Kosmiczny teleskop TESS - odkrywca co najmniej 66 światów zakończył swoją misję podstawową

Henryk Tur

TESS - czyli Transiting Exoplanet Survey Satellite - trafił na orbitę w kwietniu 2018 roku. NASA ogłosiła wykonanie przez niego misji podstawowej. W jej trakcie odkrył m.in. jedną z najgorętszych egzoplanet, jakie znamy. Na tym jednak jego działanie się nie zakończy.

Kosmiczny teleskop TESS w trakcie dotychczasowego działania odkrył 66 planet pozasłonecznych, a aż 2100 obiektów czeka na identyfikację. Warto tu napomknąć, że na orbitę został wyniesiony dzięki rakiecie Falcon 9, należącej do SpaceX. Po kilku manewrach zajął swoją dotychczasową pozycję - bardzo eliptyczną, w rezonansie 2:1 z Księżycem. Jak szacują astrofizycy, utrzyma się na niej przez kolejne 20 lat, w trakcie których nadal będzie wypatrywać obcych światów. 20 czerwca bieżącego roku potwierdzono odkrycie przez niego "gorącego Jowisza" - KELT-9 b. To planeta, która znajduje się około 670 lat świetlnych od Ziemi. Jest 1,8 razy większa od Jowisza, mając przy tym 2,9 raza większą masę. Obiega KELT-9 po bardzo bliskiej orbicie, dzięki czemu dostaje aż 44 000 razy więcej, niż Ziemia od Słońca. Na powierzchni panuje (za dnia) temperatura ok. 4300°C, czyli jest większy skwar, niż emitowany przez niektóre gwiazdy. Jeśli ktoś narzeka na upały w lecie - niech się cieszy, że nie mieszka w tamtym rejonie.

Zobacz także: NASA walczy z dyskryminacją... w kosmosie. Nazwy galaktyk i ciał niebieskich do zmiany.

W trakcie swego działania TESS obserwuje ok. 5 tysięcy planet, mających jasność większą od 12 magnitudo. Jak podaje serwis Kosmonauta.net: "(...)może wykrywać układy zaćmieniowe gwiazd, nieznane wcześniej gwiazdy zmienne, flary od małych czerwonych karłów, supernowe oraz ruch obiektów w naszym Układzie Słonecznym". 4 lipca zakończono podstawowy cel misji - przegląd 75% nieba. Wykryte planety oraz "kandydaci na planety" (czyli obiekty, która prawdopodobnie są planetami) będą obserwowane przez TESS oraz inne teleskopy. Dokładne informacje na temat odkryć TESS znajdują się na platformie Zooniverse.

Źródło zdjęć: NASA