Re: Wyłączenie oraz refarming zasięgu 2G/3G
Post:20 gru 2017, 20:02
Telekomunikacja jak na dłoni
https://www.telepolis.pl/forum/
Sprawa jest prosta. 3G będzie istniało dopóki będą telefony wykonujące CSFB czyli Circuit Switched voice fallback. Na razie telefonów z VoLTE nie ma zbyt wiele, ale przykładowo VoLTE zaczyna się już pojawiać w low-endach takich jak Samsung J3 2017 (np. w Orange). Niedługo ( za 2-3), lata wszystkie nowe telefony będą wychodziły z VoLTE od razu i będzie można rozpocząć proces grubej redukcji 3G, refarmingu do 4G. Przykładowo zostawi się pasmo UMTS 900 jakiś skrawek na CSFB, kawałeczek pasma 1800/900 na 2G dla tzw. M2M i hardkorowców gadających po 2G na wioskach. Następnie pasma UMTS 2100 totalnie zmigruje się do LTE, mówię tu o jakimś 2020 roku. Następny krok - jakis 2021 to budowa 5G na nowych pasmach, wyższe częstotliwości.Spacedust pisze:W Polsce już w przyszłym roku któryś z operatorów wyłączy UMTS2100 totalnie lub bardzo mocno ograniczy jego obecność.
Teoretycznie masz rację, praktycznie jeśli chodzi o Polskę jej nie masz. W tym dziesięcioleciu tylko raz T-Mobile zabłysnął wprowadzeniem czegoś nowego jako pierwszy - Hd Voice wewnąsieciowe w 2011, Orange zabłysnął w 2016 VoLTE które wszyscy wiedzą jak działa.Takie firmy jak Orange czy TMobile to globalne koncerny w których jeden operator dzieli się wiedzą z drugim. O czymś takim nie można mówić w przypadku P4 czy Plusa. Sa pozostawieni SAMI SOBIE. dlatego wygląda to tak jak wygląda. Albo tylko VoWIFI albo testy appki VoWIFI numer seria 50.
mcore76 pisze: Sprawa przygotowania sieci na VoLTE to jakiś projekt na 2 lata a potem ciągłe analizowanie, walidowanie kazdego modelu/typu telefonu wpuszczonego do sieci i tak w kółko.
Wymaga to pracy wielu ludzi, wsparcia producentów telefonu - z kazdym trzeba niezależnie rozmawiać, generalnie prze......ne.
To wychodzi na to, że technologia jest mało opłacalna jak tyle zachodu. W Orange awarie VoLTE i długie naprawy o tym świadczą. Tak wiem zaraz będą głosy, że oprogramowanie mają złe itd.mcore76 pisze:
Co do wdrożenia VoLTE , to sprawa jest bardzo bardzo trudna. Nie tyle technologia nowa, jak bardzo dużo urządzeń w łańcuchu które trzeba ze sobą zgrać i przetestować
p2225 pisze:WiFi Calling traktują pewnie jako obniżenie kosztów za połączenia w roamingu w Unii. Oczywiście mowa o ich kosztach, a nie naszych
To akurat jest robione. Problemem jest akurat ruter w domu u samego klienta czyli jakis UPC, Vectra itd. Abonent często nie ma na niego wstępu i nie może nic ustawić. Dlatego sam sobie zabija jakość VoWIFIp2225 pisze:To dobrze by było żeby operatorzy w routerach ze swoim oprogramowaniem ustawiali priorytet dla portu WiFi Calling.
Owszem, funboxy to mają. A dokładnie to dwa porty UDP 500 (negocjacja ipsec) i UDP 4500 (ten jest ważniejszy bo jest transportem). Dlatego warto brać kilka usług od jednego ooeratora bo są ze sobą "zestrojone'kozien70 pisze:Ciekaw jestem, czy Orange na Funboxach ustawia odpowiedni QoS dla UDP 500. Tak powinni robić.