DAJ CYNK
  • Wszystko, co dotyczy ofert abonamentowych operatorów.
Wszystko, co dotyczy ofert abonamentowych operatorów.
Regulamin forum: 
W tym dziale dyskutujemy o ofertach na ABONAMENT.

Uwaga! Jeżeli szukasz oferty dla siebie i nie wiesz, na którą się zdecydować - zadaj pytanie w dziale Jaką ofertę wybrać?
 #1177854  autor: biala1991
 24 sie 2024, 10:26
Dziecko krewnych dorwało się do telefonu rodzica i nakupowało w Google Play pierdół do gier na kilkaset zł. Rodzice nie byli świadomi, że w sklepie Google można kupować nie mając podpiętej karty płatniczej ani dostępu do konta bankowego, wystarczy opcja "Dolicz do rachunku".
Znalazłam artykuł na Telepolis:

"Wykonanie zakupu doliczając go do rachunku operatora jest bardzo proste. Wystarczy wybrać interesującą nas aplikację, kliknąć pole z kwotą, następnie wybrać Formy płatności i opcję odpowiednią dla naszego operatora. W przypadku, kiedy jest to pierwsza płatność realizowana w ten sposób, niezbędne będzie przeprowadzenie konfiguracji. Wtedy w pozycji Inne opcje wybieramy Skorzystaj z płatności przez operatora. Dalej trzeba będzie podać swoje dane osobowe, zaakceptować regulamin oraz podać hasło do konta Google."

Wynika z niego, że pierwsze zakupy za pośrednictwem operatora trzeba skonfigurować i potwierdzić hasłem do konta Google. Rodzice twierdzą, że w Google Play korzystali tylko z bezpłatnych aplikacji (na telefonie nie ma aplikacji bankowej ani podpiętej karty) i nigdy konfiguracji do zakupu przez operatora nie przeprowadzali a dziecko nie znało hasła do konta Google (telefon był już na nie zalogowany) jakim więc cudem udało mu się coś kupić i doliczyć do rachunku?

Czy brak tego zabezpieczenia (nieprzeprowadzona weryfikacja pierwszego zakupu) może być podstawą do reklamacji?
Inna sprawa, że to żadne zabezpieczenie, dziecko mogłoby założyć własne konto Google, do którego oczywiście znałoby hasło a rachunek z GP i tak zostałby dopisany do abo właściciela telefonu.

Edit
Z tego co się zdążyłam zorientować to w przypadku płatności bezpośrednio przez konto Google (np. podpiętą kartą płatniczą) jest możliwość ustawienia weryfikacji zakupów hasłem do konta Google a więc nawet na zalogowanym koncie bez znajomości hasła nie da się takich zakupów dokonać ale jak widać to nie działa w przypadku płatności przez pośrednika (telkomu), tam można kupować ile dusza zapragnie bez żadnej weryfikacji, zapłaci właściciel telefonu, niezły kant.
Kto w takim razie ponosi winę za brak weryfikacji zakupów w opcji Dolicz do rachunku? Google czy operator? a w związku z tym kto powinien być adresatem reklamacji?

Edit. 2
Nie mam numeru na abonament, żeby to dokładnie sprawdzić ale kiedy na koncie Google wchodzę w Formy płatności i opcję Dodaj płatność przez operatora to wyświetla się formularz z danymi do uzupełnienia: imię, nazwisko i adres po których ma przyjść... sms weryfikacyjny. I na tym ma polegać weryfikacja?! nie hasło do konta Google tylko sms? jeśli ktoś robi zakupy na moim telefonie to przecież ma dostęp do wiadomości. Teraz już wiem dlaczego to przeszło. Tylko że Google i operator będą twierdzić, że wszystko jest ok, bo zakup został zweryfikowany smsem a klient będzie odsyłany od jednego do drugiego.


Edit 3.
Z tego samego artykułu:
"Każdy z operatorów posiada miesięczne limity na zakupy w Google Play, ale trzeba pamiętać, że jest to limit wyłącznie na kwotę wydaną na zakup aplikacji. Zupełnie inne limity mogą być ustalone na zakupy wewnątrz aplikacji (diamenty, więcej żyć, bonusy itp.). I tak:
Orange - 200 zł na aplikacje, 1200 zł na wszystkie zakupy,
Play - limit jest ustalany indywidualnie dla każdego numeru,
Plus - ogólny limit 150 zł,
T-Mobile - ogólny limit 300 zł."

Jak to rozumieć? jest jakiś limit ogólny ale ten ogólny nie dotyczy zakupów wewnątrz aplikacji? Tu były kupione jakieś gadżety do gry i kwota znacznie przekracza limit ogólny. Jak można przekroczyć Limit ogólny? :) Dlaczego używa się wprowadzającego w błąd pojęcia?
 #1177929  autor: biala1991
 25 sie 2024, 07:39
Ma ktoś telefon w abo i mógłby sprawdzić jak działa ta weryfikacja Google przez formularz z danymi przed wysłaniem smsa? Jeśli na koncie Google nie było podanego wcześniej żadnego adresu to wpisanie w formularzu weryfikacyjnym dowolnego adresu (bo nie ma z czym porównać) kończy się pozytywną weryfikacją? Obawiam się, że w tym formularzu nie chodzi o zweryfikowanie danych tylko wyciągniecie dodatkowych jeśli ktoś założył konto Google na samo nazwisko. Jedyna "weryfikacja" to sms, który zidentyfikuje, że nr jest w abonamencie, co pozwala dopisać do rachunku kosmiczną kwotę :)

A może jednak sprawdzają czy adres wpisywany w formularzu Google jest zgodny z adresem właściciela numeru abo?

Edit.
Sprawdziłam jak to mogło wyglądać z pozycji grającego dziecka, kiedy klikam na zakup jakiegoś badziewia w grze pojawia się lista proponowanych form płatności, m.in. dodaj płatności u operatora, po włączeniu tej opcji idzie sms i w moim przypadku zwraca odpowiedź o błędzie (bo nie będę ryzykować kasą i w ustawieniach testowego numeru zablokowałam usługi elektroniczne). Nie doszło nawet do wyświetlenia formularza z danymi a to potwierdza, że tylko ten sms stanowi weryfikację, po sprawdzeniu, że to nr abo, który można skroić wyświetla się pewnie formularz z danymi do uzupełnienia gdzie możemy się podpisać jako Czerwony Kapturek, bo to i tak nie ma już żadnego znaczenia.

Edit 2.
Moim zdaniem udostępnianie płatności z dopisaniem do rachunku z poziomu gry to zwykłe naciągactwo, przecież wiadomo, że bawią się w to dzieci, które bez zastanowienia klikną w cokolwiek, żeby zdobyć kuszące trofeum. Weryfikacja kodem sms, który podejrzewam, że uzupełnia się automatycznie (tak jak przy zakładaniu konta Google) to żadne zabezpieczenie, przecież taką pseudo weryfikację przejdzie nawet kilkulatek.
 #1177956  autor: IC_Current
 25 sie 2024, 16:49
Dziecko do lat 13 nie ma zdolności cywilnoprawnych.
https://www.infor.pl/prawo/dziecko-i-pr ... lepie.html
Takie zakupy są traktowane, jakby nigdy nie zostały zawarte.
Złóżcie reklamację z powołaniem na ten przepis. Jeśli operator uważa inaczej, niech udowodni, że sposób weryfikacji kupującego potwierdził, że zakupu na 100% dokonała osoba pełnoletnia lub powyżej 13 roku życia.

@Edit2
Orange już zapłacił karę i oddawał kasę za podobne praktyki - wtedy wystarczyło kliknąć w link na stronie i niby "zaakceptować" regulamin.
 #1177964  autor: biala1991
 25 sie 2024, 18:33
Dzięki za podpowiedź, to dobry kierunek, bo skoro opcji zakupu z Dopisaniem do rachunku operatora nie trzeba nawet konfigurować w ustawieniach telefonu/konta Google tylko jest dostępny z poziomu gry dla dzieci to czemu służy takie ułatwienie? żeby z zakupem poradziła sobie osoba małoletnia, która nie zastanawia się nad konsekwencjami klikania w ikonkę KUP.
 #1177965  autor: KC-KARLOS
 25 sie 2024, 18:37
Po zakupie abonamentu od razu zalecam sprawdzić, czy nie mamy domyślnie włączonej usługi "Zapłać z..." / "Dopisz do rachunku..." itp. Jeśli tak - natychmiast to wyłączyć. Postpaid działa jak karta kredytowa, za usługi płacimy z opóźnieniem, jak ratę kredytu, który już zaciągnęliśmy. Jeśli nie będziemy uważni - również nie z naszej winy, to pojawią się dodatkowe opłaty, których możemy uniknąć.

Ta sprawa jest powiązana z opcją "direct billing", o której było mowa w tym wątku > viewtopic.php?f=3&t=134145

🌟To już 14 rok na Forum TELEPOLIS.PL - wielkie dzięki za ten czas i nadal służę pomocą! Pozdrawiam🔥