Informacji o systemie DLM w sieci jest niewiele. Każdemu obiło się chyba o uszy, że system ten przycina prędkość internetu - czasem nawet znacznie. W tym temacie spróbuję przedstawić nieco więcej informacji na ten temat. Jestem lakiem w tych sprawach, a poniższe informacje zamieszczam na podstawie materiałów informacyjnych TP , które w pliku pdf można znaleźć w sieci
materiały informacyjne DLM. Jeśli któraś informacja będzie nieaktualna lub nieprawidłowa proszę znawców o sprostowanie.
DLM (Dynamic Line Management)– system dostosowujący parametry linii, na których jest świadczona usługa szerokopasmowa tak, aby zapewnić stabilność usługi i optymalizację prędkości łącza poprzez uwzględnienie czynników wpływających na stabilność linii takich jak:
- długość pętli włączając warunki lokalne klienta,
- otoczenie szumowe (zakłócenia zewnętrzne, w tym usługi innych abonentów),
- konfigurację warstwy fizycznej linii xDSL,
- fizyczne uszkodzenia linii xDSL,
- dzienny rozkład użycia linii xDSL oraz użycia sprzętu,
- modemy.
DLM zasada stabilizacji w TP:
automatyczna zmiana z FAST na Interleaved
- usługi powyżej 1Mb/s już w konfiguracji podstawowej są z Interleaved
sterowanie INP/Delay/Power/Rate
- usługi fixed: „Ostatni profil” – prędkość na poziomie ATM równa prędkości Oferty
- usługi adaptive rate: kilka poziomów limitowania górnej wartości rate w DS. i US (w
ramach opcji usługi).
Rejestrowane co 15 min w ciągu dnia algorytmy analizują dane: decydują czy klient ma wybrany najlepszy z możliwych profil - jeśli tak: linia uznawana jest za stabilną. Jeśli nie: nowy profil zostanie zaproponowany i wprowadzony.
Po ustawieniu profilu, oprogramowanie monitoruje wydajność co 15 min by określić wpływ zmiany na stabilność linii.
Kryteria stabilności linii – stabilność linii jest określana w zależności od usługi, oraz na podstawie fluktuacji parametrów w czasie. Stabilność wszystkich linii jest nieustannie monitorowana. Celem optymalizacji linii jest uzyskanie najlepszego stosunku prędkości do stabilności (zmiana prędkości w ostateczności).
Nie wszystkie linie będą stabilizowane.
Dla niektórych linii poziom fizycznych uszkodzeń jest tak wysoki, że nie jest możliwe dostarczenie odpowiedniej przepływności. Niektóre modemy klienckie (CPE) mogą źle interpretować zmiany profilu, co czyni linię trudną do ustabilizowania.
DSL Expresse umożliwia wyznaczanie linii wymagających interwencji
techników, lub wymiany modemów, co w konsekwencji spowoduje iż linia będzie stabilna. Po ustawieniu profilu, oprogramowanie monitoruje wydajność co 15min by określić wpływ zmiany na stabilność linii.
Interleaved:
- Dodatkowe zabezpieczenia danych za pomocą kodów nadmiarowych Reeda
Solomona oraz przeplotu danych (stąd nazwa trybu – „Interleaved”).
- zapewnia poprawny odbiór danych, jeśli zostaną one nieznacznie uszkodzone
podczas transmisji
- przepływność danych użytkowych w całkowitym strumieniu nie ulega zmniejszeniu jest identyczna z przepływnością w trybie Fast
- Tryb Interleaved wprowadza pewne stałe i niezmienne w czasie opóźnienie. W
zależności od głębokości przeplotu od 8 lub do 32ms
- Zalecany do: Video, Voip, FTP, HTTP, email
- Potencjalnie ujemny wpływ na UDP – on-line gaming
Fast
- Brak zabezpieczenia danych
- wszelkie uszkodzenia danych skutkują utratą pakietów IP i wymagają retransmisji w
wyższych warstwach (np. TCP/IP) => bezpośredni wpływ na Video, VoIP, FTP, HTTP
- Brak dodatkowych opóźnień (ponad te wnoszone przez ADSL => X ms)
Korzyści DLM:
1. poprawa stabilności linii - zwiększenie ilości uruchomionych usług
pracujących stabilnie.
2. ograniczenie ilości interwencji zgłaszanych przez abonentów
(uszkodzenia i reklamacje w zakresie jakościowym),
3. zmniejszenie liczby modyfikacji (obniżenia prędkości) - szczególnie
widoczne dla usług Adaptive Rate.
4. w przypadku zidentyfikowania problemów z linią system automatycznie
podejmuje działania w celu przywrócenia prawidłowości działania usługi
Usługi objęte systemem DLM:
- wszystkie linie VDSL Detal OPL są objęte stabilizacją poprzez system DLM
- wszystkie linie VDSL OA będą objęte stabilizacją poprzez system DLM
- usługi szerokopasmowe dla Detalu OPL (B2C) są objęte systemem DLM
Usługi szerokopasmowe dla Detalu OPL (B2B) będą objęte stabilizacją poprzez DLM (w trakcie)
- większość usługi szerokopasmowych BSA i Detal OPL są świadczone w oparciu o konfigurację Adaptive Rate (podczas synchronizacji, adaptacyjnie dobierany próg maksymalnej przepływności w ramach opcji usługi).
Tyle teorii...
Jak to wygląda u Francuzów?
Na forum.neostrada.info jeden z użytkowników pokazał screena z zamówienia usługi internetu w Orange. Idąc za przykładem robię to samo:
Uploaded with
ImageShack.us
wniosek: we Francji jest możliwość wyboru tego czy linia ma być czy nie stabilizowana przez DLM.
Na BSA Netii już podobno DLM działa. Ciekawe czy działa także na BSA T-Mobile i innych operatorów?