DAJ CYNK

8 mln zł kary dla TP za niedotrzymywanie wskaźników jakości

WitekT

Wydarzenia

20. listopada Prezes UKE nałożył na Telekomunikację Polską karę w wysokości 8 mln zł za naruszenie obowiązku zachowania określonych wartości wskaźników dostępności i jakości świadczenia usługi powszechnej.

20. listopada Prezes UKE nałożył na Telekomunikację Polską karę w wysokości 8 mln zł za naruszenie obowiązku zachowania określonych wartości wskaźników dostępności i jakości świadczenia usługi powszechnej.

Zgodnie z art. 209 ust. 1 pkt 8 Prawa Telekomunikacyjnego karze podlega ten, kto nie zachowuje określonych przez Prezesa UKE wartości wskaźników dostępności i jakości świadczenia usługi powszechnej. W takich sytuacjach prawo przewiduje wydanie przez Prezesa UKE decyzji nakładającej karę pieniężną w maksymalnej wysokości do 3% przychodów ukaranego podmiotu.

W trakcie prowadzonego postępowania administracyjnego ustalono, że TP, jako przedsiębiorca wyznaczony do świadczenia usługi powszechnej, nie zachowywała ustalonych przez Prezesa UKE wartości wskaźników dostępności i jakości świadczenia usługi powszechnej w II półroczu 2006 roku, w 2007 roku i I półroczu 2008 roku.

W II półroczu 2006 roku nie zostały zachowane następujące wartości wskaźników:
stopa nieskutecznych wywołań,
czas zestawienia połączeń,
czas oczekiwania na przyłączenie do sieci,
czas usunięcia uszkodzenia.

W 2007 roku nie zostały zachowane następujące wartości wskaźników:
stopa nieskutecznych wywołań,
czas zestawienia połączeń,
czas oczekiwania na przyłączenie do sieci,
liczba uszkodzeń przypadających na 100 łączy abonenckich,
czas usunięcia uszkodzenia.

W I półroczu 2008 roku nie zostały zachowane następujące wartości wskaźników:
czas oczekiwania na przyłączenie do sieci,
czas zestawienia połączeń.

Prezes UKE, ustalając wysokość kary pieniężnej, wziął pod uwagę fakt, iż osiągane przez TP wartości wskaźników dostępności i jakości usługi powszechnej ulegają poprawie, co widać na przykładzie danych z II półrocza 2006 roku, 2007 roku i I półrocza 2008 roku. Powyższe wpłynęło na obniżenie kary pieniężnej nałożonej wskazaną decyzją. Podobnie jak sygnalizowane przez TP wystąpienie w badanym okresie anomalii pogodowych, które odnosiły się do zachowania wartości wskaźników liczby uszkodzeń przypadających na 100 łączy abonenckich oraz czasu usunięcia uszkodzenia. Okoliczności te również zostały wzięte pod uwagę i wpłynęły na obniżenie wysokości kary pieniężnej.

Równocześnie jednak Prezes UKE zauważa, że naruszenie obowiązku zachowania określonych wartości wskaźników dostępności i jakości usługi powszechnej dotyczy przede wszystkim czasu oczekiwania na przyłączenie do sieci, która to usługa, wchodząca w skład usługi powszechnej, ma priorytetowe znaczenie dla świadczenia innych usług wchodzących w skład usługi powszechnej - warunkuje możliwość ich świadczenia. Wartości tego wskaźnika znacznie odbiegały w II półroczu 2006 roku i w całym 2007 roku oraz odbiegają nadal w I półroczu 2008 roku od wartości granicznych zawartych w decyzjach Prezesa UKE.

Powszechna dostępność usług telekomunikacyjnych na terytorium Polski, jako cel przewodni przepisów Prawa Telekomunikacyjnego dotyczących usługi powszechnej, może być zatem zrealizowany wyłącznie wówczas, gdy użytkownik końcowy będzie miał zagwarantowaną możliwość przyłączenia do sieci w rozsądnym terminie. Permanentny brak zachowywania przez TP wartości wskaźnika usługi przyłączenia do sieci powoduje rażące uchybienie celom ustawowym świadczenia usługi powszechnej przez przedsiębiorcę wyznaczonego. Brak zachowania określonej przez Prezesa UKE wartości tego wskaźnika, najważniejszego z punktu widzenia dostępu do usług telekomunikacyjnych, miał decydujące znaczenie dla wysokości nałożonej niniejszą decyzją kary pieniężnej.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: UKE