DAJ CYNK

Rachunek wyższy przez inflację? UKE przyjrzy się sprawie

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

Rachunek wyższy przez inflację? UKE przyjrzy się sprawie

Urząd Komunikacji Elektronicznej poinformował, że przyjrzy się sprawie wprowadzania przez operatorów klauzul waloryzacyjnych do umów zawieranych z klientami. Taki proceder nie jest zabroniony, ale musi zostać przeprowadzony w odpowiedni sposób.

Podczas prezentacji wyników osiągniętych w pierwszym półroczu tego roku, prezes Orange Polska ujawnił, że od drugiego kwartału 2022 roku w umowach pomarańczowego operatora z klientami wprowadzane są tak zwane "klauzule inflacyjne". Są to zapisy, które umożliwiają operatorowi zmienić ceny usług w trakcie obowiązywania umowy. Ewentualna podwyżka mogłaby nastąpić w lutym 2023 roku, po ujawnieniu przez GUS średniego poziomu inflacji za 2022 rok, jeśli ten wskaźnik byłby wyższy od 3,5%.

W przypadku uruchomienia klauzuli inflacyjnej i podwyższenia cen klienci zostaną poinformowani o tym z 30-dniowym wyprzedzeniem. Daje im to też prawo do bezkosztowego odstąpienia od umowy.

– powiedział Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange

Zobacz: Orange chce zwiększać ceny usług w trakcie trwania umowy
Zobacz: Orange wyłącza usługę Przelew SMS

Z dostępnych informacji wynika, że nie tylko Orange myśli o wprowadzeniu klauzul waloryzacyjnych do umów podpisanych z klientami. Takie coś wprowadził również T-Mobile Polska. W ten sposób operatorzy chcą sobie zrekompensować wysoką inflację oraz wzrost kosztów prowadzenia działalności.

UKE przyjrzy się sprawie

W przypadku telekomów, na przeszkodzie wprowadzania podwyżek do już zawartych umów stoją urzędy regulacyjne, czyli Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Komunikacji Elektronicznej. Ten drugi poinformował na Twitterze, że zamierza przeprowadzić postępowanie wyjaśniające w sprawie wprowadzania klauzul waloryzacyjnych do umów podpisanych przez operatorów telekomunikacyjnych z klientami.

Co do zasady, możliwe jest stosowanie klauzul waloryzacyjnych, jednak muszą one być jasne, dokładne i umożliwiać konsumentowi rozeznanie się w tym, jak będzie się zmieniać cena już w momencie zawierania umowy. Ponadto, wskaźnik waloryzacji musi być obiektywny.

W trwających umowach nie można wprowadzić klauzul waloryzacyjnych, chyba że umowa przewiduje taką możliwość. Jeżeli nie przewiduje, to taka zmiana umowy (ceny) skutkuje możliwością jej rozwiązania bez zapłaty kar umownych.

– napisał Urząd Komunikacji Elektronicznej

Zobacz: Awaria w PKO BP, Pekao i mBanku. Winne wakacje kredytowe
Zobacz: Wakacje kredytowe nie takie super. O tym musisz wiedzieć

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: MOZCO Mateusz Szymanski / Shutterstock.com

Źródło tekstu: UKE, wł.