Ok, przepraszam za dużą zwłokę, ale miałem/mam mało czasu. Postaram się opisać, jak wygląda ten proces, na co uważać i co zrobić, żeby być zadowolonym. Poza tym temat się bardzo ładnie wypozycjonował w Google.
Informacje na lipiec 2013r.
LTE na próbę / Testuj LTE przez 7 dni
Będę opisywał proces podpisywania umowy przez kuriera/infolinię, nie wiem dokładnie, jak to wygląda w salonie. Dodaję własne, mam nadzieję, pomocne wskazówki
Całość zabawy kosztuje 9zł opłaty aktywacyjnej + zwracany koszt modemu LTE (zwykły kosztuje 1zł lub jeśli urządzenie jest bardziej zaawansowane/nowsze, to więcej) + niezwracane i opcjonalne koszta sprawdzenia salda.
Wybór oferty
1) Wchodzimy na plus.pl, w zakładkę Internet i wybieramy opcję z modemem/routerem.
a) Przeglądamy dostępne opcje cenowe (polecam wziąć tą najtańszą z nielimitowanym www, aby przy okazji zobaczyć, czy nas takie rozwiązanie zaspokaja).
b) Przeglądamy modemy LTE i wybieramy coś dla siebie.
TIP1: Nie wybierajcie modemu tylko dlatego, że jeden ma prędkość do 100Mbit, a inny do 150Mbit. W zasadzie, w 90% przypadków, nie uzyskacie prędkości wyższej niż 70Mbit, więc to zwykła ściema.
TIP2: Ceny urządzeń są niższe w sklepie internetowym niż na infolinii - jeśli Wam to nie przeszkadza można brać przez e-shop, ale z pewnych względów - jeśli chcemy tylko potestować - polecam infolinię. Ja brałem ZTE MF821 (który się grzeje i podobno jest mocno kiepski), bo kosztował 1zł, a Huawei - mimo, że na stronie kosztował również 1zł, to na infolinii już 49zł.
Zamówenie
1) Dzwonimy na 2601/601 102 601 lub, jeśli mamy darmowe rozmowy stacjonarne/konto promocyjne, do siedziby Polkomtela 22 426 10 00 i wybieramy tonowo połączenie z Działem Obsługi.
2) Zamawiamy, co chcemy.
TIP1: Ważne!
Są dwie wersje, kiedy należy rozwiązać umowę (oddać sprzęt kurierowi):
1) po 7 dniach od aktywacji karty SIM (ta zajmuje do 4 dni roboczych od dnia podpisania umowy) - tak mówi duża część konsultantów Plus Internet wbrew regulaminowi, lecz zgodnie ze zdrowym rozsądkiem (do 7 dni nie wlicza się wtedy oczekiwanie na aktywację karty SIM)
2) po 7 dniach od odbioru sprzętu od kuriera/podpisania umowy, wliczając dzień odbioru i wliczając oczekiwanie na aktywację - tak więc na testy możemy mieć i 2-3 dni - tak mówi regulamin oraz część konsultantów ogólnych/Plus Internet
Obie wersje zakładają, że zgodziliśmy się na rozpoczęcie świadczenia usługi LTE przed upływem 10 dni od daty podpisania umowy/odbioru sprzętu. Duża część konsultantów twierdzi, że czas na oddanie liczy się od momentu aktywacji (wbrew regulaminowi), tak mieli na szkoleniach i jeden z konsultantów konsultował to gdzieś wyżej. Jednakże aby nie ryzykować -
a) zapytajmy naszego konsultanta podczas rozmowy sprzedażowej o tą kwestię i zaznaczmy, co mówi na ten temat regulamin. Jeśli konsultant wyraźnie twierdzi, że mamy 7 dni na testy od momentu aktywacji - wbrew regulaminowi - uznałbym to za wiążące i w przypadku odmowy rozwiązania umowy po 7 dniach powoływałbym się na to w reklamacji. Rozmowa jest nagrywana.
b) jeśli twierdzi, że mamy 7 dni od daty podpisania umowy - mówi zgodnie z regulaminem i musimy się tego trzymać - wtedy będziemy mieli 2-3 dni na rzeczywiste testy - lub:
c) możemy nie robić sobie kłopotu i
nie wyrażać zgody na rozpoczęcie świadczenia usługi przed upływem 10 dni od daty otrzymania sprzętu. Wtedy przyjeżdża do nas kurier z umową i sprzętem, czekamy 10 dni i mamy już aktywną kartę, którą możemy testować zgodnie z obiecanym czasem.
Zalecam opcję c) lub jeśli ktoś chce się później szarpać - można spróbować z a).
TIP2: Poprośmy od razu o numer klienta, który trzeba będzie podać na infolinii kuriera podczas zamawiania odbioru sprzętu od nas. Z tego co wiem, nie ma go nigdzie w dokumentach, więc zaoszczędzimy sobie czasu. Dopytajmy również, jaką firmą kurierską zwracamy, aktualnie jest to K-EX.
TIP3: Nie wyrażajmy zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych/przesyłanie informacji handlowych.
Podajemy dane, czekamy na kuriera 2-3 dni robocze.
Kurier, sprzęt, testy
Kurier przyjeżdża do nas zarówno z umową, jak i sprzętem. W przypadku opcji a) i b) nie mamy możliwości rozwiązania umowy w czasie 10 dni, więc radziłbym przejrzeć umowę dot. zamawianej opcji i sprzętu. Resztę na spokojnie można doczytać przed wizytą kuriera na stronie Plusa (regulamin aktualnej promocji i regulamin świadczenia usług dla abonenta).
Koniecznie sprawdźmy, czy modem nie ma rys i wygląda 'dobrze' w obecności kuriera. My za sprzęt odpowiadamy - jeśli będzie porysowany, a my go przyjmiemy - nie będzie możliwości zwrotu. Umowę będziemy mogli co prawda wypowiedzieć, ale wtedy zapłacimy za sprzęt pełną cennikową kwotę (~600zł?).
Dostajemy kopię podpisanych dokumentów, sprzęt i kartę SIM, na której mamy PIN niezbędny do uruchomienia aplikacji Plus Internet. Numer naszej karty/telefonu znajduje się na umowie - pole "preferowany nr tel." o ile "przydzielony nr tel." jest pusty.
Czekamy na aktywację.
TIP1: Jeśli zamówiliśmy prośbę o kontakt, gdy Internet będzie już aktywny, to nie znaczy wcale, że ktokolwiek do nas zadzwoni. Jedyna wiarygodna opcja, to sprawdzanie samemu czy możemy się już połączyć z internetem. Trzeba wyciągać modem z komputera i włączać jeszcze raz, bo włożony cały czas - nie wiem czemu - nawet po aktywacji się nie łączy. Nie dostajemy żadnego SMS'a z informacją, że już możemy rozpocząć korzystanie.
TIP2:
Nie ma możliwości sprawdzenia salda przez Plus Online, zostają programy liczące przesył danych w komputerze, co jest często nierzetelne i uciążliwe, gdy mamy parę urządzeń. Można jedynie sprawdzić pozostałą ilość MB poprzez płatnego SMSa - wzorem z T-Mobile (0.29gr).
TIP3: Aktywujmy darmowo Nocny Transfer - dodatkowe 50GB na testy w nocy.
TIP4: Funkcja SMS działa wyłącznie, jeśli wybierzemy opcję 'Tylko 3G' w ustawieniach programu.
TIP5: Po przekroczeniu transferu włącza nam się lejek, więc nie ponosimy dodatkowych kosztów.
Prywata: W moim przypadku LTE działał tragicznie. Mimo, że mieszkam zaledwie ~200-250m w linii prostej od stacji LTE, bez żadnych przeszkód (z okien widzę anteny lornetką), to po przejściu przez jedną ścianę w domu korzystanie z internetu zamieniało się w koszmar znany z czasów, gdy Internet Mobilny był głównie na EDGEu. Pingi megawysokie, zrywanie połączenia po paru minutach, prędkości koło 1-2Mbitps. Wystarczyło wyjść "przez okno" - za ścianę i prędkość wzrastała do 20-30Mbitps i pingi w granicach ~26-30ms. W mieszkaniu o wiele lepiej działał tryb 'Tylko 3G', w którym dla porównania uzyskiwałem standardowe 5-7Mbitps, pingi koło 60 i przyzwoitą stabilność.
To wszystko 'za ścianą', w głębi domu było proporcjonalnie gorzej.
Oczywiście mój przypadek jest indywidualny, więc warto sprawdzić samemu. Ja natomiast korzystam z komputera w mieszkaniu, więc jak LTE działa na dworze mnie nie interesuje, lecz zawsze można dokupić zewnętrzną antenę lub dobrej jakości przedłużać USB i wystawić modem gdzieś wyżej.
Sprawdzałem również inne stacje w mieście - na żadnej nie uzyskałem transferu wyższego niż 35Mbitps download i upload koło 25Mbitps.
Zwrot
Na testowanie mamy 7 dni, wliczając dzień startu. Oznacza, to że szóstego dnia po dniu startu musimy oddać sprzęt kurierowi, zamówmy go więc dzień wcześniej. Ja na zamówienie kuriera czekałem na infolinii 25 minut.
Sprzęt zwracamy zgodnie z określonym terminem:
a) 7 dni od daty aktywacji, jeśli braliśmy sprzęt nie wyrażając zgody na rozpoczęcie świadczenia usługi przed upływem 10 dni od daty podpisania umowy, czyli mamy 5 pełnych dni testów (pierwszy i ostatni to w zasadzie dzień aktywacji i oddania kurierowi sprzętu).
b) 7 dni od daty aktywacji, jeśli wyraziliśmy zgodę na rozpoczęcie świadczenia usługi przed upływem 10 dni od daty podpisania umowy i uzyskaliśmy jasne stwierdzenie od konsultanta - "tak, wbrew regulaminowi czas na oddanie liczy się od daty aktywacji" i bierzemy pod uwagę to, że możemy mieć problemy
c) 7 dni od daty podpisania umowy i odbioru sprzętu w każdym innym przypadku wliczając dzień podpisania umowy. Nie ważne, że aktywacja zajmuje do 4 dni roboczych. Szóstego sprzęt ma być znów w rękach kuriera.
Aby zwrócić sprzęt dzwonimy do kuriera (określonego przez Plus), podajemy nr płatnika (podany nam przez Plus) i umawiamy się na odbiór. Do paczki wkładamy sprzęt z wszelkimi dodatkami - instrukcjami, kartami gwarancyjnymi, opakowaniem; kartę USIM oraz wypełniony wzór wypowiedzenia umowy w ramach promocji 'testuj', który otrzymaliśmy w komplecie dokumentów przy dostarczaniu nam umowy.
Numer zostanie zdezaktywowany w ciągu paru dni. Nie wiem jeszcze w jaki sposób są zwracane pieniądze za modem - nie dostałem ich jeszcze. Podobno Plus się kontaktuje celem ustalenia trybu zwrotu, lecz nie miałem jeszcze przyjemności rozmowy z nimi. Jak będę coś wiedział, to dodam do postu.
Jeśli chcemy jeszcze raz skorzystać z opcji testowania LTE w Plusie musimy odczekać 3 miesiące. Możemy również bez oczekiwania przetestować usługę Cyfrowego Polsatu, która jak wiadomo, ma takie same warunki cenowe i techniczne.
Podsumowanie
Może miałem zbyt duże oczekiwania wobec tej technologii, ale jak dla mnie nie mogłaby zastąpić internetu stacjonarnego w domu. Po prostu nawet o 3 w nocy internet potrafił rwać i mieć pingi po 200ms. Stabilnie działał dopiero po przejściu na 3G.
Co do samego procesu - dla konsultantów jest on nawet niejasny. Reklamowanie 'testuj lte przez 7 dni', podczas gdy standardowo wyrażając zgodę na rozpoczęcie świadczenia usług przed upływem 10 dni mamy regulaminowo koło 2-3 (bo czekamy na aktywację) jest conajmniej dziwne. Dlatego albo się na to godzimy, albo czekamy 10 dni i wtedy faktycznie testujemy przez 7 dni. Postępujmy zgodnie z regulaminem i szanujmy sprzęt, to będzie ok.
Co do strony technicznej - aplikacja Plus Internet to jakiś bubel. Strasznie toporna.
Jesli ktoś ma jakieś pytania, to z chęcią odpowiem.