DAJ CYNK

Nextbike nieuczciwie traktował klientów. Ma za to zapłacić sporą karę

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

Nextbike nieuczciwie traktował klientów. Ma za to zapłacić sporą karę

NextBike Polska ma zapłacić niemal 800 tysięcy złotych kary. UOKiK zarzucił operatorowi wypożyczalni rowerów miejskich stosowanie klauzul abuzywnych oraz bezprawne zmiany w regulaminie.

Nextbike Polska Spółka Akcyjna w restrukturyzacji to wiodący operator systemów rowerów miejskich. Wypożyczalnie przedsiębiorcy znajdują się w kilkudziesięciu miastach i miejscowościach w kraju. Jak ustalił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, spółka stosowała w umowach z konsumentami klauzule, które miały charakter abuzywny, a więc nie powinny się tam znaleźć. Zgodnie z decyzją Prezesa UOKiK, Nextbike Polska musi zapłacić ponad 791 tys. zł kary.

Zmiana regulaminu? Nie bez ważnego powodu

Konsumenci korzystają z wypożyczalni Nextbike za pomocą aplikacji w telefonie. Wymagane jest założenie i zasilanie indywidulanego konta użytkownika, na którym spółka prowadzi rozliczenia za czas korzystania z roweru. O ile każda zawarta umowa o wypożyczenie roweru ma charakter czasowy (do chwili oddania pojazdu), to umowy dotyczące kont są zobowiązaniem ciągłym zawartym na czas nieokreślony. Konsument przechowuje na nich środki, które w razie niewykorzystania, przechodzą na kolejne wypożyczenia. Zmiany takich umów są uzależnione od odpowiedniej klauzuli modyfikacyjnej.

Zakwestionowane przez szefa urzędu postanowienia upoważniały przedsiębiorcę do jednostronnej zmiany zawartych w regulaminach zapisów, bez określenia żadnych przesłanek takich działań. Nextbike Polska wykorzystał to uprawnienie w 2020 roku, gdy wprowadził w kilku miejscowościach na terenie kraju jednorazową opłatę za korzystanie z kont użytkowników w wysokości 10 zł. W konsekwencji aktualne konta konsumentów zostały tą kwotą obciążone, a ci, którzy mieli zdeponowane na nich mniejsze środki, otrzymywali wezwania windykacyjne do zapłaty brakujących kilkuzłotowych należności.

Nextbike Polska w żaden sposób nie precyzował w jakich okolicznościach może wprowadzić zmiany do regulaminów, ani czego mogą one dotyczyć. Konsumenci nie byli w stanie przewidzieć, że zostaną obciążeni nową opłatą. Zmiana ceny usługi w przypadku kontraktu zawieranego na czas nieokreślony uwarunkowana jest odpowiednimi postanowieniami, przewidzianymi przed zawarciem umowy. Muszą one jasno określać ważne przesłanki uprawniające do modyfikacji zobowiązania. W przypadku tego przedsiębiorcy klauzule w umowach były abuzywne i nie powinny być stosowane.

– powiedział Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK

O zmianach regulaminów konsumenci dowiadywali się mailowo. Jeżeli w ciągu 14 dni nie wysłali do spółki pisemnej informacji, że nie wyrażają na nie zgody, spółka uznawała, że zaakceptowali nowe warunki. Z kolei odmowa była dla operatora sieci rowerów miejskich równoznaczna z rozwiązaniem umowy. To kolejny przykład, jak spółka zaburzała równowagę stron zobowiązania.

Nextbike Polska Spółka Akcyjna w restrukturyzacji, po uprawomocnieniu decyzji, będzie musiała zapłacić ponad 791 tys. zł kary i poinformować o decyzji Prezesa UOKiK konsumentów, którzy będą mogli na tej podstawie dochodzić swoich praw w sądzie. Odpowiednie oświadczenia przedsiębiorca opublikuje także na stronie internetowej spółki oraz na jej profilu na Facebooku.

Dodatkowe informacje można znaleźć w Decyzji Prezesa UOKiK.

Zobacz: UOKiK sprawdza Temu. Są skargi na nieprawidłowości w serwisie
Zobacz: Banki w Polsce żerują na ofiarach? UOKiK sprawdzi 15 instytucji

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: vivooo / Shutterstock.com

Źródło tekstu: UOKiK