DAJ CYNK

Gigant paliwowy z zarzutami UOKiK. Nie zastosowali Omnibusa

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

Gigant paliwowy z zarzutami UOKiK. Nie zastosowali Omnibusa

Promocję może zorganizować każdy sprzedawca, jednak musi ona uwzględniać przepisy dyrektywy Omnibus. Jeśli nie zostaną one zastosowane, przedsiębiorca musi się liczyć z konsekwencjami finansowymi. UOKiK postawił właśnie zarzuty firmie Shell Polska, należącej do brytyjsko-holenderskiego giganta paliwowego. 

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zajął się źle oznakowaną promocją „Wtorki i czwartki z Shell V-Power”. Zgodnie z jej zasadami, Shell Polska w wymienione dni oferował zmotoryzowanym możliwość zatankowania paliwa w obniżonej cenie. Problem polegał na tym, że zarówno w w materiałach marketingowych, jak i na terenie stacji, brakowało informacji o najniższej cenie paliwa, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżek. Taki wymóg stawia przed przedsiębiorcami unijna dyrektywa Omnibus. Jej brak oznaczał, że konsumenci nie mogli ocenić, czy promocja jest dla nich korzystna. Prezes UOKiK postawił z tego powodu firmie zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów.

Z dyrektywy Omnibus wynika, że informacja o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką powinna się znaleźć obok informacji o obniżonej cenie, a zatem wszędzie tam, gdzie przedsiębiorca ogłasza rabaty dotyczące konkretnego towaru lub usługi. Chodzi między innymi o komunikaty marketingowe czy dystrybutory paliw. Takich w przypadku spółki Shell Polska brakowało. Jeśli zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów się potwierdzą, grozi jej za to kara w wysokości do 10% rocznego obrotu.

Właściwe oznaczenie promocji i spełnienie wymogów informacyjnych wynikających z dyrektywy Omnibus obowiązuje również stacje paliwowe. Już rok przypominamy rynkowi o nowym prawie. W przypadku Shell zakwestionowaliśmy brak jasnych informacji na temat ceny paliwa, która obowiązywała przed wprowadzeniem przez sieć obniżek w wyznaczone dni. Okazje i obniżki paliw powinny być rzetelnie komunikowane, ponieważ kupujący chcą wiedzieć jakie są faktyczne warunki promocji.

– powiedział Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK

Dyrektywa Omnibus obowiązuje od 1 stycznia 2023 roku. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów monitoruje, jak przedsiębiorcy dostosowali się do nowych obowiązków. Urząd postawił zarzuty czterem przedsiębiorcom w związku z błędnym prezentowaniem promocji i wystosował ponad 70 wystąpień miękkich. W toku jest 14 postępowań wyjaśniających w sprawie sklepów stacjonarnych. Po działaniach Prezesa UOKiK, znaczna część przedsiębiorców skorygowała dotychczasowe praktyki.

Zobacz: Durne ograniczenia operatorów. Uderzyłem w stół
Zobacz: Te firmy oferowały rolowanie pożyczek. Mają zapłacić ponad 10 mln zł kary

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: FotograFFF / Shutterstock.com

Źródło tekstu: UOKiK