DAJ CYNK
  • Wszystko, co dotyczy spraw technicznych i działania sieci.
Wszystko, co dotyczy spraw technicznych i działania sieci.
 #1152937  autor: Marqvs
 02 lip 2023, 17:53
Po 7 latach używania Galaxy S5 kupiłem sobie Motorola G82 5G (model na rok 2022) ze względu na b. dobry stosunek jakość/cena. Po teście okazało się, że w sieci nju nie działa 4G, zrzuca mnie do 3G. Nie wiedząc o co chodzi zadzwoniłem do polskiego oddziału Motoroli i potwierdzili, że on ma wsparcie w 4G. Następny telefon do operatora z reklamacją braku 4G. Okazało się, że ten model nie ma wsparcia w jakimś VoLTE. Po latach z S5 nie wiedziałem o co chodzi. Zacząłem czytać i... myślałem, że śnię. Okazało się, że w przypadku 4G dany model musi być na jakiejś LIŚCIE u operatora. What the fu.k??!! To nie ja ale operator będzie decydował jaki mam telefon kupić ??!! To jest rozbój w biały dzień!
Chciałem na infolinii się dowiedzieć, kiedy będzie dodany do listy G82 - pracownicy nie wiedzą i nawet nie mają uprawnień do przekierowania mnie do osoby decyzyjnej. Kabaret!

Pytanie:
Czy ktoś z Was wie może jaka jest podstawa prawna, która przydziela operatorowi uprawnienie do ograniczania klientowi wyboru modeli telefonów, z których chce korzystać? W ogóle tego nie rozumiem, gdy wchodziła sieć 2G a potem 3G nie było żadnych list!! Klient kupował dowolny telefon, wszystko działało!
Na listach wsparcia VoLTE figurują modele nowe ale bardzo drogie albo tanie ale stare. Za stare uważam te modele, które nie mają wsparcia 5G lub wyprodukowane przez rokiem 2022. Po całkowitym wyłączeniu 3G zaczną się dramaty i wykluczenia cyfrowe tysięcy ludzi.

PS. Powyższe pytanie poszło do rzecznika Orange - oczywiście nie raczył odpowiedzieć.
 #1152943  autor: f0ku5
 02 lip 2023, 18:53
Operator nie ogranicza Ci w żadnym stopniu telefonów z których możesz korzystać. Nadal możesz korzystać ze swojej Motoroli, ale po prostu bez VoLTE, itp.
Owszem, w przypadku 2G i 3G nie było żadnych problemów, żadnych list. Obecnie są i niestety nic z tym nie zrobimy.
 #1152944  autor: 0kti
 02 lip 2023, 18:53
Orange ma bardzo restrykcyjne podejście do wsparcia VOLTE/VOWIFI. Telefony muszą przechodzić certyfikację ponieważ zła konfiguracja sypie błędami u Orange i wsparcie jest automatycznie wyłączane.
W PLAY czy T-mobile tego nie ma.
 #1152946  autor: Marqvs
 02 lip 2023, 19:18
f0ku5 pisze:
02 lip 2023, 18:53
Nadal możesz korzystać ze swojej Motoroli, ale po prostu bez VoLTE, itp.
Tylko do krótkiego czasu, gdyż stopniowo wyłączają 3G a więc pasmo 2G będzie coraz bardziej przeciążane. W zasadzie ono już dziś jest słabe (trzaski, szumy w słuchawce, zanik głosu itp.) Ludzie zostaną przyciśnięci do ściany albo 4G albo nic. Gdyby nie bankowość elektroniczna (hasła jednorazowe SMS) zrezygnowałbym z prywatnej komórki.
Zwróciłem G82 do sklepu, miałem dużo szczęścia że zawarłem umowę kupna na odległość bo inaczej umoczyłbym 1200 zł.
f0ku5 pisze:
02 lip 2023, 18:53
Owszem, w przypadku 2G i 3G nie było żadnych problemów, żadnych list. Obecnie są i niestety nic z tym nie zrobimy.
Najłatwiej paść na kolana. Wkrótce skieruję pismo do UOKiK w tej sprawie. Czy w sklepie z telewizorami czy butami właściciel też mi będzie wybierał co mogę a czego nie mogę kupić?
Czy ma to iść w stronę zamordyzmu?
 #1152948  autor: kozien70
 02 lip 2023, 19:32
I sprecyzujmy: na swojej Motoroli nadal możesz korzystać w Orange z internetu LTE czyli 4G. Tylko rozmowy będą zrzucane do 3G lub do 2G jak wyłączą 3G. Rozmowy nie będą w LTE, bo telefon nie jest dopuszczony do usługi VoLTE w Orange. Dokładnie tak samo działał twój stary Galaxy S5. Rozmowy w 2G/3G zamiast w VoLTE to nie wykluczenie cyfrowe. Nie ma co dramatyzować. Internet LTE na telefonie nadal będzie działać.
Jeśli brak VoLTE to dla ciebie dramat, to zmień operatora. W nju nie ma lojalki, zmiana operatora to nie problem. Tylko najpierw upewnij się, czy jakikolwiek inny operator w PL daje VoLTE na tym modelu.
 #1152949  autor: Marqvs
 02 lip 2023, 19:36
kozien70 pisze:
02 lip 2023, 19:32
I sprecyzujmy:,na swojej Motoroli nadal możesz korzystać w Orange z internetu LTE czyli 4G. Tylko rozmowy będą zrzucane do 3G lub do 2G jak wyłączą 3G. Rozmowy nie będą w LTE, bo telefon nie jest dopuszczony do usługi VoLTE w Orange. Dokładnie tak samo działał twój stary Galaxy S5.
Telefon głównie mi służy do dzwonienia, w sytuacji braku VoLTE jest bezwartościowy bo zwijana jest sieć 3G. Przy okazji wyjaśniła się zagadka bardzo niskiej ceny tego modelu - gdy dostanie wsparcie VoLTE u wszystkich operatorów będzie kosztował kilka stówek więcej.
 #1152954  autor: Marqvs
 02 lip 2023, 19:59
kozien70 pisze:
02 lip 2023, 19:32
Rozmowy w 2G/3G zamiast w VoLTE to nie wykluczenie cyfrowe. (...)
Jeśli brak VoLTE to dla ciebie dramat, to zmień operatora. W nju nie ma lojalki, zmiana operatora to nie problem. Tylko najpierw upewnij się, czy jakikolwiek inny operator w PL daje VoLTE na tym modelu.
Wykluczenie cyfrowe w nieodległym czasie przyszłym. Po wyłączeniu 3G pasmo 2G nie da rady obsłużyć wszystkich tych, którzy mają aparaty bez wsparcia VoLTE. Już widzę rzesze ludzi kupujących najdroższe Iphone'y i Samsungi serii S bo te akurat mają wsparcie u wszystkich operatorów. Niedoczekanie. Jeszcze będą z tego dymy, chyba Plus to przeczuwa bo na razie nie planuje niczego wyłączać w 3G.
 #1152957  autor: kozien70
 02 lip 2023, 20:28
Marqvs pisze:
02 lip 2023, 19:18
Wkrótce skieruję pismo do UOKiK w tej sprawie. Czy w sklepie z telewizorami czy butami właściciel też mi będzie wybierał co mogę a czego nie mogę kupić?
Przykład niezbyt trafny, ale mniejsza o to.
Ciekaw jestem co ugrasz w UOKiKu. Moim zdaniem nic. Operator nie ma obowiązku zapewnić każdemu usług typu VOLTE. Podstawową usługę czyli możliwość dzwonienia nadal zapewnia. W 3G, które będzie działać do 2025 roku, a potem w 2G - bez konieczności wymiany telefonu na kompatybilny. Zupełnie tak, jak przez ostatnie 20 lat. Tak samo jak kiedyś nie miał obowiązku dawania wszystkim dostępu do 3G albo LTE i nie dawał. Mogłeś korzystać z GPRS.

VoLTE niestety działa inaczej, niż rozmowy w 2G czy 3G. Wymaga, by odpowiednia konfiguracja ustawień operatorskich była w oprogramowaniu telefonu. Jest to do d… zgadzam się. Ale niestety tak to działa. Póki co żadna sieć nie daje obsługi VoLTE dla każdego telefonu. Nawet jeżeli ogólnie telefon wspiera volte, to musi mieć w konfiguracji ustawienia opa. Dlatego jeśli zależy ci na tej usłudze, to przed zakupem telefonu należy upewnić się, czy operator obsługuje VoLTE na tym modelu. Sorry. Tak to do bani ktoś kiedyś wymyślił.

I skąd wiesz, że 2G po wyłączeniu 3G nie da rady? Pracujesz u operatora? Znasz jego statystyki ruchu? Wiesz jakie techniki zwiększenia pojemności 2G ewentualnie zastosuje? Jakoś po wyłączeniu 3G w Tmobile 2G daje radę. A Orange wyłączy za rok, dwa. Przez ten czas sporo ludzi zdąży wymienić telefony na nowe z obsługą VoLTE, co również wpłynie na mniejsze obciazenie 2G.
 #1152963  autor: Marqvs
 02 lip 2023, 21:05
kozien70 pisze:
02 lip 2023, 20:28

I skąd wiesz, że 2G po wyłączeniu 3G nie da rady? Pracujesz u operatora?
W niektórych lokalizacjach muszę do rozmów przełączyć "na sztywno" do 2G, gdy na 3G mój rozmówca mnie raz słyszy, raz nie słyszy a ja go słyszę doskonale zawsze (przerwy nieregularne kilkusekundowe). W 2G mam trzaski, szumy i zniekształcenia mowy (bełkot itp.) więc jeśli już teraz są takie utrudnienia to co będzie za 2 lata. Wolę się zawczasu przygotować.

Co do VoLTE: wiedza, którą już nabyłem nt. temat wskazuje jasno, że wymiana S5 na cokolwiek nowszego spoza listy wsparcia VoLTE nie ma żadnego sensu. Zabytkowa Nokia 5110 też chodzić będzie.
 #1152965  autor: Remington
 02 lip 2023, 21:14
Koledzy, tyle dyskutujecie, a nikt nie podał @Markvs’owi najważniejszego linku:
https://wificalling-volte.pl/

Na tej stronie dowiesz się jak sytuacja wygląda dla tego i różnych modeli.

Niestety, ta technologia ma swoje uwarunkowania, a i operatorzy potrafią stosować restrykcyjne zasady. W Polsce Orange wiedzie w tym prym i Twój model to idealny przykład - nie działa tylko u nich.
 #1152971  autor: Marqvs
 02 lip 2023, 21:51
Remington pisze:
02 lip 2023, 21:14
Koledzy, tyle dyskutujecie, a nikt nie podał @Markvs’owi najważniejszego linku:
https://wificalling-volte.pl/
Na tej stronie dowiesz się jak sytuacja wygląda dla tego i różnych modeli.
Niestety, ta technologia ma swoje uwarunkowania, a i operatorzy potrafią stosować restrykcyjne zasady. W Polsce Orange wiedzie w tym prym i Twój model to idealny przykład - nie działa tylko u nich.
Strona, którą podałeś jest nieaktualna. Motorola G82 na dzień dzisiejszy ma wsparcie VoLTE wyłącznie w Plusie. Przejrzałem listy u każdego operatora osobno. Dodatkowo konsultant Play potwierdził mi, że G82 wsparcia nie ma.
 #1153023  autor: kszaq
 03 lip 2023, 12:37
kozien70 pisze:
02 lip 2023, 20:28
VoLTE niestety działa inaczej, niż rozmowy w 2G czy 3G. Wymaga, by odpowiednia konfiguracja ustawień operatorskich była w oprogramowaniu telefonu. Jest to do d… zgadzam się. Ale niestety tak to działa. Póki co żadna sieć nie daje obsługi VoLTE dla każdego telefonu. Nawet jeżeli ogólnie telefon wspiera volte, to musi mieć w konfiguracji ustawienia opa. Dlatego jeśli zależy ci na tej usłudze, to przed zakupem telefonu należy upewnić się, czy operator obsługuje VoLTE na tym modelu. Sorry. Tak to do bani ktoś kiedyś wymyślił.
Z tym jest ciekawa sprawa, bo operator "dosyła" swoje ustawienia podczas provisioningu i w oprogramowaniu telefonu operator musi być na "liście obsługiwanych", która określa, czy telefon w ogóle rozpocznie rejestrację w IMS dla VoLTE (i dalej: VoWiFi). Niestety, jest to chyba niepisana umowa między producentami telefonów a operatorami, że domyślnie zgłaszanie do IMS jest wyłączone. W niektórych przypadkach można to obejść - o ile dobrze kojarzę, w Xiaomi jest do tego menu serwisowe, natomiast od Androida 11 można zastosować aplikację, które przy użyciu standardowego API Androida może wymusić próbę rejestracji w IMS - z powodzeniem stosowałem to w Pixelu 6 oraz Motoroli G200 5G (oba z kartą Orange). Widać stąd, że Orange niekoniecznie restrykcyjnie podchodzi do "wpuszczania" telefonów do IMS, ale raczej kuleje komunikacja z producentami, by włączali w oprogramowaniu możliwość rejestracji w IMS Orange. Na poziomie operatora są prawdopodobnie blokowane modele z wykrytymi bugami w implementacji VoLTE, na zasadzie "czarnej listy".
 #1153074  autor: Pabloz
 03 lip 2023, 21:39
Marqvs pisze:
02 lip 2023, 21:51
Strona, którą podałeś jest nieaktualna. Motorola G82 na dzień dzisiejszy ma wsparcie VoLTE wyłącznie w Plusie. Przejrzałem listy u każdego operatora osobno. Dodatkowo konsultant Play potwierdził mi, że G82 wsparcia nie ma.
Oficjalne listy operatorskie są niekompletne. Konsultanci z którymi rozmawiasz też nie mają żadnych tajnych informacji, korzystają z publicznych stron operatorskich.

Lista telefonów z obsługą WiFi Calling (VoWiFi) i VoLTE w Polsce: https://wificalling-volte.pl/
 #1153200  autor: matias55
 05 lip 2023, 23:51
Również potwierdzam, że nie ma aż tak źle z odpowiednimi modułami Nokia 8 wspiera VoLTE i VoWiFi bez żadnych absolutnie żadnych problemów. Raczej nikt nie doda go na listę nigdy. Sądzę, że w twoim telefonie też się to może udać.
 #1155829  autor: senshiro
 12 sie 2023, 14:18
kszaq pisze:
03 lip 2023, 12:37
W niektórych przypadkach można to obejść - o ile dobrze kojarzę, w Xiaomi jest do tego menu serwisowe, natomiast od Androida 11 można zastosować aplikację, które przy użyciu standardowego API Androida może wymusić próbę rejestracji w IMS - z powodzeniem stosowałem to w Pixelu 6 oraz Motoroli G200 5G (oba z kartą Orange). Widać stąd, że Orange niekoniecznie restrykcyjnie podchodzi do "wpuszczania" telefonów do IMS, ale raczej kuleje komunikacja z producentami, by włączali w oprogramowaniu możliwość rejestracji w IMS Orange. Na poziomie operatora są prawdopodobnie blokowane modele z wykrytymi bugami w implementacji VoLTE, na zasadzie "czarnej listy".
Czy mógłbyś napisać coś więcej o tym? Chciałbym spróbować wymusić VoLTE na Moto G9 Plus, która technicznie tą technologie obsługuje, ale przez brak certyfikacji Orange to nie działa :(

Obrazek