Na koniec III kwartału PTC miała 13,013 mln aktywnych kart SIM, czyli o 291 tys. więcej niż rok wcześniej i o 183 tys. więcej niż po II kwartale tego roku.
Na koniec III kwartału PTC miała 13,013 mln aktywnych kart SIM, czyli o 291 tys. więcej niż rok wcześniej i o 183 tys. więcej niż po II kwartale tego roku.
Jestem dumny, że PTC jest obecnie jedną z najszybciej rozwijających się firm telekomunikacyjnych w Polsce. Dzięki przyjętej przez nas strategii oraz wspaniałemu zespołowi pracowników już niedługo będziemy numerem jeden w Polsce. Nasze wyniki, tak jak sytuacja w całej branży, pomimo zawirowań na rynkach finansowych pokazują, że telefonia mobilna jest siłą napędową współczesnej gospodarki - powiedział Klaus Hartmann, prezes PTC.
Pomimo dużego, bo sięgającego ponad 110%, nasycenia rynku usług mobilnych, spadku stawek interconnectowych oraz silnej konkurencji, PTC uzyskała w pierwszych trzech kwartałach 2008 roku wyższe przychody w porównaniu do tego samego okresu roku ubiegłego. Osiągnięto to dzięki wzrostowi bazy klientów abonamentowych oraz ruchu w sieci. Łącznie w pierwszych trzech kwartałach tego roku PTC uzyskała 5,896 mld zł przychodów, co stanowi przyrost
o 7,2% w porównaniu do odpowiedniego okresu roku ubiegłego.
Przychody PTC w kwartałach:
Przychód |
3Q07 |
2Q08 |
3Q08 |
Od klientów |
1,849 mld zł |
1,921 mld zł |
1,990 mld zł |
Całkowity |
1,919 mld zł |
1,976 mld zł |
2,045 mld zł |
W porównaniu do III kwartału roku ubiegłego przychody ARPU wzrosły
o 7,6%.
ARPU w kwartałach:
Przychód na kartę SIM |
3Q07 |
2Q08 |
3Q08 |
Prepaid |
20 zł |
20 zł |
21 zł |
Postpaid |
92 zł |
87 zł |
87 zł |
Łączny |
49 zł |
50 zł |
51 zł |
Z kwartału na kwartał zwiększa się średnia liczba minut wykorzystywanych przez klientów PTC, co ma wpływ na zwiększone przychody. Ich wzrost w połączeniu z efektywnym zarządzaniem kosztami pozwolił na wzrost wskaźnika EBITDA i marży EBITDA
w porównaniu do ubiegłego roku. W trzecim kwartale 2008 EBITDA wyniosła 734 mln zł zwiększając się o 8,9% w porównaniu do analogicznego okresu roku 2007, a w okresie 9 miesięcy wyniosła 2,121 mln zł, wzrastając o 12,7% w stosunku do pierwszych trzech kwartałów ubiegłego roku. Marża EBITDA osiągnęła w III kwartale poziom 35,9 %.
Operator zanotował silny wzrost liczby klientów abonamentowych o 18% w stosunku do III kwartału roku ubiegłego. Na koniec III kwartału z usług PTC korzystało 6,044 mln abonentów, a ich udział w ogólnej bazie klientów wzrósł z 40,3% w III kwartale 2007 roku do 46,4% w III kwartale 2008 roku. Całkowita liczba klientów wyniosła 13,013 mln i jest to wzrost o 2,3% w stosunku do III kwartału 2007 roku . Priorytetem PTC jest pozyskiwanie i utrzymanie klientów w segmencie abonamentowym. Odzwierciedleniem tej polityki jest ich rosnący udział
w ogólnej liczbie klientów oraz bardzo niski wskaźnik rezygnacji w tym segmencie (churn). W trzecim kwartale wyniósł on średnio zaledwie 0,6% miesięcznie, utrzymując się na bardzo dobrym poziomie.
Liczba kart SIM w kwartałach:
Liczba klientów |
3Q07 |
2Q08 |
3Q08 |
Prepaid |
7,6 mln |
7,023 mln |
6,969 mln |
Postpaid |
5,122 mln |
5,807 mln |
6,044 mln |
Razem |
12,722 mln |
12,830 mln |
13,013 mln |
Średni, łączny dla klientów abonamentowych oraz dla systemu przepłaconego, koszt pozyskania klienta (SAC) wyniósł 94 zł w III kwartale i nie zmienił się w stosunku do odpowiedniego okresu roku ubiegłego. Jednocześnie za trzy pierwsze kwartały 2008 roku SAC osiągnął poziom 93 zł i spadł w odniesieniu do analogicznego okresu roku 2007 o 4,1%.
Koszt pozyskania klienta w kwartałach:
Koszt pozyskania klienta |
3Q07 |
2Q08 |
3Q08 |
Prepaid |
12 zł |
12 zł |
14 zł |
Postpaid |
451 zł |
385 zł |
390 zł |
Łączny |
94 zł |
88 zł |
94 zł |
PTC w swojej strategii zakłada udostępnianie klientom pełnego wachlarza nowoczesnych usług telekomunikacyjnych opartych na zaawansowanych rozwiązaniach technologicznych. Dlatego spółka nadal rozbudowuje swoją infrastrukturę sieciową. Sieć HSDPA działa już w 402 miejscowościach
i obejmuje swoim zasięgiem ponad 45% populacji Polski, czyli około 17,5 mln klientów. PTC również systematycznie powiększa zasięg technologii HSUPA 1,4 Mb/s. Obecnie jest już ona dostępna w połowie sieci 3G operatora. Dzięki inwestycjom oraz intensywnej rozbudowie infrastruktury, PTC sukcesywnie zwiększa liczbę stacji obsługujących transmisję danych w technologii HSDPA 14,4 Mb/s przygotowując się do komercyjnego zaoferowanie tej prędkości klientom. Spółka prowadzi również zaawansowane prace nad zwiększeniem szybkości transmisji danych w technologii HSUPA do 5,7 Mb/s. Usługi transmisji danych
z największymi dostępnymi w Polsce prędkościami zostaną zaoferowane klientom w wersji komercyjnej w momencie wprowadzenia przez producentów modemów odpowiednich urządzeń końcowych pozwalających użytkownikom na pełne korzystanie z tych prędkości.
PTC rozpoczęła też na terenie aglomeracji warszawskiej, z grupą ponad 100 klientów, testy tzw. Femtocell. Szerzej o tej technologii pisaliśmy w
tej wiadomości.
W III kwartale PTC wprowadziła na rynek usługę Era Linia Domowa i Era Linia Biznesowa - telefon stacjonarny oparty na rozwiązaniu WLR. Uzupełniła ona dotychczasową ofertę telefonii stacjonarnej Era Domowa i Firmowa. Dużym powodzeniem cieszy się też Era Numer Stacjonarny, jedyna tego typu usługa w Polsce, dzięki której klient, na jednej karcie SIM, otrzymuje dwa numery: stacjonarny i komórkowy za 5 zł miesięcznie. Łącznie z usług stacjonarnych sieci Ery korzysta już ponad 260 tys. klientów.
Dużym zainteresowaniem klientów cieszy się usługa bezprzewodowego dostępu do Internetu blueconnect, z której korzysta już około 530 tys. abonentów. PTC w lipcu rozszerzyła ofertę usług dostępu do internetu wprowadzając także blueconnect bez abonamentu, czyli usługę przedpłaconego dostępu do szerokopasmowego mobilnego Internetu. W ramach nowej oferty użytkownicy mogą korzystać m.in. bezpłatnie z sieci 460 hotspotów w sieci Era. Z usługi blueconnect starter skorzystało już 15 tys. użytkowników.
W III kwartale PTC, jako pierwsza firma w Polsce i Europie Środkowej, wprowadziła program CEM (ang.
Customer Experience Management). Jest to strategia pozwalająca na kompleksowe zarządzanie wiedzą na temat sposobów korzystania z usług przez klientów. Umożliwia ona zaoferowanie im optymalnych rozwiązań na podstawie zebranych informacji. Zastosowane w CEM rozwiązania umożliwiają m.in. aktywne wspomaganie klientów w konfiguracji urządzeń końcowych pozwalających na korzystanie z zawansowanych usług, np. dostępu do Internetu lub serwisów multimedialnych. Szerzej pisaliśmy o tym w
tej wiadomości.
Źródło tekstu: PTC, Deutsche Telekom, wł