DAJ CYNK

UKE zabrał głos ws. "uzupełnienia" regulaminu PTC

WitekT

Wydarzenia

W związku z bardzo licznymi skargami i zapytaniami konsumentów napływającymi do UKE w sprawie dokonania przez PTC zmiany regulaminu świadczenia usług telekomunikacyjnych Prezes UKE przedstawił pewne informacje dotyczące sprawy.

W związku z bardzo licznymi skargami i zapytaniami konsumentów napływającymi do UKE w sprawie dokonania przez PTC zmiany regulaminu świadczenia usług telekomunikacyjnych Prezes UKE przedstawił pewne informacje dotyczące sprawy.

Jak napisało UKE w komunikacie, z informacji przekazywanych przez abonentów PTC wynika, że spółka podtrzymuje swoje stanowisko, iż "uzupełnienie" regulaminu, o którym pisemnie powiadomiła abonentów nie jest podstawą do rozwiązania przez nich umowy bez płacenia kary np. za telefon zakupiony po promocyjnej cenie.

W tej sytuacji:

1. Jak już zostało wskazane w stanowisku prezesa UKE z 22. marca zgodnie z art.59 ust.2 Prawa Telekomunikacyjnego każda zmiana regulaminu, niezależnie od nazewnictwa stosowanego przez operatora (w przypadku PTC zmiana regulaminu określona została jako "uzupełnienie zapisów") jest zmianą regulaminu, która w przypadku braku jej akceptacji daje abonentowi prawo do wypowiedzenia umowy, a operatorowi nie przysługuje wobec abonenta roszczenie odszkodowawcze.

2. Mimo jasno brzmiących przepisów prawa w tym zakresie abonenci powinni zdawać sobie sprawę z faktu, iż PTC może dokonywać odmiennej interpretacji przepisów i naruszając je żądać od abonenta zapłacenia kary w przypadku wypowiedzenia umowy z powodu braku akceptacji zmian w regulaminie.

3. W przypadku wystąpienia takiej sytuacji należy pamiętać, że:

PTC nie ma uprawnienia do żądania od abonenta uzasadnienia, z którym zapisem zmienionego Regulaminu się nie zgadza - to spółka jednostronnie zmienia warunki świadczenia usług, a druga strona ma prawo się z tym nie zgodzić,
jeżeli abonent wypowie umowę może spotkać się z roszczeniem ze strony operatora o zapłatę kary umownej. Wówczas możliwe są dwie drogi postępowania:

a) Abonent może zapłacić kwotę kary umownej, a następnie dochodzić jej zwrotu od spółki,
w ramach postępowania mediacyjnego prowadzonego przez Prezesa UKE na wniosek konsumenta.
UWAGA! Jeżeli jedna ze stron nie wyrazi zgody na polubowne zakończenie sporu Prezes UKE odstępuje od postępowania mediacyjnego,
przed Stałym polubownym sądem konsumenckim przy Prezesie UKE UWAGA! Jeżeli jedna ze stron nie wyrazi zgody na polubowne zakończenie sporu odstępuje się od rozpatrzenia sporu,
w postępowaniu sądowym przed sądem cywilnym.

b) Abonent może uchylić się od zapłaty kary. PTC będzie wówczas mogła wystąpić do sądu cywilnego z roszczeniem o zapłatę dochodzonej kwoty kary.

4. W przypadku sporu konsumenta z operatorem, który nie wyraził zgody na mediację lub sąd polubowny, konsument może uzyskać pomoc prawną w organizacjach konsumenckich lub u Powiatowego Rzecznika Konsumentów. Zgodnie z ustawą z 15. grudnia 2000 roku o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2003 r. Nr 86, poz. 804 ze zm.) w powiatach oraz miastach na prawach powiatu działa Powiatowy (Miejski) Rzecznik Konsumentów. Rzecznik m.in. świadczy nieodpłatne poradnictwo prawne dla konsumentów, może występować do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw konsumentów. Może (ale nie musi) wytaczać powództwa na rzecz konsumentów i wstępować (za zgodą konsumenta) do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: UKE