DAJ CYNK

Wyniki Grupy TP po 3Q2008

LuiN

Wydarzenia

Grupa TP miała w III kwartale 2008 roku 4,539 mld zł przychodu i 630 mln zł zysku netto. W porównaniu z analogicznym okresem 2007 roku przychody były mniejsze o 2,4% (spadek z 4,647 mld zł), a zysk spadł o 2,2% (w 3Q2007 wynosił 644 mln zł). To głównie wyniki spadającej liczby abonentów usług stacjonarnych głosowych, której nie rekompensuje w pełni wzrost liczby klientów szerokopasmowego dostępu do Internetu i klientów komórkowych.

Grupa TP miała w III kwartale 2008 roku 4,539 mld zł przychodu i 630 mln zł zysku netto. W porównaniu z analogicznym okresem 2007 roku przychody były mniejsze o 2,4% (spadek z 4,647 mld zł), a zysk spadł o 2,2% (w 3Q2007 wynosił 644 mln zł). To głównie wyniki spadającej liczby abonentów usług stacjonarnych głosowych, której nie rekompensuje w pełni wzrost liczby klientów szerokopasmowego dostępu do Internetu i klientów komórkowych.

Grupa TP osiągnęła wzrost przychodów z usług telefonii komórkowej o 8,0% oraz usług szerokopasmowego dostępu do Internetu o 17,5%, przy jednoczesnym spadku przychodów z usług głosowych telefonii stacjonarnej o 11,7%.

Grupa TP nadal koncentruje się na utrzymaniu pozycji lidera pod względem wartości. Nasze wyniki potwierdzają zdolność do utrzymania równowagi między wzrostem przychodów i kontrolą kosztów, które mają na celu podniesienie naszej niezależności od rosnącej niepewności co do dalszego rozwoju gospodarki. Nadal obserwujemy jednak w Polsce silny popyt na innowacyjne i przyjazne użytkownikowi usługi telekomunikacyjne. W związku z powyższym, pomimo umiarkowanych wyników w trzecim kwartale, utrzymujemy nasze cele finansowe na rok 2008 oraz podtrzymujemy zobowiązanie do realizacji naszej średnioterminowej strategii. - powiedział prezes TP Maciej Witucki, odnosząc się do wyników pierwszego półrocza.

W pierwszych dziewięciu miesiącach 2008 roku, nakłady inwestycyjne wyniosły 1.765 mln zł tj. 13,0% przychodów i spadły z poziomu 14% przychodów w analogicznym okresie 2007 roku. Wydatki dotyczyły przede rozbudowy sieci komórkowej 3G, zwiększenia przepustowości sieci szkieletowej oraz poprawy jakości usług głosowych telefonii komórkowej. A także zwiększenia potencjału i pokrycia dla usług stacjonarnego szerokopasmowego dostępu do Internetu, spełnienia wymogów regulacyjnych dotyczących LLU, WLR i BSA oraz integracji systemów informatycznych i ich infrastruktury w ramach Grupy.

Liczba linii głosowych:

POTS (mln)

ISDN 2B+D (tys.)

ISDN 30B+D (tys.)

WLR (tys.)

Razem (mln)

1Q06

9,265

969

251

0

10,485

2Q06

9,168

961

260

0

10,388

3Q06

9,053

954

268

0

10,275

4Q06

8,916

941

272

0

10,128

1Q07

8,598

901

267

161

9,927

2Q07

8,315

889

272

327

9,802

3Q07

8,065

858

275

460

9,658

4Q07

7,829

844

277

592

9,542

1Q08

7,557

822

279

664

9,323

2Q08

7,322

803

275

769

9,169

3Q08

7,117

784

279

855

9,037


Zdaniem TP na rynku utrzymuje się tendencja zastępowania telefonii stacjonarnej przez telefonię komórkową, a ponadto segment usług głosowych TP znajduje się nadal pod silną presją ze strony regulatora i konkurencji. Ceny detaliczne za połączenia do sieci komórkowych zostały w lipcu 2007 roku obniżone o 22%, a w czerwcu 2008 roku - o dalsze 10%. Spadek przychodów z usług głosowych w pierwszych trzech kwartałach o 11,7% wynikał przede wszystkim z postępującego spadku liczby łączy stacjonarnych w Polsce oraz dalszej utraty udziałów w rynku - udział TP w rynku pod względem przychodów z abonamentu od klientów detalicznych zmniejszył się do poziomu 76,8%, tj. o 6,7 punktów procentowych w skali roku (w wyniku migracji do operatorów WLR), a udział TP w rynku pod względem wielkości ruchu - do 78,4%, tj. o 0,5 punktów procentowych w skali roku (w wyniku wypierania telefonii stacjonarnej przez telefonię komórkową).

Po okresie agresywnych promocji cenowych w 2007 roku, towarzyszących wprowadzaniu ofert opartych na BSA przez operatorów alternatywnych, na rynku usług szerokopasmowego dostępu do internetu utrzymywał się nadal dynamiczny wzrost. Według szacunków Grupy TP, rynek ten zwiększył się od początku roku o 17,8% pod względem wartościowym i 15,6% pod względem ilościowym. Grupa TP utrzymuje wiodącą pozycję z udziałem w rynku na poziomie 50,7% (pod względem wartości sprzedaży). Do wzrostu przychodów z usług szerokopasmowego dostępu do internetu (o 16%) przyczyniło się zwiększenie liczby klientów (rok do roku) oraz wzrost ARPU na rynku detalicznym - dzięki przechodzeniu klientów na usługi o wyższej przepływności oraz rosnącej sprzedaży usług dodanych: telewizji szerokopasmowej (TV-over-DSL), wideo na życzenie, telefonii internetowej (VoIP), ofert pakietowych (triple play) i nowych pakietów płatnej telewizji.

Proces pozyskiwania nowych klientów uległ w drugim i trzecim kwartale chwilowemu spowolnieniu (kwartał do kwartału) w związku z okresem stabilizacji systemu obsługującego te usługi, który pod koniec pierwszego kwartału został zintegrowany z systemem obsługi klienta (CRM). Kluczowe kwestie techniczne zostały rozwiązane i pod koniec ostatniego kwartału wskaźnik liczby instalacji do liczby zamówień zaczął ulegać poprawie.

Liczba linii internetowych:

ADSL (mln)

SDI (tys.)

BSA (tys.)

Razem (mln)

1Q06

1,302 17 0 1,319

2Q06

1,402 14 0 1,415

3Q06

1,542 11 0 1,553

4Q06

1,703 9 0 1,712

1Q07

1,760 7 42 1,809

2Q07

1,864 5 52 1,921

3Q07

1,948 4 91 2,043

4Q07

2,018 4 132 2,154

1Q08

2,076 3 192 2,271

2Q08

2,082 2 244 2,328

3Q08

2,087 2 296 2,385


IPTV (tys.)

VoIP (tys.)

Livebox (tys.)

1Q06

0 0 10

2Q06

0 2 29

3Q06

0 5 81

4Q06

3 14 148

1Q07

9 39 219

2Q07

19 71 275

3Q07

23 96 313

4Q07

40 132 346

1Q08

49 164 405

2Q08

54 176 441

3Q08

57 174 473


Udziały rynkowe i ARPU z usług szerokopasmowych:

ARPU (zł)

Udział w rynku pod względem liczby klientów

Udział w rynku pod względem przychodów

1Q06

61,7 41,7% 50,3%

2Q06

60,5 42,3% 51,2%

3Q06

72,2 43,0% 51,4%

4Q06

56,6 43,6% 52,1%

1Q07

54,1 42,4% 51,5%

2Q07

52,2 42,5% 50,5%

3Q07

51,9 43,1% 50,7%

4Q07

52,6 43,5% 51,1%

1Q08

55,3 42,1% 51,0%

2Q08

54,8 41,4% 50,5%

3Q08

57,5 41,0% 50,7%

W perspektywie kolejnego kwartału na wyniki osiągane przez TP może mieć w dalszym ciągu wpływ nasilająca się konkurencja ze strony:
• operatorów sieci telewizji kablowych poszerzających swoją ofertę o usługi telefonii stacjonarnej oraz dostępu do Internetu,
• alternatywnych operatorów telefonii stacjonarnej oferujących detaliczne usługi telefonii i dostępu do Internetu na bazie hurtowego dostępu do infrastruktury Grupy TP,
• operatorów komórkowych, którzy wchodzą na rynek telefonii stacjonarnej i starają się przyciągnąć klientów poprzez tzw. oferty Home Zone oraz oferty na bazie WLR.

Polskie otoczenie regulacyjne, szczególnie wprowadzone w ostatnich dwóch latach i podlegające ciągłej ewolucji oferty hurtowe (WLR, BSA, LLU, RIO, RLLO) oraz obniżki cen za zakończenie połączenia w sieciach komórkowych (MTR), może się przełożyć na obniżki detalicznych cen połączeń fixed-to-mobile i skutkować zmniejszeniem przychodów lub utratą udziałów w rynku.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Telekomunikacja Polska