycie offline przez czas iluś tam transakcji :-D

PS. Swoją drogą jest to swego rodzaju głupie rozwiązanie i powinno być zrobione analogicznie jak zwykła plastikowa zbliżeniowa karta płatnicza, toż to NFC jest przecież komunikacją dwustronną... Z drugiej jednak strony, jeśli ten limit wynosi 25 transakcji, a być może wartość ta jest ruchoma i każdy bank może ją zwiększyć (tego nie wiemy) to i tak to jest na tyle dużo, że przeciętny "Kowalski" w końcu znajdzie dostęp do internetu zanim wykorzysta ten limit. No i wiadomo - "odnawianie" "tokenów" przez terminal płatniczy bardzo skomplikowałoby sprawę ;-)

Re: Sieć 2G a możliwość płacenia telefonem

Post:12 wrz 2023, 09:53
autor: Moonoon
Dowiedziałem się kumpel ma konto w PKO BP

Moja aplikacja też klika razy komunikowała, że wkrótce stracę możliwość płatności telefonem jak będę offline (dziwne, bo transmisji nie wyłączam). Dodatkowo co ileś transakcji zbliżeniowych żąda PIN-u mimo kwoty poniżej 100zł.