Strona 1 z 2

Przeniesienie numeru Play -> Heyah - problem.

Post:17 cze 2011, 10:33
autor: Kamil_K
Witam

Mój współlokator przeniósł nr z Play do Heyah i teraz nie można się do niego dodzwonić z Play - przepraszamy, wybrany numer nie istnieje. Ile to może potrwać? Gdzie interweniować?

Re: Przeniesienie numeru Play -> Heyah - problem.

Post:17 cze 2011, 12:08
autor: Marcin_7
Kamil_K pisze:Witam

Mój współlokator przeniósł nr z Play do Heyah i teraz nie można się do niego dodzwonić z Play - przepraszamy, wybrany numer nie istnieje. Ile to może potrwać? Gdzie interweniować?
A mozna się dodzwonić do niego z Ery/Plusa lub Orange? Dziwne.

Post:17 cze 2011, 12:26
autor: mkowalski
Standardowy problem po przeniesieniu. Niech współlokator zadzwoni do BOA Heyah, że po przeniesieniu ma problemy. Oni powinni wyjaśnić problem z Playem.

Jeśli po przeniesieniu numeru są problemy z odbieraniem połączeń, wina zawsze jest po stronie operatora-dawcy.

Post:17 cze 2011, 13:41
autor: Marcin_7
mkowalski pisze: :
Jeśli po przeniesieniu numeru są problemy z odbieraniem połączeń, wina zawsze jest po stronie operatora-dawcy.
Niekoniecznie, może na przykład nie być jeszcze profilu abonenta w HLR "biorcy" (w tym wypadku Ery). To oczywiście, nie musi być związane z przypadkiem, który jest tematem tego wątku, chodzi mi raczej o słowo "zawsze" w Twom poście.

Post:17 cze 2011, 15:08
autor: mkowalski
Marcin_7 pisze:
mkowalski pisze:Jeśli po przeniesieniu numeru są problemy z odbieraniem połączeń, wina zawsze jest po stronie operatora-dawcy.
Niekoniecznie, może na przykład nie być jeszcze profilu abonenta w HLR "biorcy" (w tym wypadku Ery). To oczywiście, nie musi być związane z przypadkiem, który jest tematem tego wątku, chodzi mi raczej o słowo "zawsze" w Twom poście.
Ale jeśli problem byłby w HLR T-Mobile, to problem z odbieraniem połączeń dotyczyłby także innych operatorów, a nie tylko Playa.

Opisana sytuacja wygląda na problem z tablicami routingu w Play.

Post:17 cze 2011, 15:42
autor: Marcin_7
mkowalski pisze:
Marcin_7 pisze:
mkowalski pisze:Jeśli po przeniesieniu numeru są problemy z odbieraniem połączeń, wina zawsze jest po stronie operatora-dawcy.
Niekoniecznie, może na przykład nie być jeszcze profilu abonenta w HLR "biorcy" (w tym wypadku Ery). To oczywiście, nie musi być związane z przypadkiem, który jest tematem tego wątku, chodzi mi raczej o słowo "zawsze" w Twom poście.
Ale jeśli problem byłby w HLR T-Mobile, to problem z odbieraniem połączeń dotyczyłby także innych operatorów, a nie tylko Playa.
A to prawda, dlatego we wcześniejszym poście zaznaczyłem, że moja uwaga nie dotyczy pierwszego postu, który rozpoczał wątek, tylko Twojego słowa "zawsze".
mkowalski pisze: Opisana sytuacja wygląda na problem z tablicami routingu w Play.
Do bazy danych zawierających przeniesione numery (i informacje "do którego operatora zostały przeniesione") kierowane są wszystkie zapytania, bez względu czy rozmowa jest zainicjowana w Play, czy w Plusie lub T-mobile. Dlatego wydaje mi się ten przypadek dziwny, ale bez wszystkich szczegółów tutaj się tego nie przeanalizuje.

Post:17 cze 2011, 19:38
autor: Kamil_K
Załatwione :). Właściwie to nie wiem, kto załatwił, bo zgłoszone do obu stron.

Play nie potrafi nawet oddać numeru z klasą. Przeniesienie oczywiście z powodu katastrofalnej jakości połączeń, zwiech sieci, ciągłych awarii itp., zwieńczone problemem z tablicami routingowymi... Zwłaszcza że chodzi o numer, który sami oddali i dobrze wiedzieli komu.

Jak ja ich nie cierpię!!! :)

Dzięki chłopaki za podpowiedzi.

Post:17 cze 2011, 21:23
autor: rogmaniek
Kamil_K pisze:Mój współlokator przeniósł nr z Play do Heyah i teraz nie można się do niego dodzwonić z Play -
Też tak miałem, jak jeden testowy numer, w 2009r., przeniosłem z P4 do Polkomtela. Oryginalnie prefiks należał do PTC. Chociaż wtedy miałem komunikat, że numer nie istnieje. Tak jakby P4 źle przekierował ruch, tzn. ponownie do PTC, a nie Polkomtela. Albo nie dokonał wprowadzenia odpowiednich ustawień i stąd, jakby z automatu, przekierowanie połączeń na numer pierwotnego operatora? Byłaby taka sytuacja możliwa w rzeczywistości? :P

Może ktoś wyjaśnić mi pewną kwestię. Czy to operator, biorca numeru, powinien przekazać info do innych operatorów, że dany numer jest teraz w jego sieci. A czy, odnośnie wątku tego tematu, P4 wiedząc komu wydaje numer, powinien zadbać o odpowiednie ustawienia w kierowaniu ruchu do danego operatora? Czy może operator biorca powinien przekazać, nawet zbywcy numeru, oficjalną informację, że teraz ten numer należy do jego sieci, co byłoby już trochę dziwne? :wink:

POZdrawiam.


[ Dodano: 2011-06-17, 21:29 ]
Marcin_7 pisze:Do bazy danych zawierających przeniesione numery (i informacje "do którego operatora zostały przeniesione")
Marcin_7, odnośnie tej bazy, rozumiem, że odpowiednie zmiany wprowadza operator biorca? Czy może swój udział ma też operator dawca? Może pytania proste, ale mnie to trochę zastanawia, bo wcześniej nie słyszałem o takich tablicach routing'u.

POZdrawiam.

Post:17 cze 2011, 21:54
autor: mkowalski
Odnośnie tych "tablic routingu", sprawa wygląda następująco:

Załóżmy, że dzwonimy z numeru w T-Mobile na numer w Plusie, który był przeniesiony z Orange. Podczas zestawiania połączenia centrala T-Mobile najpierw szuka operatora naszego rozmówcy po prefiksie - w ten sposób trafi do Orange - i tam kieruje połączenie. W Orange informacja o żądaniu zestawienia połączenia trafia do FNR (czyli właśnie naszej "tablicy routingu"), który sprawdza czy numer nadal jest abonentem Orange. W naszej sytuacji okaże się, że numer został przeniesiony do Plusa, więc Orange przekierowuje żądanie do Plusa i rozmowa jest zestawiana.

Dla formalności - po przekierowaniu do Plusa sprawdzenie w FNR jest ponownie wykonywane. Jest tak na wypadek, gdyby wybierany numer dłużej wędrował, bo mógłby np. z Orange przejść do Plusa, a potem do Playa.

[ Dodano: 2011-06-17, 21:57 ]
rogmaniek pisze:Może ktoś wyjaśnić mi pewną kwestię. Czy to operator, biorca numeru, powinien przekazać info do innych operatorów, że dany numer jest teraz w jego sieci. A czy, odnośnie wątku tego tematu, P4 wiedząc komu wydaje numer, powinien zadbać o odpowiednie ustawienia w kierowaniu ruchu do danego operatora? Czy może operator biorca powinien przekazać, nawet zbywcy numeru, oficjalną informację, że teraz ten numer należy do jego sieci, co byłoby już trochę dziwne?
To operator-dawca jest odpowiedzialny za to, żeby poprawnie kierować ruch do operatora-biorcy.

W opisanej przez Ciebie sytuacji, to P4 musi mieć w swojej bazie informację komu wydał numer i przy każdym żądaniu zestawienia rozmowy odpowiednio przekierowywać ruch.

Post:17 cze 2011, 22:16
autor: Kamil_K
Numer, o którym mowa, ma prefiks Plusa.

Czyli gdy dzwonię na niego z jakiejś sieci, najpierw połączenie trafia do Plusa, Plus przekierowuje je do Playa, a Play do T-Mobile? Paranoja :D.

Post:17 cze 2011, 22:20
autor: rogmaniek
mkowalski pisze:Załóżmy, że dzwonimy z numeru w T-Mobile na numer w Plusie, który był przeniesiony z Orange. Podczas zestawiania połączenia centrala T-Mobile najpierw szuka operatora naszego rozmówcy po prefiksie - w ten sposób trafi do Orange - i tam kieruje połączenie. W Orange informacja o żądaniu zestawienia połączenia trafia do FNR (czyli właśnie naszej "tablicy routingu"), który sprawdza czy numer nadal jest abonentem Orange. W naszej sytuacji okaże się, że numer został przeniesiony do Plusa, więc Orange przekierowuje żądanie do Plusa i rozmowa jest zestawiana.

Dla formalności - po przekierowaniu do Plusa sprawdzenie w FNR jest ponownie wykonywane. Jest tak na wypadek, gdyby wybierany numer dłużej wędrował, bo mógłby np. z Orange przejść do Plusa, a potem do Playa.
Bardzo dziękuję za wyjaśnienia :-D
mkowalski pisze:To operator-dawca jest odpowiedzialny za to, żeby poprawnie kierować ruch do operatora-biorcy.
Czyli, jak dobrze rozumiem, to operator dawca informuje pozostałych operatorów, że numer trafia do innej sieci? Wcześniej uważałem, po informacjach z forum, że to operator biorca jest za to odpowiedzialny.

POZdrawiam.

[ Dodano: 2011-06-17, 22:24 ]
Kamil_K pisze:Czyli gdy dzwonię na niego z jakiejś sieci, najpierw połączenie trafia do Plusa, Plus przekierowuje je do Playa, a Play do T-Mobile? Paranoja .
Rzeczywiście, dziwne to trochę. Mam nadzieję, że ten czas jest liczony w ułamkach sekundy, oby :wink:

POZdrawiam.

Post:17 cze 2011, 22:35
autor: mkowalski
Kamil_K pisze:Numer, o którym mowa, ma prefiks Plusa.

Czyli gdy dzwonię na niego z jakiejś sieci, najpierw połączenie trafia do Plusa, Plus przekierowuje je do Playa, a Play do T-Mobile? Paranoja :D.
Jeśli jego droga to Plus->Play->T-Mobile, to tak właśnie to wygląda.

Jakiś czas temu były plany wprowadzenia niezależnej bazy przeniesionych numerów, coś w stylu wspólnego FNR-a, ale ostatecznie to chyba nie wypaliło (ale nie jestem pewien, bo nie śledziłem dalej tematu). W sumie byłoby to dobre rozwiązanie - po pierwsze żądania nie wędrowałyby tak po operatorach. Po drugie, jeśli operator-dawca "zwinie interes" to możemy zostać bez połączeń przychodzących. Mało realna sytuacja, ale teoretycznie możliwa.
rogmaniek pisze:
Kamil_K pisze:Czyli gdy dzwonię na niego z jakiejś sieci, najpierw połączenie trafia do Plusa, Plus przekierowuje je do Playa, a Play do T-Mobile? Paranoja .
Rzeczywiście, dziwne to trochę. Mam nadzieję, że ten czas jest liczony w ułamkach sekundy, oby
Nie trwa to długo, ale jest zauważalne. Można sobie samemu sprawdzić dzwoniąc na numer u pierwotnego operatora i na numer przenoszony kilka razy.
rogmaniek pisze:
mkowalski pisze:To operator-dawca jest odpowiedzialny za to, żeby poprawnie kierować ruch do operatora-biorcy.
Czyli, jak dobrze rozumiem, to operator dawca informuje pozostałych operatorów, że numer trafia do innej sieci? Wcześniej uważałem, po informacjach z forum, że to operator biorca jest za to odpowiedzialny.
A co rozumiesz przez "informowanie"? To nie jest tak, że jeśli przeniesiesz numer np. do Playa, to Play natychmiast informuje resztę operatorów, że Twój numer jest teraz w Playu. Dopiero podczas zestawiania połączenia ta informacja jest przekazywana.

Post:17 cze 2011, 22:36
autor: rogmaniek
rogmaniek pisze:Czyli, jak dobrze rozumiem, to operator dawca informuje pozostałych operatorów, że numer trafia do innej sieci? Wcześniej uważałem, po informacjach z forum, że to operator biorca jest za to odpowiedzialny.
Chyba sam sobie odpowiem, po ponownym przeczytaniu wcześniejszej odpowiedzi. Czyli, tak naprawdę nikt nikogo nie musi informować? Po prostu, operator dawca numeru, musi mieć wprowadzone odpowiednie ustawienia, w tej "tablicy routing'u"?

POZdrawiam.

Post:17 cze 2011, 22:41
autor: mkowalski
rogmaniek pisze:Po prostu, operator dawca numeru, musi mieć wprowadzone odpowiednie ustawienia, w tej "tablicy routing'u"?
Dokładnie tak. I dlatego właśnie, jeśli przy oddawaniu numeru operator nie zaktualizuje swojej tablicy, po przeniesieniu będą problemy z rozmowami przychodzącymi.

Post:17 cze 2011, 22:45
autor: rogmaniek
mkowalski pisze: Dopiero podczas zestawiania połączenia ta informacja jest przekazywana.
Właśnie, teraz już mam całkowitą jasność. Jeszcze raz dzięki, bo wcześniej inaczej sobie wyobrażałem działanie mechanizmu MNP. Pewnie jeszcze jest dużo ciekawostek, dla mnie, odnośnie przenoszenia numerów.
mkowalski pisze:Nie trwa to długo, ale jest zauważalne. Można sobie samemu sprawdzić dzwoniąc na numer u pierwotnego operatora i na numer przenoszony kilka razy.
A jednak. To teraz będę się zastanawiać, jak będę dzwonić na numer przeniesiony lub na numer u macierzystego operatora. Chociaż i tu trzeba wziąć pod uwagę technologię, bo wiadomo, że na 3G połączenia zestawiane są szybciej.

To jeszcze jedno: na przykładzie mojego numeru testowego. Miałem taką drogę MNP:
PTC (prefiks) > P4 > PTC > Polkomtel > Gadu Network :wink:

I moje pytanie: jeśli numer, np. za trzecim przeniesieniem, wraca ponownie do macierzystego operatora, to dalej "działa"/jest stosowana ta" tablica routing'u"?

POZdrawiam.


[ Dodano: 2011-06-17, 22:47 ]
mkowalski pisze:Po drugie, jeśli operator-dawca "zwinie interes" to możemy zostać bez połączeń przychodzących. Mało realna sytuacja, ale teoretycznie możliwa.
To trochę mały szok, że jest taka opcja możliwa :lol:

POZdrawiam.

Post:17 cze 2011, 22:49
autor: BUCiu
A takie coś:
Nr z Plusa powędrował do Play i po jakimś czasie do T-mobile.
Play połączenia głosowe do tego nr taryfikuje jak poza siec, ale już SMSy jakby nr nadal był w Play.
Czemu tak?

Post:17 cze 2011, 22:49
autor: mkowalski
rogmaniek pisze:To jeszcze jedno: na przykładzie mojego numeru testowego. Miałem taką drogę MNP:
PTC (prefiks) > P4 > PTC > Polkomtel > Gadu Network :wink:

I moje pytanie: jeśli numer, np. za trzecim przeniesieniem, wraca ponownie do macierzystego operatora, to dalej "działa"/jest stosowana ta" tablica routing'u"?
Trasa będzie wyglądała tak: PTC->Polkomtel->GG. Tablica jest skonstruowana tak, żeby zapobiegać pętlom - z czystej optymalizacji, bo nie ma potrzeby żeby numer wędrował okrężną drogą.

Post:17 cze 2011, 22:55
autor: rogmaniek
rogmaniek napisał/a:
To jeszcze jedno: na przykładzie mojego numeru testowego. Miałem taką drogę MNP:
PTC (prefiks) > P4 > PTC > Polkomtel > Gadu Network

I moje pytanie: jeśli numer, np. za trzecim przeniesieniem, wraca ponownie do macierzystego operatora, to dalej "działa"/jest stosowana ta" tablica routing'u"?


Trasa będzie wyglądała tak: PTC->Polkomtel->GG. Tablica jest skonstruowana tak, żeby zapobiegać pętlom - z czystej optymalizacji, bo nie ma potrzeby żeby numer wędrował okrężną drogą.
O i super. Bo logicznie :wink: To czasami, przy dużej ilości przenosin, może warto, na chwilę, wrócić do macierzystego operatora, a potem dalsze MNP :lol:

POZdrawiam.

Post:17 cze 2011, 23:04
autor: mkowalski
rogmaniek pisze:To czasami, przy dużej ilości przenosin, może warto, na chwilę, wrócić do macierzystego operatora, a potem dalsze MNP
Nie wiem czy jest to konieczne nawet przy dużej ilości przenosin ;)
Wszystko przez to, że nasi wirtualni operatorzy nie mają pełnej infrastruktury teleinformatycznej. Chodzi mi o to, że prawdopodobnie wszystkie żądania zestawienia rozmów wykonuje dla nich macierzysty operator (np. dla GaduAIR Polkomtel).

Nie wiem niestety jak od strony technicznej wygląda ta kwestia przy przeniesieniu numeru z Plusa do GaduAIR - z tego co wiem, GG nie ma pełnej infrastruktury. Wtedy wyglądałoby na to, że FNR nie będzie przekazywał żądania dalej, tylko zrealizuje je według jakiejś własnej procedury.

Post:17 cze 2011, 23:20
autor: rogmaniek
mkowalski pisze:Nie wiem czy jest to konieczne nawet przy dużej ilości przenosin
Wszystko przez to, że nasi wirtualni operatorzy nie mają pełnej infrastruktury teleinformatycznej. Chodzi mi o to, że prawdopodobnie wszystkie żądania zestawienia rozmów wykonuje dla nich macierzysty operator (np. dla GaduAIR Polkomtel).
Rzeczywiście- słuszna uwaga. Wszystko możliwe, że za realizację połączeń, łącznie z kwestią MNP, w przypadku Gadu Network, odpowiada Polkomtel. Chyba że numer przenosiłbym między trzema operatorami infrastrukturalnymi (omijając operatora macierzystego), na zmianę. I powiedzmy, że dziesiąte MNP byłoby do operatora macierzystego :wink:

POZdrawiam.