DAJ CYNK
  • Wszystko, co dotyczy telefonii komórkowej - usługi, promocje, opinie, itp. Nie o telefonach komórkowych! (patrz niższe działy)
Wszystko, co dotyczy telefonii komórkowej - usługi, promocje, opinie, itp. Nie o telefonach komórkowych! (patrz niższe działy)
Regulamin forum: Zanim założysz nowy temat upewnij się, że wybrałeś odpowiedni dział! W przeciwnym razie wyląduje w koszu! Tak samo będą traktowane nowe posty pisane nie na temat.
 #1165929  autor: Remington
 12 lut 2024, 01:06
Jak wiadomo, niektórzy operatorzy stosują ograniczenia w dostępie do oferowanych przez siebie usług w zależności od urządzeń z jakich korzystają ich klienci i tak:
    - Orange banuje VoLTE i WiFi Calling na urządzeniach spoza ich listy dopuszczanych urządzeń
    - T-Mobile w regulaminach niektórych ofert internetowych ogranicza możliwość korzystania z nich tylko do smartfonów
Zgodnie z obietnicą, odnalazłem artykuł o tym jak z tym drugim przypadkiem poradzono sobie w Niemczech już w 2021, choć operator do 2023 się odwoływał. Jest to o tyle istotne, że tamtejsze organy jako podstawę wskazały konkretną regulację unijną, która obowiązuje także i u nas. A zatem dla chętnych do skarżenia się do UKE lub UOKiK może być ona argumentem do użycia w skardze.

Źródło:
https://basic-tutorials.de/news/wlan-ro ... en-werden/

Tłumaczenie w wykonaniu Chat GPT:

Klauzula O2 dotycząca nielimitowanego transferu danych jest nieważna
O2 włączyło do swoich umów na usługi komórkowe z nielimitowanym transferem danych klauzulę zabraniającą korzystania z stacjonarnych routerów WLAN w odpowiedniej sieci. Federalny Związek Konsumentów zaskarżył tę regulację, uznając ją za naruszenie podstawowych praw konsumentów. Federalny Sąd Najwyższy przychylił się do tego argumentu w swoim wyroku w tej sprawie: zgodnie z prawem UE konsumenci nie mogą być ograniczeni w swobodnym korzystaniu z urządzeń końcowych. W rezultacie klauzula O2 jest nieważna, a korzystanie z routerów WLAN jest dozwolone we wszystkich taryfach komórkowych. Ten wyrok prawdopodobnie będzie służył jako precedens dla podobnych sporów z innymi dostawcami usług komórkowych, którzy częściowo stosują podobne klauzule. Zmiana warunków umowy stanie się zatem nieunikniona.

W uzasadnieniu wyroku dosłownie stwierdzono: "Zastosowana przez pozwaną klauzula nie spełnia kontroli treści. Narusza ona swobodę wyboru urządzenia końcowego, ustanowioną w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2120 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie środków dotyczących dostępu do internetu otwartego oraz zmieniającego dyrektywę 2002/22/WE w sprawie usług powszechnych i praw użytkowników w odniesieniu do sieci i usług łączności elektronicznej oraz rozporządzenie (UE) nr 531/2012 w sprawie roamingu w publicznych sieciach telefonii komórkowej w Unii, oraz dlatego jest nieważna zgodnie z § 307 ust. 1, ust. 2 nr 1 BGB".


Treść rozporządzenia:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32015R2120

Artykuł 3 mówi jednak tylko o dostępie do internetu, więc o ile zdaje się całkowicie kompromitować zakaz stosowany przez T-Mobile, to raczej trudno odnieść go do praktyki stosowanej przez Orange. Ale może ktoś zechce odnaleźć i poczytać przepisy, które zastąpiły wspomnianą dyrektywę 2002/22/WE, gdyż w nich może znajdować się coś na temat dostępności usług głosowych.
 #1165936  autor: IC_Current
 12 lut 2024, 07:42
Ta dyrektywa tyczy się dostępu do Internetu.
Wielokrotnie o niej pisałem na Elektrodzie w kwestii problemów z zastąpieniem routera od operatora swoim urządzeniem. Chodzi o to, że operator nie może wymuszać korzystania z wybranego orzez siebie urządzenia, ale ma zezwolić klientowi na samodzielny wybór z wolnego rynku. W Niemczech, gdzie sądy działają nie ma z tym kłopotu(wide wyrok przytoczony wyże), w PL dziki zachód. Dostaniesz światłowód I okrojony programowo do granic możliwości bieda router, którego jie dasz rady zmienić i pomimo skarg do UKE ten jest dalej ślepy na te praktyki. Teraz TM przecież zaczyna na maxa w tym kierunku przeginać- nawet w ofertach typowo Data musisz u nich kupić router, bo na innych masz lejek 1Mbps. Play na FTTH i DOCSIS tak samo, inni też. Co ciekawe, akurat Orange stosujące dziwne praktyki w IMS w tym przypadku podchodzi najbardziej liberalnie, bo jak wiesz co powiedzieć, dostaniesz terminal ONT i wymienisz Funboxa. Trzeba ta dyrektywę nagłaśniać i ludzie powinni składać skargi do UKE i UOKIK na blokowanie korzystania z własnych urządzeń końcowych.
Może redakcja Telepolis by taki artykuł napisała, przyjrzała sie praktykom operatorów i skierowała pytania do organów kontrolujących? W razie potrzeby chętnie pomogę w kwestii listy operatorów którzy blokują wymianę urządzeń końcowych na zasadzie "nie, bo nie".

Natomiast jest jeszcze czasem problem, kiedy operatorzy nie chcą się zgodzić na wymianę sprzętu lub przestawienie w bridge i pobierają za niego dodatkowe opłaty za dzierżawę. Ja napisałem taką regułkę, którą moi klienci dają w reklamacji za pobieranie opłat za dzierżawę routera. Na razie działa u tych operatorów co świadczą usługi na moim terenie:
"Zmuszanie do korzystania tylko ze sprzętu operatora jest niezgodne z prawem UE: Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 2015/2120 z dnia 25 listopada 2015, ustanawiającego środki dotyczące dostępu do otwartego Internetu oraz zmieniające dyrektywę 2002/22/WE w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników, a także rozporządzenie (UE) nr 531/2012 w sprawie roamingu w publicznych sieciach łączności ruchomej wewnątrz Unii".
 #1165949  autor: MaciejM
 12 lut 2024, 10:00
Jeżeli chodzi o IMSa i swoje urządzenia. Może lepiej wystosować zbiorową skargę na Orange Polska za takie praktyki ? Nawet do UE. Jest to jedyny operator w Europie, który stosuje takie blokady do tego jak sami zauważyliście, w tych blokadach brakuje logiki we Flex i Nju Subskrypcja działa. Chętnie się przyłączę co do tego punktu.
W sprawie FTTH Orange podchodzi liberalnie, bo kto inny jest za to odpowiedzialny niż "betony" za IMSa, FunBoxy pomimo, że sprzętowo są bardzo dobrze wyposażone, to soft jest najgorszy z możliwych. W przypadku Internetu nie ma problemu ze zmianą urządzenia, ale jak dodatkowo ma się od nich IPTV, to potrafi być droga przez mękę. Najczęściej jak są problemy z TV pomimo, że na naszym sprzęcie i naszej konfiguracji działało, Orange umywa ręce i często na infolinii nie chcą przyjąć zgłoszenia. Już pomijając fakt, że ta telewizja to żaden UNICAST tylko IGMP, który potrafi robić psikusy.
 #1165981  autor: zajadacz
 12 lut 2024, 15:26
T-Mobile też ogranicza możliwość korzystania z niektórych taryf nielimitowanego dostępu do internetu po LTE/5G tylko do ich urządzeń. Można poniekąd zrozumieć niewpuszczanie urządzenia niższej kategorii, niż oferowane przez operatora, ale jak ktoś ma lepsze, to jest to kompletny absurd. Do tego problem pojawia się, jak urządzenie się uszkodzi, bo np. była burza i wystąpiło przepięcie. Klient jest wtedy zmuszony do zakupu nowego urządzenia u operatora.

Zdjęcia stacji bazowych
Mapa stacji bazowych na podstawie UKE
 #1166071  autor: 88aska88
 13 lut 2024, 12:33
Operator będzie się bronił iż dba o jakość usługi. Ewentualnie wprowadzi, z zaporową ceną, ofertę bez barier.
Podobnie mamy z pre-paid, tani ale bez roamingu, lub kilka zł drożej.

Każdy ma swoje racje, ale komunikacja "tylko w telefonie", "tethering tak/nie" powinna być jasno komunikowana... a w PL jest baz limitu, miliardy GB ale #.
I tak mamy lepiej.
 #1167693  autor: Remington
 08 mar 2024, 19:37
Oto i obiecany artykuł:

https://www.telepolis.pl/artykuly/taryf ... s-t-mobile

W skrócie:
- T-Mobile idzie w zaparte i czeka aż im jakiś urząd da po łapkach
- Orange potwierdza, że VoLTE i WiFi Calling działają tylko na certyfikowanych urządzeniach (choć znamy wyjątki) i co jest nowością to samo twierdzą o dostępie do 5G!
 #1167701  autor: msnet
 08 mar 2024, 21:56
Jak byłem w grudniu w Paryżu z Orange, to usłyszałem, ze całkiem podobnie traktują dostęp do światłowodu na innym sprzęcie, niż ten, który sami sprzedają. Można z niego korzystać, o ile stwierdzą, ze nie powoduje zakłóceń w działaniu sieci. Jeśli dobrze zapamiętałem, chodziło o to, że jedna wiązka światła jest dzielona na 8 użytkowników i ich urządzenia muszą się ze sobą "dogadać", by nikt nikomu nie przeszkadzał.
 #1167708  autor: HappyBoy
 09 mar 2024, 03:38
msnet pisze:
08 mar 2024, 21:56
Jak byłem w grudniu w Paryżu z Orange, to usłyszałem, ze całkiem podobnie traktują dostęp do światłowodu na innym sprzęcie, niż ten, który sami sprzedają. Można z niego korzystać, o ile stwierdzą, ze nie powoduje zakłóceń w działaniu sieci. Jeśli dobrze zapamiętałem, chodziło o to, że jedna wiązka światła jest dzielona na 8 użytkowników i ich urządzenia muszą się ze sobą "dogadać", by nikt nikomu nie przeszkadzał.
Ta a kto blokuje urządzenia z innym numerem seryjnym niż na umowie :?: :roll:
Na co sobie mogę zmienić Funbox 3 ? Na FB 6 + 5zł (dzierżawy) ?
Czy może mam sobie zamówić PŁATNĄ asystę do instalacji ONT, których Orange nie chce udostępniać ?
Zmiana numeru seryjnego na umowie oczywiście nie wchodzi w grę.

Niech odpowiedni organ zweryfikuje i wypowie się w tej kwestii.. czy działanie Orange jest zgodne z prawem UE czy nie.
 #1175883  autor: hoegaarden
 28 lip 2024, 10:33
IC_Current pisze:
27 lip 2024, 21:29
Cenowo Flex wychodzi bezkonkurencyjnie względem światłowodu poza miastami, ale:
1. Poza miastem N78 to rzadkość a i LTE nieraz mocno obciążone. Jak jest światło, to raczej transfery są nieporównywalne do mobilnego.
2. Zakup routera i dzierżawa. W mieszkaniu sprzęt operatora się sprawdzi. W domu jedno urządzenie radiowe to i tak zbyt mało. Trzeba dodatkowe AP, a jak już ktoś kupuje AP to sprzęt operatora i tak lepiej wymienić i mieć zestaw obsługujący roaming 802.11k,v,r
3. Opłat za dzierżawę routera nie ma obowiązkowych w żadnej sieci. Zawsze możesz oddać płatne urządzenie operatorowi a zamontować swoje. Nie jest to łatwe i trzeba się podeprzeć w reklamacji podstawą prawną (neutralność sieci i urządzeń końcowych) ale reklamację są przyjmowane. Dla mnie te kastraty programowe to nieprzydatne zabawki.
4. Stałe łącze bez publicznego IP? Tylko w ostateczności, kiedy nie ma innego wyboru. Po co mi po takim substytucję łącza.
Myślę, że warto też wyjść od potrzeb Klienta. Wielu osobom (np. seniorzy) w zupełności wystarcza te 40-50 GB na miesiąc Internetu w laptopie z prędkościami na poziomie 30 Mbps. Flex jest tutaj bezkonkurencyjny, za 35 zł miesięcznie + 200 zł jednorazowo za router LTE masz aktywację w telefonie i Internet domowy.

Ad.3
Jeśli Internet jest z kablówki to chyba nie unikniesz routera od operatora.
Ad.4
Tak na prawdę mało komu to potrzebne.
 #1175955  autor: IC_Current
 29 lip 2024, 08:19
@hoegarden
Tak. Każdy klient ma inne potrzeby i o tym piszę wcześniej.
Ad. 3
Unikniesz. Sprzęt można przestawić w tryb bridge i montować sobie co się chce. Inna sprawa to polityka operatorów i łamanie prawa przez nich. Zgodnie z prawem unijnym konsument ma mieć możliwość montażu dowolnie wybranego przez siebie urządzenia (oczywiście technicznie zgodnego) i operator powinien to umożliwiać (np tryb bridge w DOCSIS, lub ONT w FTTH). Ale jest im to nie na rękę (brak kontroli nad sprzętem i KASY za dzierżawę). W Niemczech to standard, ale jak działają w Polsce sądy i organizacje konsumenckie oraz jaka jest świadomość techniczna Polaków nie trzeba komentować. Zaś prym wiedzie tu ... niemiecki T-Mobile, który nawet w mobilnym próbował parować routery z SIM.
Ad.4
Potrzebne dużej części konsumentów by było, gdyby byli trochę bardziej świadomi technicznie. Ale znowu - Tiktok, Temu i Pejzbuk bez powodu takiej popularności nie zyskały.
 #1175975  autor: KC-KARLOS
 29 lip 2024, 11:21
surface123: słuchaj, T-Mobile w ofercie głosowej abonamentowej (ale też internetowej przy zakupie tabletu) blokuje dostęp do oferty na routerze czy modemie, a w tablecie czy smartfonie jako hotspot - i już nie widzą problemu "przeciążenia sieci". Moim zdaniem łamią neutralność sieci i unijną dyrektywę otwartego internetu, niesprawiedliwie traktując Abonentów (nie mówiąc o ofercie z prędkością 30 mbps na zasięgu 5G - co jest absurdalne), tym bardziej, że w cenie regularnej płacisz za to więcej, niż w rozwiązaniu Flexa, który takich ograniczeń nie ma.

🌟To już 14 rok na Forum TELEPOLIS.PL - wielkie dzięki za ten czas i nadal służę pomocą! Pozdrawiam🔥
 #1175977  autor: Remington
 29 lip 2024, 11:31
surface123 pisze:
29 lip 2024, 11:15
Z jednej strony masz rację ale z drugiej jeśli sprzedają ofertę dla smartfona to dlaczego musząiec obowiązek by nie było blokowane z routerem ?

W Niemczech został wydany administracyjny, a następnie sądowy zakaz takich ofert i to w oparciu o unijną dyrektywę, a nie ich lokalne prawo: https://www.telepolis.pl/artykuly/taryf ... s-t-mobile

Flex ma ofertę zgodną z tymi zasadami, a TM czeka aż dostanie po łapkach.
 #1175994  autor: hoegaarden
 29 lip 2024, 13:37
IC_Current pisze:
29 lip 2024, 08:19
Unikniesz. Sprzęt można przestawić w tryb bridge i montować sobie co się chce.
Przełączenie w tryb bridge nie sprawi, że będę mógł to urządzenie odłączyć od prądu, schować w szafie i nie płacić za wypożyczenie (5 zł w Vectra).
 #1176105  autor: IC_Current
 31 lip 2024, 08:13
@hoegarden
Jak nie zdejmą opłaty po reklamacji to pisz do UOKIK. Żaden operator nie ma prawa wymuszać korzystania z ich urządzeń. To łamanie dyrektyw UE a pobranie opłaty za dzierżawę sprzętu to wprost jawne potwierdzenie, że operator wymusza korzystanie za swojego sprzętu.

@surface123
W Orange zgłaszasz wniosek o przeniesienie Funboxa w inne miejsce w budynku a potem przed przyjazdem technika prosisz go o montaż terminala ONT. Koszt to co około 130zł. Potem oddajesz Funboxa w salonie I zadasz numeru zwrotu. W kolejnym miesiącu piszesz reklamację, powołując się na odpowiednie dyrektywy (pisałem wcześniej jakie to dokładnie dyrektywy i nawet dałem cały wzór reklamacji jaki stworzyłem) bo "zapominają w systemie te opłatę anulować". Po reklamacji dostajesz zwrot 5zł za pierwszymiesiac od oddania FB a potem juz nie są naliczane opłaty. Pewnie tej koszt za 130zł za ONT też by był do zareklamowania na podstawie prawa EU, ale ja zawsze dbałem żeby mieć ONT już przy montażuu każdego swojego klienta, więc nie wnikałem jak to prawnie kopnąć.

Offtop.
Jak pierwszy raz oddałem FB i pisałem taką reklamację na pobieranie tych 5zł to byłem chyba pierwszą osobą w Polsce co doszła swoich praw. Przez dwa miesiące nie dostawałem faktury. Jak się o nią upominalem to mialem odpowiedź, że "opóźnienie nastąpiło na skutek konieczności zmian w systemie". Czyli nawet nie przewidzieli, ze ktoś się dopomni swoich praw.
 #1176106  autor: surface123
 31 lip 2024, 08:39
@hoegsrden

Miałem kiedyś instalacje w innym miejscu w firmie z ONT i miałem też funboxa, co ciekawe tam nie naliczało opłaty za funboxa ale miałem opłatę za instalacje w domku ;)
A skąd ta opłata 130 zł ? Przecież ONT jest jakby darmowy.

Czyli ONT zwróci się dopiero po 24 miesiącach, pewnie wtedy będę podpisywał już jakiś aneks czy coś w tym stylu w Orange.
Ale pomyślę nad tym.
Możesz proszę podlinkować mi to pismo ?