DAJ CYNK

Epaka leciała w kulki? Zapłaci prawie 6 mln zł kary

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

Epaka leciała w kulki? Zapłaci prawie 6 mln zł kary

Epaka w swoich umowach z konsumentami stosowała szereg klauzul abuzywnych. Prezes UOKiK nałożył za to na spółkę karę w wysokości 5,8 miliona złotych.

Epaka to spółka z Łukowa (woj. lubelskie), prowadząca działalność spedycyjną – pośredniczy w usługach kurierskich. Konsumenci na stronie internetowej epaka.pl mogą załatwić wszystkie formalności: porównać oferty, wybrać przewoźnika, nadać i opłacić przesyłkę. Przedsiębiorca z kolei odpowiada za organizację zlecenia przewozu i w razie potrzeby prowadzi w imieniu klientów korespondencje z firmą kurierską czy też postępowanie reklamacyjne.

Jak informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Epaka od 2 marca 2018 roku do 3 sierpnia 2023 roku stosowała we wzorcach umów z konsumentami szereg niedozwolonych postanowień. Prezes urzędu w wydanej decyzji zakwestionował dziewięć klauzul abuzywnych i nałożył na spółkę łącznie 5 850 376 zł kary.

Konsumenci oczekują od przedsiębiorcy prawdziwych, rzetelnych informacji oraz respektowania ich praw. Epaka stosowała liczne postanowienia, które były nieuczciwe wobec jej klientów, dezinformowały ich, bezpodstawnie obarczały ich dodatkowymi obowiązkami, a także utrudniały proces reklamacyjny. Ponadto spółka stosowała klauzule dające jej swobodę modyfikacji umowy o prowadzenie indywidualnego konta w swoim serwisie, co jest niedopuszczalne.

– powiedział Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK

UOKiK na podstawie analizy wzorców umów ustalił, że Epaka między innymi:

  • zobowiązywała klientów do akceptacji regulaminu wybranego przewoźnika, ale nie zapewniała dostępu do tych dokumentów, co jest niezbędne, aby konsumenci byli związani zamieszczonymi tam postanowieniami,
  • nakładała na odbiorców paczek niepoparty przepisami prawa obowiązek bezzwłocznej reakcji w przypadku uszkodzonej przesyłki i zdobycia podpisu kuriera pod protokołem szkody,
  • stwierdzała, że nie ponosi odpowiedzialności za legalność działania przewoźnika, w tym posiadanie wymaganych zezwoleń i innych warunków formalnych, przy czym oczywiste jest, że spedytor powinien zweryfikować uprawnienia i dane firm, których usługi oferuje,
  • skracała termin na złożenie reklamacji, a jednocześnie dopuszczała możliwość przekroczenia ustawowych 30 dni na udzielenie odpowiedzi na roszczenia,
  • utrudniała złożenie reklamacji, nakładając wymogi odnośnie załączenia dodatkowych dowodów i dokumentów,
  • zastrzegała sobie prawo do zmiany regulaminu, nie precyzując podstawy ani zakresu takich działań. Tymczasem zmiany zobowiązań ciągłych zawartych na czas nieokreślony, a taki charakter mają umowy o prowadzenie konta w serwisie epaka.pl, uwarunkowane są odpowiednimi precyzyjnymi postanowieniami, przewidzianymi przed zawarciem kontraktu. Muszą one jasno określać ważne przesłanki uprawniające do takich działań.

Klauzule abuzywne należy traktować tak, jakby w ogóle nie zostały zamieszczone w umowach. Dodatkowe informacje można znaleźć w decyzji Prezesa UOKiK.

Decyzja nie jest prawomocna. Spółce przysługuje możliwość odwołania.

Zobacz: Vectra podnosi ceny, a UOKiK stawia zarzuty
Zobacz: Popularne linie lotnicze kantowały klientów? UOKiK stawia zarzuty

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Shutterstock

Źródło tekstu: UOKiK