Takie trochę dziwne pytanie, czy profil zaufany działa niezależnie od mojeID? Kilka dni temu chciałam się rozliczyć i po zalogowaniu okazało się że zamiast konta mam atrapę, bo profil zaufany wygasł. Profil stracił ważność ale nadal mam ważne mojeID w banku, w którym ten profil zakładałam. Chcę teraz założyć profil gdzieś indziej, czy to będzie działać równolegle, profil zaufany w nowym banku i mojeID w starym banku? czy aktywacja profilu zaufanego w nowym banku wyłączy mojeID w starym banku?
- Wszystko, co dotyczy telekomunikacji, a nie mieści się w innych działach tej sekcji.
Regulamin forum: Zanim założysz nowy temat upewnij się, że wybrałeś odpowiedni dział! W przeciwnym razie wyląduje w koszu! Tak samo będą traktowane nowe posty pisane nie na temat.
To są niezależne usługi. Profil zaufany można mieć tylko jeden. mojeID jest dostarczane przez wiele banków niezależnie. Nie sądzę źeby aktywacja profilu zaufanego w innym banku spowodowała wyłączenie mojeID.
O tym, że profil zaufany można mieć tylko jeden to czytałam ale czy tak samo to działa w przypadku mojeID nic nie znalazłam, dlatego posiadanie mojegoID w kilku bankach wydawało mi się dopuszczalne. Dzięki za potwierdzenie.
@biala1991
Wydaje mi się, że mylisz to czym jest mojeID. O ile PZ to byt o określonym czasie ważności, ustanowiony przez państwo i uregulowany prawnie, to mID traktuj jako jednorazową komercyjną usługę.
Ta usługa polega na tym, że określony zakres Twoich danych tzw. dostawca tożsamości (który Ciebie wcześniej zidentyfikował i zazwyczaj jest to bank, choć nie musi) przekazuje innemu podmiotowi (za co ten podmiot mu płaci). Nieważne czy dziś przekaże je dostawca A, a jutro dostawca B.
Najłatwiej przypomnieć sobie dawne „przelewy weryfikacyjne” - wysyłało się go raz, niezależnie z którego banku. mID to jakby to samo - tylko z aktywnym udziałem banku, o wiele bezpieczniejsze oraz obsługuje szerszy zakres danych.
Twoje "mam ważne mojeID w banku" nie oznacza więc, że posiadasz jakiś byt, a jedynie, iż włączyłaś sobie możliwość skorzystania z usługi przekazania Twoich danych. Możesz ją sobie włączyć w wielu miejscach i z każdego korzystać.
Wydaje mi się, że mylisz to czym jest mojeID. O ile PZ to byt o określonym czasie ważności, ustanowiony przez państwo i uregulowany prawnie, to mID traktuj jako jednorazową komercyjną usługę.
Ta usługa polega na tym, że określony zakres Twoich danych tzw. dostawca tożsamości (który Ciebie wcześniej zidentyfikował i zazwyczaj jest to bank, choć nie musi) przekazuje innemu podmiotowi (za co ten podmiot mu płaci). Nieważne czy dziś przekaże je dostawca A, a jutro dostawca B.
Najłatwiej przypomnieć sobie dawne „przelewy weryfikacyjne” - wysyłało się go raz, niezależnie z którego banku. mID to jakby to samo - tylko z aktywnym udziałem banku, o wiele bezpieczniejsze oraz obsługuje szerszy zakres danych.
Twoje "mam ważne mojeID w banku" nie oznacza więc, że posiadasz jakiś byt, a jedynie, iż włączyłaś sobie możliwość skorzystania z usługi przekazania Twoich danych. Możesz ją sobie włączyć w wielu miejscach i z każdego korzystać.
Jeśli zamknę konto w banku, w którym mam mojeID to mojeID oczywiście przestanie działać, jeśli zamknę konto w banku, z którego zakładałam profil zaufany to profil nadal będzie działać do czasu upływu jego ważności? Na tym polega różnica?
I to jest dla mnie najważniejsze.
Skoro mojeID=możliwość skorzystania (i nic więcej) to czy możliwość może przestać działać? Po prostu ją wtedy tak stracisz, ale możesz mieć gdzie indziej.
Co do PZ to polecam mieć go bezpośrednio od państwa.
Wyrwałeś fragment z kontekstu, to że moje ID przestanie działać po zamknięciu konta to jasne, chodziło o porównanie go z profilem, który jak rozumiem, w podobnej sytuacji nadal będzie aktywny.
Znowu wkraczamy w szerszy temat.
Jeżeli kontem nazywasz rachunek bankowy, to ich można mieć wiele w danym banku. Zapewne pytasz o przypadek, gdy zamykasz ostatni z nich, nie masz lokat, ani kart kredytowych.
Dlaczego o nich mówię? Bo PZ nie jest powiązany z żadnym z nich - tylko z Tobą jako osobą, a dokładniej stroną umowy o świadczenie usług bankowości elektronicznej, której częścią jest dostęp do PZ.
Możesz pozamykać wszystkie produkty w banku (ba, nawet ich nigdy nie mieć, bo mogłaś PZ wyrobić będąc tylko pełnomocnikiem np. do czyjejś lokaty), lecz ww. umowy nie rozwiązać - wówczas nadal powinnaś móc się logować i korzystać z PZ.
Oczywiście zawsze ryzyko jest takie, że bank nie do końca to rozumie i np. blokuje logowanie kogoś nieposiadającego żadnego produktu...
Jeżeli kontem nazywasz rachunek bankowy, to ich można mieć wiele w danym banku. Zapewne pytasz o przypadek, gdy zamykasz ostatni z nich, nie masz lokat, ani kart kredytowych.
Dlaczego o nich mówię? Bo PZ nie jest powiązany z żadnym z nich - tylko z Tobą jako osobą, a dokładniej stroną umowy o świadczenie usług bankowości elektronicznej, której częścią jest dostęp do PZ.
Możesz pozamykać wszystkie produkty w banku (ba, nawet ich nigdy nie mieć, bo mogłaś PZ wyrobić będąc tylko pełnomocnikiem np. do czyjejś lokaty), lecz ww. umowy nie rozwiązać - wówczas nadal powinnaś móc się logować i korzystać z PZ.
Oczywiście zawsze ryzyko jest takie, że bank nie do końca to rozumie i np. blokuje logowanie kogoś nieposiadającego żadnego produktu...
A więc teoretycznie profil zaufany powinien funkcjonować niezależnie od posiadanych produktów w banku a w praktyce w przypadku ich braku mogą profil zablokować. Ja wiązałam to konkretnie z kontem bankowym, nie przypuszczałam że posiadając np. samą tylko lokatę możemy utworzyć profil zaufany.
Jest to raczej sporadyczna sytuacja, większość banków do założenia lokaty wymaga posiadania ROR (jednak nie wszystkie), dodatkowo warunkiem utworzenia profilu jest odpowiednie zweryfikowanie tożsamości, jeśli lokata była zakładana zdalnie i w danym banku nie potwierdziliśmy swojej tożsamości to z profilu nici a wydaje mi się mało prawdopodobne, żeby ktoś szedł osobiście z reklamówką pieniędzy, żeby założyć lokatę (wtedy zostałby zweryfikowany przez pracownika i zyskał dostęp do profilu).
Oczywiście możliwy jest scenariusz, że lokatę zakładamy zdalnie a potem idziemy do banku osobiście potwierdzić tożsamość co pozwala utworzyć profil albo jesteśmy zweryfikowanym w banku pełnomocnikiem do lokaty ale jednak takie komplikowanie jest niezbyt realne.
Zostaje opcja z kredytem, idziemy do banku, bierzemy kredyt i możemy się cieszyć profilem zaufanym
A nie możesz sobie po prostu w ustawieniach PZ zmienić sposób logowania na login i hasło? I olać to całe mojeID? Ważność PZ też przedłużasz sama w jego ustawieniach. Koniecznie chcesz używać logowania przez bank? jest to dla Ciebie w jakiś sposób ułatwienie czy coś?
mariusz9a pisze:A nie możesz sobie po prostu w ustawieniach PZ zmienić sposób logowania na login i hasło? I olać to całe mojeID? Ważność PZ też przedłużasz sama w jego ustawieniach.
Nie mogę nic zrobić, bo profil wygasł. Muszę go założyć na nowo ale mam zamiar zmienić bank.
Tzn nie da się zalogować na profil zaufany? Dziwne... Jego przedłużenie robi się w jego ustawieniach i nic nie trzeba zakładać od nowa. Przynajmniej ja tak miałem, tyle że ja mam ustawione logowanie loginem i hasłem a nie przez mojeID. Po zalogowaniu wywaliło info że profil stracił ważność (czy jakoś tak) i w ustawieniach profilu się go przedłuża o kolejne, bodajże 3 lata.
Na pz.gov.pl czytałem, że mając eDowód można sobie aktywować PZ tam bezpośrednio i nie być zależnym od banku.
Szczerze mówiąc to nawet nie wiem czy jest wymagany eDowód. Moja zona zakładała PZ przez mojeID w banku. Potem w PZ można to po prostu zmienić. Po zalogowaniu wchodzimy w "zarzadzanie kontem" -> "szczegóły konta" -> "edytuj dane" -> "dopuszczalne metody logowania" i tam ustawiła logi i hasło i teraz loguje się normalnie z pominięciem mojeID i banku.
A sam PZ przedłuża się w zakładce "profil zaufany" -> "szczegóły profilu" -> "przedłuż ważność lub zmień dane".
także jak na początku, czy do tych operacji potrzebny jest eDowód... Nie wiem. Nawet nie wiem czy żona ma aktywny eDowód, ale jakbym miał obstawiać to nie. Ja nie mam i przedłużenie samego PZ mogłem zrobić.
A sam PZ przedłuża się w zakładce "profil zaufany" -> "szczegóły profilu" -> "przedłuż ważność lub zmień dane".
także jak na początku, czy do tych operacji potrzebny jest eDowód... Nie wiem. Nawet nie wiem czy żona ma aktywny eDowód, ale jakbym miał obstawiać to nie. Ja nie mam i przedłużenie samego PZ mogłem zrobić.
PZ można potwierdzić w ZUS, US i nie trzeba mieć nic wspólnego z jakimkolwiek bankiem.
Na początku wątku Biała pytała czy PZ to niezależny byt od banków.
Hmm... Ale przecież jeśli PZ został potwierdzony przez bank za pomocą mojeID przy jego zakładaniu, to nie trzeba tego profilu potwierdzać jeszcze raz przy jego przedłużaniu. Tak samo jak był potwierdzony innymi metodami, czyli przez zewnętrzne instytucje gdzie trzeba było udać się osobiście, to przy przedłużaniu ważności PZ nie trzeba do nich iść ponownie i zaś potwierdzać swojej tożsamości.
No chyba że coś się w tym temacie zmieniło
Edycja:
Teraz czytam, że przy przedłużeniu ważność PZ, automatycznie zostanie usunięte powiązanie z kontem bankowym, a metoda autoryzacji zmieni się na kod SMS lub powiadomienie z mObywatel. Żeby zachować logowanie przez bank trzeba to samemu przestawić, czyli dostawcę tożsamości zmienić na bank.
Edycja:
Dobra, znalazłem, że jeśli przegapiliśmy termin ważności PZ to trzeba go założyć od nowa. Ale to można założyć logując się zaś przez mojeID z byle jakiego banku gdzie mamy konto (tzn obsługiwanego a nie byle jakiego) i potem zmienić to logowanie (dostawcę tożsamości). Nie trzeba mieć powiązanego PZ z bankiem
No chyba że coś się w tym temacie zmieniło
Edycja:
Teraz czytam, że przy przedłużeniu ważność PZ, automatycznie zostanie usunięte powiązanie z kontem bankowym, a metoda autoryzacji zmieni się na kod SMS lub powiadomienie z mObywatel. Żeby zachować logowanie przez bank trzeba to samemu przestawić, czyli dostawcę tożsamości zmienić na bank.
Edycja:
Dobra, znalazłem, że jeśli przegapiliśmy termin ważności PZ to trzeba go założyć od nowa. Ale to można założyć logując się zaś przez mojeID z byle jakiego banku gdzie mamy konto (tzn obsługiwanego a nie byle jakiego) i potem zmienić to logowanie (dostawcę tożsamości). Nie trzeba mieć powiązanego PZ z bankiem
Dzięki @asdaf, chcę założyć profil zaufany w innym banku a przy okazji mojeID a ponieważ mojeID w starym banku jest nadal ważne to pytałam czy aktywacja mojegoID w nowym banku nie wyłączy tego starego, bo w przypadku profilu zaufanego tak by właśnie było, utworzenie profilu w nowym banku dezaktywuje profil w starym banku, stąd moje pytanie czy profil zaufany i mojeID to niezależne byty. Z dyskusji wynika, że tak, czyli mogę korzystać z mojegoID w dwóch bankach równocześnie i dodatkowo z profilu zaufanego w kolejnym banku, o to mi właśnie chodzi
Polecam zadzwonić na infolinię KIR - MojeID: 22 545 55 55
(poniedziałek - piątek, w godz. 8.00 - 18.00), odpowiedzą na pytania co z MoimID, gdy zmieniasz bank, a podejrzewam, że trzeba założyć nowy (przy otwarciu nowego konta), gdyż tą opcję zamykamy wraz z zamknięciem rachunku i obsługi elektronicznej + mobilnej w starym banku.
Ciekawostka: podobne rozwiązanie wdrożył Bank Millennium, to "Millennium ID", działa tak samo, jak MojeID.
(poniedziałek - piątek, w godz. 8.00 - 18.00), odpowiedzą na pytania co z MoimID, gdy zmieniasz bank, a podejrzewam, że trzeba założyć nowy (przy otwarciu nowego konta), gdyż tą opcję zamykamy wraz z zamknięciem rachunku i obsługi elektronicznej + mobilnej w starym banku.
Ciekawostka: podobne rozwiązanie wdrożył Bank Millennium, to "Millennium ID", działa tak samo, jak MojeID.
To już 14 rok na Forum TELEPOLIS.PL - wielkie dzięki za ten czas i nadal służę pomocą! Pozdrawiam
@Karlos
ale ja nie chcę zmieniać/zamykać konta bankowego tylko mieć możliwość potwierdzania tożsamości w różnych bankach.
A kto bogatemu zabroni
ale ja nie chcę zmieniać/zamykać konta bankowego tylko mieć możliwość potwierdzania tożsamości w różnych bankach.
A kto bogatemu zabroni