Użytkownik
Ranga
Stary wyjadacz
Posty
940
Rejestracja
08 mar 2011, 22:14
Lokalizacja
Wrocław
Nie, wtedy też nie ma problemu. Załóżmy następującą drogę przenoszenia: PTC->Polkomtel->Orange->Play->Polkomtel->Play->Orange->Polkomtel->Play->Polkomtel->Play->Orange. W takiej sytuacji trasa routingu to: PTC->Polkomtel->Play->Orange.rogmaniek pisze:Chyba że numer przenosiłbym między trzema operatorami infrastrukturalnymi (omijając operatora macierzystego), na zmianę. I powiedzmy, że dziesiąte MNP byłoby do operatora macierzystego
Z numerem, o którym jest wątek, jest dokładnie to samo . Winien jest burdel techniczno-organizacyjny w Play.BUCiu pisze:A takie coś:
Nr z Plusa powędrował do Play i po jakimś czasie do T-mobile.
Play połączenia głosowe do tego nr taryfikuje jak poza siec, ale już SMSy jakby nr nadal był w Play.
Czemu tak?
To już wyżej było wspominane. Przy jednym przeniesieniu różnica nie jest duża, może być nawet niezauważalna.Kamil_K pisze:Skoro połączenia na ten numer będą szły przez Play, to czy to nie będzie trwało długie, męczące sekundy? :/
Tak, to miałem na myśliMarcin_7 pisze:Co do kwestii: "bo wiadomo, że na 3G połączenia zestawiane są szybciej. " Może w sieci radiowej,
Ok, rozumiem. Tak, jak napisałem wcześniej, że pewnie jest to niezuważalna różnica, może nawet wyrażana w ułamkach sekundyMarcin_7 pisze:ale całe przenoszenie numeru z odbywa się w sieci szkieletowej, a tam są te same centrale MSC/ ta sama baza z numerami przeniesionymi itp, więc nie będzie proces zestawiania połączenia przeniesionego numeru przebiegał jakoś znacznie szybciej w 3G.
Ciekawe. Cóż ten mój numer testowy, który teraz jest w Gadu Network, był "oryginalnie" w ofercie pre-paid PTC, dokładnie pod marką Heyah. Potem trafił do P4 i Polkomtela- obie oferty również na kartę. I kolejne przenosiny były z powrotem do PTC, na tę samą ofertę pre-paid. Ponieważ kartę SIM mi przysłali, to nie wiem czy musiałbym czekać na wydanie odpowiedniej karty SIM. Czyli musieli mi wydać kartę SIM z tym samym HLR? Aż mnie kusi, by przenieść ten numer, na chwilę, do PTC, ale do TT, by sprawdzić czy na miejscu otrzymam kartę SIM Ale nie będę DT dawać zarobić, nawet 25zł...mkowalski pisze:1) Przechodzimy do PTC do usługi prepaid. W takiej sytuacji numer musi wrócić do tego samego HLR-a, w którym był poprzednio w PTC. Jednocześnie powoduje to sytuację, że nie można klientowi wydać "dowolnej" karty SIM, a tylko tę z odpowiednim HLR-em (bo karty SIM mamy przypisane do odpowiednich HLR-ów). Jeśli nie ma akurat na magazynie odpowiedniej karty SIM, trzeba przyjąć klienta w innym terminie.
To, np. w przypadku Polkomtela czy Centertela nie byłoby takiego problemu? Czyli mając, wcześniej dwa razy numer w taryfie Twój Profil i chcąc przenieść numer do, np. 36.6, powinienem od razu otrzymać kartę SIM?mkowalski pisze:Czym jest spowodowana konieczność powrotu do poprzedniego HLR-a dla prepaida, kiedy nie ma problemu ze zmianą HLR-a dla postpaida? Wiemy oczywiście, że w PTC HLR-y nie są przyporządkowywane według numerów telefonów.
Aha, czyli łącznie z kwestią MNP. Na szczęście Gadu Network ma swoją platformę billing'ową. Bo wiemy, jak bywało z platformami PolkomtelaCo do kwestii przeniesienia numeru pomiędzy operatorem infrastrukturalnym, a hostowanym przez niego wirtualnym (np Polkomtel -> GG). Tu do zestawienia rozmowy używana jest sieć szkieletowa Polkomtela, wirtualny co najwyżej możę mieć serwis Pre Paid na platformie sieci inteligentnych (ale nawet to może mu zapewnić infrastrukturalny).
Jeśli początkowo numer był w Heyah, potem został przeniesiony do innej sieci, ale ostatecznie wrócił do Heyah, to musiałeś wrócić do tego samego HLR-a. Taka specyfika PTC.rogmaniek pisze:Ciekawe. Cóż ten mój numer testowy, który teraz jest w Gadu Network, był "oryginalnie" w ofercie pre-paid PTC, dokładnie pod marką Heyah. Potem trafił do P4 i Polkomtela- obie oferty również na kartę. I kolejne przenosiny były z powrotem do PTC, na tę samą ofertę pre-paid. Ponieważ kartę SIM mi przysłali, to nie wiem czy musiałbym czekać na wydanie odpowiedniej karty SIM. Czyli musieli mi wydać kartę SIM z tym samym HLR? Aż mnie kusi, by przenieść ten numer, na chwilę, do PTC, ale do TT, by sprawdzić czy na miejscu otrzymam kartę SIM Ale nie będę DT dawać zarobić, nawet 25zł...mkowalski pisze:1) Przechodzimy do PTC do usługi prepaid. W takiej sytuacji numer musi wrócić do tego samego HLR-a, w którym był poprzednio w PTC. Jednocześnie powoduje to sytuację, że nie można klientowi wydać "dowolnej" karty SIM, a tylko tę z odpowiednim HLR-em (bo karty SIM mamy przypisane do odpowiednich HLR-ów). Jeśli nie ma akurat na magazynie odpowiedniej karty SIM, trzeba przyjąć klienta w innym terminie.
Nie mam pojęcia jak zachowuje się w takiej sytuacji Plus i Orange, dlatego pytanie zadałem na przykładzie PTC.rogmaniek pisze:To, np. w przypadku Polkomtela czy Centertela nie byłoby takiego problemu? Czyli mając, wcześniej dwa razy numer w taryfie Twój Profil i chcąc przenieść numer do, np. 36.6, powinienem od razu otrzymać kartę SIM?mkowalski pisze:Czym jest spowodowana konieczność powrotu do poprzedniego HLR-a dla prepaida, kiedy nie ma problemu ze zmianą HLR-a dla postpaida? Wiemy oczywiście, że w PTC HLR-y nie są przyporządkowywane według numerów telefonów.
No właśnie na to zwróciłem uwagę na początku wątku. Nie wiem czemu tak się dzieje.mkowalski pisze:
Mamy następującą sytuację - numer zostaje przeniesiony z Playa do innego operatora, załóżmy PTC. Połączenia z Orange, Polkomtela i PTC działają poprawnie, ale nie można zestawić połączenia z Playa. Podręcznikowo wygląda to na problem z tablicami routingu w Playu.
Co jednak powoduje to, że jedynie klienci Playa mają problem z połączeniem się z naszym numerem, a od innych operatorów połączenia są zestawiane poprawnie?
?? Pierwsze słyszę, "że musi". Nie bardzo mogę sobie wypbrazić jakie ograniczenia są z tym związane.mkowalski pisze: Mam też jeszcze jedno pytanie, odbiegające trochę od poruszanego tutaj tematu, ale także dość techniczne.
Nie wiem jak jest w przypadku innych operatorów, ale opisana sytuacja ma miejsce w PTC. Załóżmy że numer należący do PTC (niezależnie czy działa w pre, czy postpaidzie) przenosimy do innego operatora, a po pewnym czasie chcemy wrócić do PTC. Mamy tutaj dwa scenariusze, ale jeden jest problematyczny.
1) Przechodzimy do PTC do usługi prepaid. W takiej sytuacji numer musi wrócić do tego samego HLR-a, w którym był poprzednio w PTC. Jednocześnie powoduje to sytuację, że nie można klientowi wydać "dowolnej" karty SIM, a tylko tę z odpowiednim HLR-em (bo karty SIM mamy przypisane do odpowiednich HLR-ów). Jeśli nie ma akurat na magazynie odpowiedniej karty SIM, trzeba przyjąć klienta w innym terminie.
2) Przechodzimy do PTC do usługi postpaid. W tej sytuacji opisany wyżej problem nie występuje. Klient może dostać dowolną kartę SIM, nie musi wrócić do poprzedniego HLR-a - nie ma problemu ze zmianą HLR-a dla danego numeru.
Czym jest spowodowana konieczność powrotu do poprzedniego HLR-a dla prepaida, kiedy nie ma problemu ze zmianą HLR-a dla postpaida? Wiemy oczywiście, że w PTC HLR-y nie są przyporządkowywane według numerów telefonów.
Dokładnie tak jest - musi. W aplikacji do przenoszenia numerów jest pole, w którym "skanujemy" nową kartę SIM, którą dostanie klient. Jeśli klienta przenosimy do prepaida, to najpierw trzeba sprawdzić w systemie, który HLR obsługiwał go pierwotnie i taką kartę SIM zeskanować w aplikacji. Bo jeśli użyjemy karty z innym HLR-em, aplikacja wyświetli błąd (który nawet nie jest konkretnie opisany - po prostu "błędny numer karty").Marcin_7 pisze:?? Pierwsze słyszę, "że musi". Nie bardzo mogę sobie wypbrazić jakie ograniczenia są z tym związane.mkowalski pisze: Mam też jeszcze jedno pytanie, odbiegające trochę od poruszanego tutaj tematu, ale także dość techniczne.
Nie wiem jak jest w przypadku innych operatorów, ale opisana sytuacja ma miejsce w PTC. Załóżmy że numer należący do PTC (niezależnie czy działa w pre, czy postpaidzie) przenosimy do innego operatora, a po pewnym czasie chcemy wrócić do PTC. Mamy tutaj dwa scenariusze, ale jeden jest problematyczny.
1) Przechodzimy do PTC do usługi prepaid. W takiej sytuacji numer musi wrócić do tego samego HLR-a, w którym był poprzednio w PTC. Jednocześnie powoduje to sytuację, że nie można klientowi wydać "dowolnej" karty SIM, a tylko tę z odpowiednim HLR-em (bo karty SIM mamy przypisane do odpowiednich HLR-ów). Jeśli nie ma akurat na magazynie odpowiedniej karty SIM, trzeba przyjąć klienta w innym terminie.
2) Przechodzimy do PTC do usługi postpaid. W tej sytuacji opisany wyżej problem nie występuje. Klient może dostać dowolną kartę SIM, nie musi wrócić do poprzedniego HLR-a - nie ma problemu ze zmianą HLR-a dla danego numeru.
Czym jest spowodowana konieczność powrotu do poprzedniego HLR-a dla prepaida, kiedy nie ma problemu ze zmianą HLR-a dla postpaida? Wiemy oczywiście, że w PTC HLR-y nie są przyporządkowywane według numerów telefonów.
O tym wiem - każdy klient ma de facto dwa HLR-y, swój "domowy" i "zapasowy". Tym bardziej dziwi mnie konieczność powrotu do tego samego HLR-a dla klienta prepaidowego.Marcin_7 pisze:Mało tego PTC ma HLRy od Ericssona http://gsmonline.pl/portal/news/news.jsp?s0n_id=1853
i tam jest zaimplementowana redundancja w ten sposób, że one pracują w parach. Jeden z pary możę przejąć obsługę abonentow drugiego, gdyby w tym drugim nastąpiła jakaś awaria.
Czyli są technicznie przygotowania na wędrówkę tego prepaidowego abonenta do innego HLRa.
Przeanalizowałem srprawę i to wygląda tak:mkowalski pisze: :
Dokładnie tak jest - musi. W aplikacji do przenoszenia numerów jest pole, w którym "skanujemy" nową kartę SIM, którą dostanie klient. Jeśli klienta przenosimy do prepaida, to najpierw trzeba sprawdzić w systemie, który HLR obsługiwał go pierwotnie i taką kartę SIM zeskanować w aplikacji. Bo jeśli użyjemy karty z innym HLR-em, aplikacja wyświetli błąd (który nawet nie jest konkretnie opisany - po prostu "błędny numer karty").
Natomiast jeśli klient przenosi numer do postpaida, nie ma najmniejszego problemu - jakąkolwiek kartę zeskanujemy, aplikacja ją przyjmie.
:
To co piszesz faktycznie w jakiś sposób wyjaśnia tę przypadłość. Nie mam żadnego pomysłu, w jaki sposób prepaidy różnią się od postpaidów w kwestii zapytań ATI. Problem z tym co piszesz pojawia się jednak w momencie gdy weźmiemy pod uwagę, że w PTC odpowiednie HLR-y nie są w żaden logiczny sposób przypisane do puli numerów telefonów. Bo skoro zapytanie musi trafić do odpowiedniego HLR-a jedynie po MSISDN, to jakaś systematyka powinna istnieć (z drugiej strony, przecież możnaby do tego wykorzystać FNR-y zawierające właśnie przyporządkowanie HLR-a do numeru MSISDN).Marcin_7 pisze:To zapytanie od serwisu do HLRa przesyłane jest często z numerem MSISDN (IMSI często do serwisu nie dociera). W tym momencie, routowanie musi odbyć się na bazie numeru użytkownika MSISDN. I tutaj faktycznie, przypisanie puli MSISDN poszczególnym HLRom umożliwiłoby routing.
mkowalski pisze:To co piszesz faktycznie w jakiś sposób wyjaśnia tę przypadłość. Nie mam żadnego pomysłu, w jaki sposób prepaidy różnią się od postpaidów w kwestii zapytań ATI. Problem z tym co piszesz pojawia się jednak w momencie gdy weźmiemy pod uwagę, że w PTC odpowiednie HLR-y nie są w żaden logiczny sposób przypisane do puli numerów telefonów. Bo skoro zapytanie musi trafić do odpowiedniego HLR-a jedynie po MSISDN, to jakaś systematyka powinna istnieć (z drugiej strony, przecież możnaby do tego wykorzystać FNR-y zawierające właśnie przyporządkowanie HLR-a do numeru MSISDN).Marcin_7 pisze:To zapytanie od serwisu do HLRa przesyłane jest często z numerem MSISDN (IMSI często do serwisu nie dociera). W tym momencie, routowanie musi odbyć się na bazie numeru użytkownika MSISDN. I tutaj faktycznie, przypisanie puli MSISDN poszczególnym HLRom umożliwiłoby routing.
No i jeszcze jedna rzecz. Zakładamy, że zapytania są routowane jedynie po MSISDN niezależnie czy jest to prepaid, czy postpaid. Czy nie wyklucza się to w pewien sposób z tym, że dla numeru abonamentowego można bez problemu zmienić HLR?
Może małe ot, ale jedno mnie zastanawia. Czy na pewno platforma billing'ową PTC jest Intelligent Networks? Pod wieloma względami pewnie tak. Nie wiem jednak czy robili jakieś, tzw. "nakładki" (co Polkomtelowi, jak wiemy, niekoniecznie wyszło, przed zakupem nowej w 2007r.), ale chyba od początku jest ta sama platforma billing'owa. Jeśli wiemy, że PTC wystartowała z Tak Tak-iem, w czerwcu 1998r., to ta platforma ma już trochę lat. I może stąd wyżej opisane kwestie przy MNP? Do tego problemy z często właściwym i w czasie rzeczywistym rozliczaniem za transmisję danych czy nawet za wysłane MMS-y.Marcin_7 pisze:Popytałem dzisiaj - no proszę, okazało się, że trafiłem z diagnozą .
Jest tak, że platformy INowe (IN - Intelligent Networks) na których hostowane są serwisy Pre Paid, mają na sztywno poustawiane zakresy numerów MSISDN, na bazie których idzie zapytanie do HLRa o abonenta (czyli jest powiązanie: taki zakres numerów - ten HLR).
Chodzi o to, aby było szybciej
Ok. Tylko właśnie, ten serwis pre-paid PTC, nie wszystko nalicza w czasie rzeczywistym. Mam na myśli opłaty za transmisję danych i MMS-y, o czym napisałem wyżej. Z resztą platforma pre-paid Centertela też aktualizuje opłaty, za transmisję danych, z opóźnieniem. Przynajmniej, w przeciwieństwie do PTC, nie można zrobić minusowego salda, ponieważ dostęp do neta w czasie rzeczywistym jest blokowany. Pytanie czy, tzw. "drugiej generacji" platforma billing'owa Polkomtela (a może raczej "nakładka" pierwszej), na 100% też była na platformie sieci inteligentnych? Bo tamten serwis pre-paid, oprócz opłat za transmisję danych i MMS-y, nawet za wysłane SMS-y naliczał z około dziesięciominutowym opóźnieniem. Choć jeszcze gorzej było, moim zdaniem, z pierwszym serwisem pre-paid. Mam na myśli ten, gdzie kwota o stanie konta, była widoczna na wyświetlaczu telefonu. Pewnie niektórzy pamiętają SMS-y o aktualizacji konta, po wysłaniu SMS-ów na kwotę 2,50 zł lub po 10 dniach.Marcin_7 pisze:serwis Pre Paid (czyli ten serwis, który odpowiada za naliczanie abonentom-prepaidowcom opłat w czasie rzeczywistym)
zawsze jest na platformie sieci inteligentnych (to akurat sztandarowy przykład serwisu na platformie IN).
Ok. Wielkie dzięki za wyjaśnienie/uściślenieMarcin_7 pisze:To ograniczenie (o którym wpominał mkowalski), nie jest związane z platformą, tylko z jej integracją z core networkiem (kompromis "mniej flexible" ale szybsze zapytania/odpowiedzi).
Niestety, ale tak nie jest. Każdy operator trzyma informacje jedynie o swoich numerach - tych które są u niego obecnie i tych, które były u niego kiedykolwiek. W przypadku numerów, które u niego były ale zostały przeniesione, pamięta tylko swoją operację.agaak pisze:jednak myślę iż operatorzy mają własne tablice przekierowań, a informacja jest aktualizowana po takim przeniesieniu u wszystkich
Bo faktycznie, to jest najbardziej logiczne, ale też najbardziej problematyczne. Wyobraź sobie teraz, że dla jednego przeniesionego operatora trzeba wysłać informację tyle razy, ilu jest operatorów na rynku.agaak pisze:najbardziej logiczne - nikt na to nie wpadł - jest baza numerów przeniesionych u każdego operatora infrastrukturalnego, na prostej zasadzie:
np. Play oddaje numer Plus, Play informuje pozostałych iż oddał numer Plus i tam go szukać.
Wtedy mamy tylko odpytanie w bazie przeniesionych "u siebie" co to za numer i kierujemy odpowiednio połączenie, zbędny ruch sygnalizacyjny jest eliminowany.
W jakieś łańcuszki odpytań po operatorach nie wieżę, bo co jeśli pojawią się problemy z komunikacją? Np. Play>Plus>Orange Akurat środkowy "wypadnie"? To połączenie nie dojdzie do skutku? Z tego co piszecie, tak by było, łańcuszek przerwany, połączenia brak...
Nie, nie ma. I nie jest to proste, bo wprowadza wiele zamieszania przy przeniesieniu pojedynczego numeru.agaak pisze:Pewno każdy op ma własną tablice i są one synchronizowane miedzy W4, tak jest najprościej.