Wiadomości
15:49
Orange zmienia zasady. Nowe przepisy już od jutra
Nowe obowiązki, aktualizacja regulaminu i zmiany w cennikach. Orange dostosowuje się do ustawy o dostępności i wprowadza ważne zmiany dla użytkowników ofert na kartę.
28 czerwca 2025 roku zaczyna obowiązywać nowa ustawa o dostępności, a dokładniej "Ustawa z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze". W związku z tym Orange aktualizuje regulamin świadczenia usług telekomunikacyjnych oraz cenniki usług dla użytkowników ofert na kartę. Nowe zasady będą stosowane od 28 lipca 2025 roku.
Co dokładnie się zmienia?
Do "Regulaminu świadczenia usług telekomunikacyjnych dla Abonentów Orange na kartę" dodany zostanie nowy ustęp w paragrafie 20. Orange informuje w nim, że w zakładce "Bez barier" na stronie internetowej znajdują się informacje:
jak korzystać z udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami,
jak strona i aplikacja mobilna spełniają wymogi dostępności cyfrowej.
Zmiany nastąpią również w cennikach usług w ofertach Zawsze bez limitu, Orange Free na kartę oraz Orange IoT na kartę. Pojawią się tam szczegółowe zapisy dotyczące funkcji przesyłania tekstu w czasie rzeczywistym (RTT) oraz połączeń wideo. Precyzują one:
w jakich warunkach można korzystać z połączeń głosowych z funkcją tekstu,
kiedy dostępne są rozmowy wideo (ViLTE),
w jakich sytuacjach nie będą one działać (np. połączenia zagraniczne, alarmowe, specjalne),
że funkcja tekstu RTT będzie dostępna również podczas połączeń wideo (tzw. pełna konwersacja).
Nowa treść ust. 2 ma brzmieć tak:
Połączenia mogą być zrealizowane jako:2.1 głosowe – Operator gwarantuje je i odpowiada za ich realizację. Jeśli Abonent chce korzystać z funkcji przesyłania tekstu podczas rozmowy (tekst w czasie rzeczywistym), musi spełnić następujące warunki:- mieć telefon, który obsługuje tę funkcję,- włączyć ją w telefonie,- być w zasięgu sieci w technologii 4G,- odbiorca połączenia wykonywanego przez Abonenta musi mieć odpowiedni telefon i korzystać z sieci, która wspiera tę funkcję.Operator umożliwia przesyłanie tekstu w czasie rzeczywistym podczas połączeń na numery komórkowe u operatorów mobilnych działających w Polsce. Nie obejmuje to połączeń na numery specjalne. Jeśli pojawi się techniczna możliwość przesyłania tekstu w czasie rzeczywistym w dodatkowych przypadkach, Operator poinformuje o tym na stronie internetowej w zakładce „bez barier”. W szczególności Operator powiadomi tam Abonenta, jeśli operatorzy numerów alarmowych będą gotowi, aby przyjmować tekst w czasie rzeczywistym w trakcie połączeń głosowych.2.2 wideo – te, Operator realizuje pod pewnymi warunkami, opisanymi poniżej, dlatego nie zawsze mogą być zapewnione.2.2.1.Aby skorzystać z połączeń wideo Abonent powinien mieć odpowiednie urządzenie i oprogramowanie systemowe sprawdzone przez Orange, zgodne z technologią umożliwiającą takie połączenia.2.2.2.Połączenie wideo może zostać zrealizowane w technologii LTE lub WiFi. Szczegółowe informacje na temat wymagań dla połączeń wideo w technologii LTE (ang. ViLTE) można znaleźć na stronie www.orange.pl.2.2.3.Połączenia wideo (ang. ViLTE) nie można zrealizować: poza Polską w technologii LTE,• w przypadku połączeń z numerami zagranicznymi,• w przypadku połączeń z numerami stacjonarnymi,• odbierając połączenie w ramach dodatkowej karty SIM,• nawiązując połączenie z użytkownikiem dodatkowej karty SIM,• w przypadku połączeń z użytkownikiem usługi dodatkowej Wideo Rozmowa (w technologii 3G),• w przypadku połączeń alarmowych, z numerami skróconymi lub numerami specjalnym.• Połączenie wideo nie wpływa na pakiet danych.2.2.4.Operator zapewnia możliwość przesyłania tekstu w czasie rzeczywistym podczas połączenia wideo (tzw. pełna konwersacja), jeśli:• Abonent posiada telefon, który obsługuje taką funkcjonalność,• odbiorca połączenia wykonywanego przez Abonenta ma odpowiedni telefon i korzysta z sieci, która wspiera tę funkcję, a także• Abonent spełnia warunki dla przesyłania tekstu w czasie rzeczywistym podczas rozmowy telefonicznej oraz dla połączenia wideo.
Czy trzeba coś robić?
Jak informuje Orange Polska w komunikacie, osoby akceptujące opisane wyżej proponowane zmiany nie muszą nic robić. W przeciwnym przypadku można zrezygnować z usług Orange na kartę.
Jeśli (...) nie akceptują Państwo przedstawionej propozycji, to do dnia wejścia w życie zmian, mają Państwo możliwość rozwiązania umowy o świadczenie usług w Orange na kartę.
przypomina Orange
Wchodzące w życie przepisy mają na celu ułatwienie korzystania z usług cyfrowych osobom z niepełnosprawnościami. Operatorzy telekomunikacyjni, w tym Orange, są zobowiązani dostosować się do tych wymagań.
MARIAN SZUTIAK