DAJ CYNK

Facebook zablokuje newsy? Spór się zaostrza

Anna Kopeć

Prawo, finanse, statystyki

FB zablokuje newsy

Spór między Facebookiem, a lokalnymi mediami w Australii toczy się w najlepsze. Sprawa zrobiła się o tyle poważna, że zaangażował się w nią nawet rząd. Wszystko wskazuje na to, że newsy na Facebooku zostaną zablokowane.

Facebook zablokuje newsy?

Wszystko wskazuje na to, że Meta zablokuje treści newsowe na Facebooku dla użytkowników w Australii. 

Od jakiegoś czasu toczy się tam spór giganta social media z lokalnymi mediami, które domagają się płatności za publikowane na Facebooku treści. Sprawa jest na tyle poważna, że zaangażowały się w nie organy rządowe. 

W piątek doszło do przesłuchania przedstawicieli firmy Meta przed australijskim parlamentem. Na pytanie jednego z parlamentarzystów, czy Facebook naprawdę planuje zablokowanie treści newsowych, w celu uniknięcia opłat licencyjnych.

Wszystkie opcje są na tą chwilę możliwe. Jest wiele technicznych rozwiązań pozwalających użytkownikom na dostęp do treści newsowych.

- powiedziała Mia Garlick, dyrektor regionaly Facebooka.

Garlick dodała także, że Facebook z uwagą przygląda się procesowi prowadzonemu przez autralijski rząd, który ma na celu nałożenie opłat za wykorzystanie treści z serwisów newsowych. 

Kontrakt nie zostanie przedłużony

Meta w 2021 roku podpisała umowę z największych australijskim wydawcą, firmą News Corp ale już kilka tygodni temu zapowiedziała, że nie ma zamiaru przedłużać kontraktu, który wygasa pod koniec tego roku. W reakcji na tą zapowiedź, tamtejsze władze prowadzą obecnie dochodzenie mające na celu zebranie dowodów i analizę sytuacji prawnej. 

Zapytana na przesłuchaniu o respektowanie prawa przez jej firmę Garlick skomentowała całą sytuację:

Pracujemy nad tym aby przestrzegać praw. Robimy to w zakresie prawa podatkowego, prywatności itp. W tym przypadku działanie zgodnie z tymi zasadami może być nieco utrudnione.

Przy okazji spotkania w parlamencie Garlick została również zapytana o sprawę australijskiego miliardera Andrew Forresta, który oskarżył Facebooka o wykorzystanie jego wizerunku w celu fałszywej reklamy nieistniejących inwestycji. 

Mamy swoje systemy i narzędzia, poprzez które robimy wszystko co w naszej mocy, aby zapobiec takim reklamom. Nadal istnieje wiele wyzwań w tym zakresie.

- powiedziała Garlick.  

 

 

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Kaspars Grinvalds / Shutterstock.com

Źródło tekstu: reuters.com