DAJ CYNK
  • Wszystko, co dotyczy telefonii stacjonarnej - usługi, promocje, opinie, VoIP, sprzęt, itp. Także dostęp do Internetu - radiowy, xDSL, dial-up, itp.
Wszystko, co dotyczy telefonii stacjonarnej - usługi, promocje, opinie, VoIP, sprzęt, itp. Także dostęp do Internetu - radiowy, xDSL, dial-up, itp.
Regulamin forum: Zanim założysz nowy temat upewnij się, że wybrałeś odpowiedni dział! W przeciwnym razie wyląduje w koszu! Tak samo będą traktowane nowe posty pisane nie na temat.

DLM

 #614168  autor: Rezo
 16 lut 2013, 12:21
Informacji o systemie DLM w sieci jest niewiele. Każdemu obiło się chyba o uszy, że system ten przycina prędkość internetu - czasem nawet znacznie. W tym temacie spróbuję przedstawić nieco więcej informacji na ten temat. Jestem lakiem w tych sprawach, a poniższe informacje zamieszczam na podstawie materiałów informacyjnych TP , które w pliku pdf można znaleźć w sieci materiały informacyjne DLM. Jeśli któraś informacja będzie nieaktualna lub nieprawidłowa proszę znawców o sprostowanie.

DLM (Dynamic Line Management)– system dostosowujący parametry linii, na których jest świadczona usługa szerokopasmowa tak, aby zapewnić stabilność usługi i optymalizację prędkości łącza poprzez uwzględnienie czynników wpływających na stabilność linii takich jak:
- długość pętli włączając warunki lokalne klienta,
- otoczenie szumowe (zakłócenia zewnętrzne, w tym usługi innych abonentów),
- konfigurację warstwy fizycznej linii xDSL,
- fizyczne uszkodzenia linii xDSL,
- dzienny rozkład użycia linii xDSL oraz użycia sprzętu,
- modemy.

DLM zasada stabilizacji w TP:
automatyczna zmiana z FAST na Interleaved
- usługi powyżej 1Mb/s już w konfiguracji podstawowej są z Interleaved
sterowanie INP/Delay/Power/Rate
- usługi fixed: „Ostatni profil” – prędkość na poziomie ATM równa prędkości Oferty
- usługi adaptive rate: kilka poziomów limitowania górnej wartości rate w DS. i US (w
ramach opcji usługi).

Rejestrowane co 15 min w ciągu dnia algorytmy analizują dane: decydują czy klient ma wybrany najlepszy z możliwych profil - jeśli tak: linia uznawana jest za stabilną. Jeśli nie: nowy profil zostanie zaproponowany i wprowadzony.
Po ustawieniu profilu, oprogramowanie monitoruje wydajność co 15 min by określić wpływ zmiany na stabilność linii.
Kryteria stabilności linii – stabilność linii jest określana w zależności od usługi, oraz na podstawie fluktuacji parametrów w czasie. Stabilność wszystkich linii jest nieustannie monitorowana. Celem optymalizacji linii jest uzyskanie najlepszego stosunku prędkości do stabilności (zmiana prędkości w ostateczności).

Nie wszystkie linie będą stabilizowane.
Dla niektórych linii poziom fizycznych uszkodzeń jest tak wysoki, że nie jest możliwe dostarczenie odpowiedniej przepływności. Niektóre modemy klienckie (CPE) mogą źle interpretować zmiany profilu, co czyni linię trudną do ustabilizowania.
DSL Expresse umożliwia wyznaczanie linii wymagających interwencji
techników, lub wymiany modemów, co w konsekwencji spowoduje iż linia będzie stabilna. Po ustawieniu profilu, oprogramowanie monitoruje wydajność co 15min by określić wpływ zmiany na stabilność linii.

Interleaved:
- Dodatkowe zabezpieczenia danych za pomocą kodów nadmiarowych Reeda
Solomona oraz przeplotu danych (stąd nazwa trybu – „Interleaved”).
- zapewnia poprawny odbiór danych, jeśli zostaną one nieznacznie uszkodzone
podczas transmisji
- przepływność danych użytkowych w całkowitym strumieniu nie ulega zmniejszeniu jest identyczna z przepływnością w trybie Fast
- Tryb Interleaved wprowadza pewne stałe i niezmienne w czasie opóźnienie. W
zależności od głębokości przeplotu od 8 lub do 32ms
- Zalecany do: Video, Voip, FTP, HTTP, email
- Potencjalnie ujemny wpływ na UDP – on-line gaming

Fast
- Brak zabezpieczenia danych
- wszelkie uszkodzenia danych skutkują utratą pakietów IP i wymagają retransmisji w
wyższych warstwach (np. TCP/IP) => bezpośredni wpływ na Video, VoIP, FTP, HTTP
- Brak dodatkowych opóźnień (ponad te wnoszone przez ADSL => X ms)

Korzyści DLM:
1. poprawa stabilności linii - zwiększenie ilości uruchomionych usług
pracujących stabilnie.
2. ograniczenie ilości interwencji zgłaszanych przez abonentów
(uszkodzenia i reklamacje w zakresie jakościowym),
3. zmniejszenie liczby modyfikacji (obniżenia prędkości) - szczególnie
widoczne dla usług Adaptive Rate.
4. w przypadku zidentyfikowania problemów z linią system automatycznie
podejmuje działania w celu przywrócenia prawidłowości działania usługi

Usługi objęte systemem DLM:
- wszystkie linie VDSL Detal OPL są objęte stabilizacją poprzez system DLM
- wszystkie linie VDSL OA będą objęte stabilizacją poprzez system DLM
- usługi szerokopasmowe dla Detalu OPL (B2C) są objęte systemem DLM
Usługi szerokopasmowe dla Detalu OPL (B2B) będą objęte stabilizacją poprzez DLM (w trakcie)
- większość usługi szerokopasmowych BSA i Detal OPL są świadczone w oparciu o konfigurację Adaptive Rate (podczas synchronizacji, adaptacyjnie dobierany próg maksymalnej przepływności w ramach opcji usługi).

Tyle teorii... :)

Jak to wygląda u Francuzów?
Na forum.neostrada.info jeden z użytkowników pokazał screena z zamówienia usługi internetu w Orange. Idąc za przykładem robię to samo:
Obrazek

Uploaded with ImageShack.us
wniosek: we Francji jest możliwość wyboru tego czy linia ma być czy nie stabilizowana przez DLM.

Na BSA Netii już podobno DLM działa. Ciekawe czy działa także na BSA T-Mobile i innych operatorów?

Jeśli pomogłem kliknij "pomógł" ;)
UnixStorm.org - stabilny hosting WWW

 #614177  autor: user_delete34
 16 lut 2013, 13:45
Eee... co?

Kupuję usługę 10/1 Mbps i jeśli linia jest obciążona, to zwalnia mi np do 5/0,5 Mbps i zwiększa pingi... by było stabilniej? A jeśli nie to co, zrywałoby mi połączenie, traciło pakiety czy co? Jakie w tym DLM czekają na klienta faktycznie korzyści, a jakie pułapki? Po polsku bym prosił.

 #614187  autor: Rezo
 16 lut 2013, 14:21
Po obniżeniu wartości synchronizacji zmniejsza się szybkość i podwyższa się margines szumu (SNR Margin). Dzięki temu internet działa stabilniej. Tylko zauważ że teraz jest Neostrada od 1 do 10 Mb. Umowa nie gwarantuje stałej prędkości.

Jeśli pomogłem kliknij "pomógł" ;)
UnixStorm.org - stabilny hosting WWW

 #614188  autor: user_delete34
 16 lut 2013, 14:34
Napisałem przykładowo, nie chodziło mi o tepsę. Muszę sobie trochę doczytać bo i tak nie rozumiem. ;)

 #614189  autor: Sig
 16 lut 2013, 14:39
Tak, tak od jakiegoś czasu DLM działa też na BSA Netii na linii TP, czego poświadczeniem może być np. prędkość wysyłania 1Mbps w "opcji" 6Mbps (na łączu do 10 Mbps), czyli obie te wartości są ustalane osobno. Generalnei nie mam teraz czasu sie o tym rozpisywać, ale gdy na łączu bez portu ADSL2+ automat wrzucił maksimum techniczne G.dmt, czyli 85xx kbps i rwało, to po ok. 3 dniach downoload zjechał do stabilnych 7456 kbps (jedno - dwa rozłączenia przy największy mzaszumieniu dziennie), a jak i to uzna za "niestabilne", zjedzie do 6144 kbps. Cały czas pozostawiając 1Mbps wysyłania.

DSL Status: Connected
DSL Modulation Mode: G.dmt
DSL Path Mode: Interleaved
Downstream Rate: 7456 kbps
Upstream Rate: 1024 kbps
Downstream Margin: 6 db --> przez to wariuje, od 0-13db, w zależności od pory dnia, głównie 10.
Upstream Margin: 6 db
Downstream Line Attenuation: 31 db
Upstream Line Attenuation: 6.5 db
Downstream Transmit Power: 12 db
Upstream Transmit Power: 7 db

[ Dodano: 2013-02-16, 14:44 ]
aha, warto dodać (to z DLM w BT, ale pewnie i tu działa podobna zasada), że częste wymuszone restarty routera, a więc i nadawanie nowego IP może zostać uznane przez "głupi" automat za niestabilną linię, nawet gdy robimy to sami i świadomie, np. dla serwisów, które ograniczają pobieranie na IP. Jak w prkatyce to wygląda - nie wiem, ale też nie będę testował :-).

I'll touch you in any way or manner that my professional judgment indicates.

 #614198  autor: Maniek99
 16 lut 2013, 15:19
@Sig
DLM nie wpływa na UP, co najwyżej port mógł zostać ustawiony na sztywno.
Zmiany IP przez reconnect, a nie przez zerwanie synchronizacji/restart routera, też nie będzie brana pod uwagę.

 #614204  autor: Sig
 16 lut 2013, 15:53
Cóż, może i tak jest, pisze jak jest u mnie i co przeczytałem o DLM jak wprowadzali w British Telecom.

Na tym łączu była kupiona opcja no limits, dla łącza niby max. to 10, brak portu ADSL2+ i ponad rok chodziła 6Mbps/0,5. Teraz jest 6/1, ale dlaczego, nie wnikam, tylko mnie to cieszy (choć to nie moje łącze, a rodziców u których jestem (jak co weekend)).

I'll touch you in any way or manner that my professional judgment indicates.

 #614321  autor: koszar93
 16 lut 2013, 23:17
Jednych to cieszy, innych nie. Dopadło mnie to i z 6-7 Mbps mam 3.071Mbps Obrazek.
Wszystko działało stabilnie, bez żadnych problemów a tu nagle pach. Co poradzić :/ Czekam na lato to może stan linii się polepszy...
Obrazek

 #614384  autor: Vieslav
 17 lut 2013, 09:19
koszar93, ty masz chyba uszkodzoną linię. Dopiero wysyłałeś mi screena, gdzie było prawie 25dB marginesu. Więc albo przełączyłeś nie wiadomo po co na ADSL2+, albo moje przypuszczenia są słuszne.

 #614568  autor: koszar93
 17 lut 2013, 21:27
Vieslav pisze:Więc albo przełączyłeś nie wiadomo po co na ADSL2+, albo moje przypuszczenia są słuszne.
W tedy pokazałem screena z adsl2+ o czym napisałem przed screenem. Mniejsza o to.
Usterkę zgłaszałem dwa razy - dwa razy dostałem tą samą odpowiedź: przeciążenia na centrali.

 #622373  autor: robbertson1
 24 mar 2013, 12:11
Witam

Chyba też jestem ofiarą DLM :( Neostrada 2Mb. Od roku wszystko chodziło bardzo dobrze. Zawsze maksymalna prędkość niezależnie od pory dnia. Ruter zapinał się na 2496. Kilka dni temu energetyka wyłączyła prąd. Po włączeniu zauważyłem, że synchro obniżyło się do 1920. Dziwne, że rok działało wszystko ok. Przy tej prędkości już widać obcięte łącze. Wiem, że linia jest długa, ale 2Mb powinna chyba uciągnąć. Poniżej parametry z dnia dzisiejszego:

Obrazek

 #622949  autor: Spioszek
 27 mar 2013, 00:31
Tak 2 Mbity powinno pójść.

 #622984  autor: robbertson1
 27 mar 2013, 09:34
Witam

Po tym, jak obcięło synchro (pisałem o tym dwa posty wyżej), przez konto Orange zgłosiłem usterkę: zauważyłem trzaski w telefonie i błędy CRC w ruterze. Po wizycie techników, net działał bardzo dobrze, nie było trzasków i błędów. Dzisiaj rano pełna synchronizacja powróciła. Nie wiem, czy to DLM oddał czy jest inna przyczyna. Brak pełnej prędkości trwał ok.10 dni.

 #623206  autor: Spioszek
 28 mar 2013, 03:46
robbertson1, to się ciesz, bo DLM nie chętnie oddaje pełną prędkość ;).
Zabrać zabierze, ale oddać to już nie bardzo chce ;).
Generalnie bodajrze co około 20dni DLM podejmuje decyzje czy zwiększyć synchro, coś takiego mi się o uszy obiło.

 #623211  autor: robbertson1
 28 mar 2013, 07:38
Cieszę się, bo czytając o problemach z DLM-em, to trzeba mieć szczęście, żeby pełna prędkość wróciła. Przy opcji 2Mb każde zmniejszenie synchronizacji jest widoczne przy pobieraniu.

 #633859  autor: koszar93
 18 maja 2013, 23:13
Można poprosić operatora o restart DLM? Połowa maja, piękna pogoda a ja dalej mam 2mb... Na początku maja załapało nawet i 6 ale to na dzień/dwa. Teraz "po staremu".

 #633877  autor: Vieslav
 19 maja 2013, 08:02
Masz coś nie tak z linią, bo prędkość powinna sama wrócić. Teoretycznie można o coś takiego poprosić, praktycznie ciężko to wyegzekwować.

 #633977  autor: optymusprime
 19 maja 2013, 16:58
Z tego się orientuję to bardzo trudno jest zrestartować DLM. Można zrestartować port na centrali ale to nie to samo.

 #634043  autor: Ricki1980
 19 maja 2013, 21:08
Restart DLM lub jego wyłączenie obecnie to jak wygrana w LOTTO, więc mało realne, a już dla użytkowników BSA nierealne.

 #736804  autor: koszar93
 01 sie 2014, 13:13
Kiedy nadawana jest synchronizacja? W jakieś wybrane dni czy codziennie w nocy?