DAJ CYNK

Europejczycy obawiają się kosztów w roamingu

Ringu

Wydarzenia

Z badania opublikowanego dzisiaj przez Komisję Europejską wynika, że 72 proc. podróżujących ogranicza rozmowy telefoniczne w roamingu z powodu wysokich opłat. Tylko 19 proc. osób, które korzystają z usług internetowych w swoich telefonach komórkowych podczas pobytu za granicą, uważa, że koszty transmisji danych w roamingu są uczciwe.

Z badania opublikowanego dzisiaj przez Komisję Europejską wynika, że 72 proc. podróżujących ogranicza rozmowy telefoniczne w roamingu z powodu wysokich opłat. Tylko 19 proc. osób, które korzystają z usług internetowych w swoich telefonach komórkowych podczas pobytu za granicą, uważa, że koszty transmisji danych w roamingu są uczciwe.

Wyniki badania oraz konsultacji społecznych poświęconych przyszłości rozporządzenia w sprawie roamingu, które dobiegły końca 11. lutego, wykorzystane zostaną podczas przeglądu obecnych unijnych przepisów dotyczących roamingu, który Komisja Europejska jest zobowiązana przeprowadzić do czerwca 2011 r. Celem jest zniwelowanie do 2015 r. różnic między taryfami roamingowymi a taryfami krajowymi.

Z badania wynika, że więcej osób korzysta obecnie z telefonów komórkowych w trakcie podróży w UE niż cztery lata temu, kiedy to po raz pierwszy wprowadzono w UE przepisy dotyczące roamingu. Pomimo szacowanego 13-procentowego spadku liczby osób podróżujących między 2006 r. a 2010 r. wzrosła w tym okresie całkowita liczba połączeń odebranych oraz wiadomości tekstowych wysłanych podczas pobytu za granicą w UE. Podróżujący wskazują, że w porównaniu z 2006 r. wykonują 32 proc. więcej połączeń, odbierają 31 proc. więcej połączeń oraz wysyłają 43 proc. więcej wiadomości tekstowych.

Z badania wynika również, że obywatele Unii w zróżnicowany sposób korzystają z telefonów komórkowych. Na przykład:

Mężczyźni częściej wykonują połączenia głosowe (57 proc.), natomiast kobiety w przeważającej części wolą wysyłać wiadomości tekstowe (56 proc.).

88 proc. Cypryjczyków przeważnie korzysta z usług głosowych, przy czym z takich usług korzysta tylko 44 proc. podróżujących Brytyjczyków.

81 proc. Irlandczyków używających telefonów komórkowych w roamingu w UE szczególnie chętnie korzysta z wiadomości tekstowych. Dla porównania wiadomości tekstowe szczególne chętnie wysyła zaledwie 24 proc. Portugalczyków.

32 proc. Bułgarów w ogóle nie korzysta ze swoich telefonów komórkowych za granicą.

Młodzież znacznie częściej obecnie korzysta z usług roamingowych w porównaniu z danymi za 2006 r. (wykonywanie połączeń głosowych: +43 proc., odbieranie połączeń: +42 proc. i wysyłanie wiadomości tekstowych: +51 proc.).

30 proc. emerytów i 15 proc. osób w wieku 25-39 lat w ogóle nie korzysta ze swoich telefonów komórkowych za granicą.

W grupie osób często podróżujących 61 proc. zdaje sobie sprawę, że koszty korzystania z telefonów komórkowych w roamingu spadły w wyniku interwencji Unii Europejskiej. Nie wszystkie zmiany zachowań konsumentów są jednak pozytywne:

Około 20 proc. użytkowników telefonów komórkowych ograniczyło korzystanie z usług roamingowych w okresie ostatnich czterech lat, na co wpływ ma postrzeganie przez nich kosztów tych usług.

72 proc. użytkowników telefonów komórkowych nadal ogranicza wykonywanie rozmów głosowych z telefonów komórkowych podczas pobytu za granicą z obawy o koszty.

81 proc. Szwedów, 72 proc. Włochów i 57 proc. Greków ogranicza korzystanie z usług głosowych w roamingu z obawy o koszty.

Z badania wynika również, że wzrasta liczba osób korzystających z usług transmisji danych w roamingu (takich jak przeglądanie stron internetowych lub pobieranie danych) - z usług tych korzysta 10 proc. respondentów.

17 proc. Litwinów i 15 proc. Hiszpanów twierdzi, że transmisja danych w roamingu jest usługą, z której korzystają najczęściej podczas pobytu za granicą, natomiast zaledwie 2 proc. Węgrów i 4 proc. Niemców korzysta z tej usługi najczęściej.

Częściej z transmisji danych w roamingu korzysta młodzież: 15 proc. osób w wieku 15-24 lat woli korzystać z Internetu na swoich telefonach komórkowych podczas pobytu za granicą w porównaniu z 6 proc. osób w wieku powyżej 55 lat.

Ceny transmisji danych w roamingu nie są jednak ogólnie postrzegane jako przystępne i zaledwie 19 proc. respondentów twierdzi, że koszty usług transmisji danych w roamingu są uczciwe.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Digital Agenda