DAJ CYNK
  • Wszystko, co dotyczy spraw technicznych i działania sieci.
Wszystko, co dotyczy spraw technicznych i działania sieci.
  • Strona 156 z 196
  • 1
  • 154
  • 155
  • 156
  • 157
  • 158
  • 196
 #1145891  autor: mariusz9a
 17 mar 2023, 13:10
Ale lamentujecie :-D Idąc Waszym tokiem myślenia to świat stałby w miejscu... Jakoś nie każdy chciał telewizję cyfrową, a dali wszystkim i nikt o zdanie nie pytał ;-) (nie do końca identyczne porównanie, ale tu bardziej chodzi o fakt postępu). Jak producentowi telefonu zależy to wszystko działa. Jak ma w d... to potem są takie kwiatki. A tym co tak kochają 3G to radzę pomału się odzwyczajać bo przecież wszyscy docelowo wyłączą 3G - kwestia czasu.
A jakby producenci telefonów byli zmuszeni do dostosowywania urządzeń do rynku (operatorów) na którym chcą je sprzedawać, to takich jaj by nie było.
 #1145893  autor: IC_Current
 17 mar 2023, 13:18
@koszalineo
Dlaczego na chłopski rozum miałoby być oszczędniejsze? W trybie samolotowym pewnie tak, ale w normalnym trybie nie dość że musi być aktywne WiFi i transmisja danych przez to medium, to jeszcze i tak LTE jest aktywne choćby w celu transmisji ramek sygnalizacyjnych (ale tu znowu nic pewnego bo mogą one latać poprzez IWLAN). Więc sprawa jasna nie jest.
Natomiast jak jest realnie - nie robiłem ani nie znam takowych pomiarów.
 #1145895  autor: matias55
 17 mar 2023, 13:30
U mnie udaje się używać w trybie samolotowym połączeń przez WiFi oszczędność jest widoczna na korzyść WiFi, lecz na pewno nie taka sama jak przy 3G.
mariusz9a pisze:
17 mar 2023, 13:10
A tym co tak kochają 3G to radzę pomału się odzwyczajać bo przecież wszyscy docelowo wyłączą 3G - kwestia czasu.
Pozostali to perspektywa najbliższych 7 lat, więc do tego czasu może zrobią trochę z tym porządek, czyli zwiększą moc, poprawi się kompatybilność urządzeń, dojdą dodatkowe stacje, więc w końcu będzie to mniej odczuwalne dla zwykłego użytkownika.
 #1145898  autor: mariusz9a
 17 mar 2023, 13:42
Eee tam 7 lat. Pojdzie dużo szybciej. Orange już przyśpieszył datę swojego wyłączenia. Inni też pójdą w tym kierunku. Obstawiam że Plus zrobi to jako ostatni.
 #1145899  autor: koszalineo941268
 17 mar 2023, 13:53
@IC_Current
Bo WiFi masz w domu, czyli blisko terminala, więc sygnał jest silny, a koszt energetyczny nawiązania, utrzymania i realizacji transmisji danych i rozmów tą drogą, będzie niższy niż przy połączeniu z oddaloną kilkaset metrów/kilka kilometrów stacją BTS, której sygnał może być pogorszony dodatkowo przez przeszkody terenowe i brak bezpośredniej widoczności? Przy wifi transmisja danych mobilnych jest domyślnie wyłączona (można to zmienić w opcjach programisty).

Tak mi podpowiada chłopski rozum.
 #1145900  autor: matias55
 17 mar 2023, 13:57
mariusz9a pisze:
17 mar 2023, 13:42
Eee tam 7 lat. Pojdzie dużo szybciej. Orange już przyśpieszył datę swojego wyłączenia. Inni też pójdą w tym kierunku. Obstawiam że Plus zrobi to jako ostatni.
Pewnie tak. Nie zmieni to jednak faktu, że nawet za 3-4 lata to już będzie zupełnie inaczej wyglądać, więc wtedy nie będzie już takich obaw i rozterek.
 #1145901  autor: iphoneski
 17 mar 2023, 14:01
mariusz9a pisze:
17 mar 2023, 13:10
Idąc Waszym tokiem myślenia to świat stałby w miejscu...
Ale ja jestem gorącym zwolennikiem postępu. Tylko ten postęp ma być porządnie wdrożony, a nie jako tako byle jak. W telewizji cyfrowej wystarczyło dokupić dekoder z Lidla za stówkę, podłączyć i oglądać. Do VoLTE nie weźmiesz jakiegokolwiek telefonu, bo ten nie działa tu, drugi tam, trzeci działa tylko z brandem operatora, czwarty zależy od oferty itd.. Niedawno ktoś na forum pisał, że na karcie abo VoLTE działa a na prepaidzie nie działa pomimo aktywnych usług. Wziął inny telefon i wszystko śmiga - No burdel na kółkach. I jaki przeciętny Kowalski będzie szukał rozwiązania problemu, skoro on nawet nie wie co to jest to całe jakieś VoLTE?
 #1145902  autor: Pabloz
 17 mar 2023, 14:08
koszalineo941268 pisze:
17 mar 2023, 13:53
@IC_Current
Bo WiFi masz w domu, czyli blisko terminala, więc sygnał jest silny, a koszt energetyczny nawiązania, utrzymania i realizacji transmisji danych i rozmów tą drogą, będzie niższy niż przy połączeniu z oddaloną kilkaset metrów/kilka kilometrów stacją BTS, której sygnał może być pogorszony dodatkowo przez przeszkody terenowe i brak bezpośredniej widoczności? Przy wifi transmisja danych mobilnych jest domyślnie wyłączona (można to zmienić w opcjach programisty).

Tak mi podpowiada chłopski rozum.
Telefon z aktywnym VoWiFi ma też aktywne połączenie z siecią komórkową na wypadek konieczności handoveru połączenia do tej sieci (WiFi ma mniejszy zasięg, utrata sygnału może nastąpić szybciej i bardziej gwałtownie), dlatego jak najbardziej, zużycie energii z aktywnym WiFi Calling może być większe. Wyjątkiem jest sytuacja gdy włączamy tryb samolotowy, ale mało kto się w to bawi. Ja osobiście mam wyłączone VoWiFi na codzień, włączam je ręcznie tylko gdy przebywam w miejscach ze słabym zasięgiem.

Lista telefonów z obsługą WiFi Calling (VoWiFi) i VoLTE w Polsce: https://wificalling-volte.pl/
 #1145905  autor: matias55
 17 mar 2023, 14:19
U mnie mimo aktywnego WiFi Calling w trybie samolotowym nadal zauważam większe zużycie. Powiem tak: może paranoja, ale zanim zgasili 3G nad niczym się nie zastanawiałem, a teraz będę się bawił w jakieś przełączanie, szukanie zasięgu i jeszcze nosił powerbanka w imię postępu technologicznego. Zmiany mają być niezauważalne dla klienta, a teraz tego nie widać.
 #1145906  autor: mariusz9a
 17 mar 2023, 14:30
@iphoneski dlatego napisałem że powinno być wymuszone dostosowanie telefonu do rynku na którym ma być sprzedawany. A na razie jest wolna amerykanka i dlatego to tak działa.
Jakby w Polsce były dostępne tylko te telefony które działają, to byłoby analogicznie jak z dekoderami - kupujesz byle jaki i działa. Wszystko się właśnie rozchodzi o to, że producenci terminali mają to w d... I szczerze mówiąc to właśnie głównie ich bym obarczył za ten cały "burdel".
iphoneski pisze:Niedawno ktoś na forum pisał, że na karcie abo VoLTE działa a na prepaidzie nie działa pomimo aktywnych usług. Wziął inny telefon i wszystko śmiga - No burdel na kółkach. I jaki przeciętny Kowalski będzie szukał rozwiązania problemu, skoro on nawet nie wie co to jest to całe jakieś VoLTE?
Czytałem. To jakiś kompletnie odjechany "jednostkowy" przypadek. Takie "kwiatki" zdarzają się w działaniu wszystkiego, nie tylko w VoLTE. Także jako "flagowy" przykład nieudanego wdrożenia bym tego nie brał. Równie dobrze analogiczny problem może dotyczyć SMSów po 2G... Nie popadajmy w skrajności ;-)
 #1145911  autor: babciagienia1p
 17 mar 2023, 15:15
matias55 pisze:
17 mar 2023, 14:19
...zanim zgasili 3G nad niczym się nie zastanawiałem, a teraz będę się bawił w jakieś przełączanie, szukanie zasięgu i jeszcze nosił powerbanka w imię postępu technologicznego..

Powerbank możesz przykleić plastrami do smartfona. Wtedy będziesz wyglądał jak jakiś zacofany menel (bez względu na markę)...
 #1145925  autor: kacperek_z
 17 mar 2023, 19:20
VoLTE i VoWiFi w wykonaniu inżynierów działu procesorów Samsunga = przejęcie kontroli nad telefonem…
https://googleprojectzero.blogspot.com/ ... e-rce.html

Znając życie, nie ma się co sugerować listą telefonów zawartą w artykule (ot, choćby S21 ma niemal ten sam modem co Pixel 6), podejrzewam więc, że każde urządzenie na Exynosie jest podatne.
Dziury dalej niezałatane, tak jak nikt nadal nie zdążył zaktualizować podatnych sterowników GPU Mali — bezpieczeństwo Androida to jeden wielki dramat…
 #1145931  autor: f0ku5
 17 mar 2023, 21:01
Android nie ma tu nic do rzeczy, to jest sprawa Exynosa. Sam Android jest co miesiąc łatany.
 #1145936  autor: kacperek_z
 17 mar 2023, 22:16
Myślę, że oprócz naczelnej w tym przypadku braku odpowiedzialności producenta modemu, kiepska konstrukcja modelu aktualizacji komponentów systemu Androida jest temu także winna. Ta jest zupełnie nie taka jak trzeba w stosunku do mnogości urządzeń i producentów, na których jest wykorzystywany.
Aż mnie mierzi, że w moim telefonie, podobno co miesiąc dostającym łatki bezpieczeństwa systemu, producent nadal radośnie dołącza wersję sterownika GPU z listopada 2021, na którą znaleziono już wiele dziur. Bezpieczeństwo takiego telefonu to fikcja.
Nie lepiej byłoby, gdyby to bezpośrednio sam producent danego komponentu umieszczał w Sklepie Play cyfrowo podpisaną aktualizację sterownika sprzętowego? Na Windowsie jakoś to działa, nie widzę powodu, by przy odpowiednim przeprojektowaniu konstrukcji systemu było tak samo na Androidzie. Jeszcze oczywiście odkrycia są prezentowane na blogu Google'a… Istna paranoja.
Wracając do tematu wątku — jak ktoś świadomy swojego bezpieczeństwa ma w takim razie pozostawić VoLTE włączone na swoim telefonie z Exynosem, albo jakimkolwiek innym? Skoro wedle autorów daje się najwidoczniej za pośrednictwem sieci publicznej przeprowadzić komunikację, która spowoduje przejęcie kontroli nad telefonem? Z jednej strony wydawałoby się tuz elektroniki konsumenckiej, król na rynku wsparcia usług IMS u naszych opów, z drugiej — taki blamaż…
 #1145937  autor: f0ku5
 17 mar 2023, 22:37
W przypadku zwykłego Kowalskiego nikt nie będzie tego wykorzystywał, naprawdę. Sam mam niby podatny telefon i ani myślę wyłączać VoLTE.
 #1145956  autor: casper
 18 mar 2023, 22:41
iphoneski pisze:
17 mar 2023, 14:01
I jaki przeciętny Kowalski będzie szukał rozwiązania problemu, skoro on nawet nie wie co to jest to całe jakieś VoLTE?
Nie szuka rozwiązania było 3G HD Voice, a teraz ma 2G HD Voice i po co mu VoLTE.
Przecięty kowalski ma włożyć kartę i ma działać, a nie ręcznie uruchamianie usługi czy to u operatora czy na telefonie.

Zapchane będą nadajniki 2G to się dołoży kilka sektorów i będzie happy, więc o co wam chodzi :wink:
 #1145958  autor: marcin19883
 18 mar 2023, 23:18
casper pisze:
18 mar 2023, 22:41
Przecięty kowalski ma włożyć kartę i ma działać, a nie ręcznie uruchamianie usługi czy to u operatora czy na telefonie.
Na Androidzie masz domyślnie włączone Volte. W t-mobile wkładasz nową kartę i usługi Volte/VoWifi są aktywne na start. Nic nie robisz ręcznie.
 #1145967  autor: Vieslav
 19 mar 2023, 10:14
mariusz9a pisze:
17 mar 2023, 13:10
Ale lamentujecie :-D Idąc Waszym tokiem myślenia to świat stałby w miejscu... Jakoś nie każdy chciał telewizję cyfrową, a dali wszystkim i nikt o zdanie nie pytał ;-) (nie do końca identyczne porównanie, ale tu bardziej chodzi o fakt postępu). Jak producentowi telefonu zależy to wszystko działa. Jak ma w d... to potem są takie kwiatki. A tym co tak kochają 3G to radzę pomału się odzwyczajać bo przecież wszyscy docelowo wyłączą 3G - kwestia czasu.
A jakby producenci telefonów byli zmuszeni do dostosowywania urządzeń do rynku (operatorów) na którym chcą je sprzedawać, to takich jaj by nie było.
Nie rozumiesz. To nie o to chodzi, żeby świat stał w miejscu, tylko o to, żeby każdy mógł swobodnie korzystać z dostępnej technologii. Mnóstwo osób ma kupione smartfony z wolnego rynku, czasem importowane i co? Mimo, że telefon natywnie obsługuje VoLTE to nie ma certyfikacji i rozmowa będzie leciała przez 2G. Tak jest z moją Xperią, która natywnie obsługuje zarówno VoLTE jak i WiFi Calling, ale u żadnego operatora nie uświadczyłem. Więc póki co rozmowy lecą po 3G. I szczerze mówić nie interesuje mnie, czy w dłuższej perspektywie czasu będę miał rozmowę HD po 3G czy zwykłą po 2G, bo to nie jest aż tak istotny element mojego życia, żebym miał się aż tak przejmować.
Uogólniając, to, co się dzieje zmierza raczej do ograniczania klienta, w sensie jak chcesz korzystać z naszych usług to kup od nas certyfikowany sprzęt. A chyba nie o to chodzi.
Jak wchodziło 3G to było podobnie (możesz tego nie pamiętać). Byli zagorzali przeciwnicy, którzy każdemu, komu się dało ustawiali tryb "2G only" w telefonie. I tak więszkość ludzi logowała się tylko do 2G, bo 3G złe, pożera baterie, bo zaraz przyjdzie kosmiczny rachunek itd. Jak zaczęła się era internetu w telefonie to skończyło się siedzenie tylko na 2G z powodu niewystarczających prędkości. Tylko różnica była taka, że kiedyś kupowałeś jakikolwiek telefon, wkładałeś kartę i jedyne, co cię obchdziło to konfiguracja internetu i mmsów, które załatwiało się paroma kliknięciami na stronie operatora. A teraz, zmieniając telefon, muszę przekopać się przez jakieś tabelki żeby mieć pewność, że będzie on działał u obecnego operatora i ewentualnie jeśli zechcę przenieść numer.
 #1145968  autor: iphoneski
 19 mar 2023, 10:31
marcin19883 pisze:
18 mar 2023, 23:18
W t-mobile wkładasz nową kartę i usługi Volte/VoWifi są aktywne na start. Nic nie robisz ręcznie.
To chyba w innym T-Mobile. Gdy ja kupiłem ich kartę, usługi aktywne nie były, musiałem sobie w necie znaleźć instrukcję aktywacji i zrobić to ręcznie. A gdy dla testów kupiłem sobie Heyah 01, to nawet lte nie miałem i czekałem 3 dni po stworzeniu zgłoszenia technicznego. Chociaż ten ostatni przypadek mógł być faktycznie odosobniony, bo zamawiałem to zaraz po premierze usługi i wszystko mogło jeszcze dobrze nie działać.
 #1145983  autor: marcin19883
 19 mar 2023, 14:22
iphoneski pisze:
19 mar 2023, 10:31
To chyba w innym T-Mobile. Gdy ja kupiłem ich kartę, usługi aktywne nie były
Ja od prawie dwóch lat kupuje średnio co miesiąc nowy numer heyah01. Od zawsze mam aktywne na start wszystko. Kilka razy zdarzyło mi się mieć numer T-mobile na kartę z taryfą GO. Również aktywne usługi.
  • Strona 156 z 196
  • 1
  • 154
  • 155
  • 156
  • 157
  • 158
  • 196
  • 1
  • 154
  • 155
  • 156
  • 157
  • 158
  • 196