DAJ CYNK
  • Wszystko, co dotyczy spraw technicznych i działania sieci.
Wszystko, co dotyczy spraw technicznych i działania sieci.
  • Strona 20 z 95
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 95
 #826659  autor: p2225
 03 paź 2015, 16:44
tak, tylko nie wiadomo czy w połączeniach Play-Play czy T-mobile-T-mobile też nie jest głównie używany średni bitrate dlatego też pytam czy jest różnica. A co z ilością poprawnych zestawień? :)

5G3600+4CA+QAM256+MIMO4x4:
https://www.speedtest.net/pl/android/9862555658.png
 #826661  autor: Halset
 03 paź 2015, 16:50
Nie wiem ale wydaje mi się, że P4 wskoczy na średni, jeżeli już tego nie zrobił z powodu mniejszej ilości pasma. Jedno wycięli na LTE2100. TM może również, bo P4 tez lekki dla ich stacji nie jest.

"Ważne są chwile, których jeszcze nie znamy"
 #826662  autor: p2225
 03 paź 2015, 16:56
Z drugiej strony Play ma U900 tylko na swój użytek, gdzie w N! jest tyle samo pasma na 2-3x więcej klientów. Bitrate jest ustalany pod względem obciążenia stacji i pewnie z rana jest wyższy, tylko chodzi mi o to czy są większe różnice między rozmowami wewnątrz sieci a rozmowami pomiędzy sieciami? Chodzi mi wyłącznie o kwestie słuchowe, nie techniczne. Również szarpanie rozmów, stabilność itp.

5G3600+4CA+QAM256+MIMO4x4:
https://www.speedtest.net/pl/android/9862555658.png
 #826704  autor: Dodo84
 03 paź 2015, 21:23
Handover z UMTS 900 Play do UMTS 900 NetWorks! powrócił ale pojawia się tylko w przypadku, kiedy połączenie na infrastrukturze Play zaczyna mocno urywać słowa ( poniżej -113dBm). Jakość połączenia przy takim Handoverze pozostawia BARDZO dużo do życzenia: szumy, trzaski oraz dźwięk jakby ktoś podczas rozmowy przewijał kasetę magnetofonową. Pomaga ponowne zainicjowanie połączenia.
Byłem dziś w kilku miejscach i połączenia z play (macierzysta)-->T-mobile są bardzo dobrej jakości ( sprawdzane z kierunkowymi 694 oraz 539 i połączenia były w HD Voice), lecz kiedy już miałem dzwonić z roamingu T były one po prostu słabej jakości. Mam nadzieję że już niedługo HD Voice będzie dostępne w roamingu T. Liczę również na to że to tylko blef z tą średnią jakością.

https://www.speedtest.net/result/a/9816264223.png
LTE 800+1800+2100+2600

https://www.speedtest.net/result/a/10179036140.png
LTE+ 5G 3500
 #827006  autor: Kryniczanin
 05 paź 2015, 11:23
Kodek używany do HD Voice na linii Play <> T-Mobile jest niższy niż kodek w rozmowach Play <> Play.

Jak do tego doszłem? Rozmowa ciągła Play <> Play w 3G HD Voice U900 Samsung S5610 z kartą Play 4h17mim.

Rozmowa ciągła Play <> T-Mobile 3G HD VOice U900 Samsung S5610 z kartą T-Mobile 4h40min.

Ta sama bateria używana do testów - naładowana na full testy w dniu wczorajszym, drugim tel w testach z kartą Play był SE Xperia Neo V na stałe podłączony do gniazdka.
 #827009  autor: p2225
 05 paź 2015, 11:35
Nawet gdyby był w najniższym bitrate to nadal jest to HD Voice, którego główną zaletą jest niwelowanie szumów otoczenia.

5G3600+4CA+QAM256+MIMO4x4:
https://www.speedtest.net/pl/android/9862555658.png
 #827089  autor: kozien70
 05 paź 2015, 16:15
Kodek jest zawsze ten sam i jest to AMR-WB. Zmieniać się może tylko bitrate. Zamiast testować jakieś szamańskie metody sprawdzania bitrate na podstawie czasu pracy na baterii, lepiej w telefonie mającym dostęp do menu serwisowego (np. Samsungi Galaxy) po prostu wyświetlić bitrate w trakcie rozmowy i będzie wszystko jasne. Zrobię to dziś w domu, podzielę się wiedzą tajemną ;)
 #827094  autor: Halset
 05 paź 2015, 16:26
Kryniczanin pisze: Jak do tego doszłem?
:smt119
Aż oczy bolą. Chyba doszedłem!!! Jesteś facetem a nie babą :P

@kozien ma rację. Sprawdź i zobaczymy ;)
Z drugiej strony Play ma U900 tylko na swój użytek, gdzie w N! jest tyle samo pasma na 2-3x więcej klientów.
Jakby nie patrzeć P4 ma mniej pasma na UMTS jak Orange i TM, więc tu szybciej będzie średni bitrate. Tym bardziej, że O i TM mogą uciekać do 2G, czego w Play z tym swoim GSM1800 tego nie można powiedzieć.
Brak pasma, są problemy. Z tego też względu Orange było mocno przeciążoną siecią i marnej jakości - za dużo ludzi na małej ilości pasma.

"Ważne są chwile, których jeszcze nie znamy"
 #827100  autor: kozien70
 05 paź 2015, 16:46
Kodowanie w AMR WB może mieć taki bitrate: 6.60, 8.85, 12.65, 14.25, 15.85, 18.25, 19.85, 23.05, 23.85 kbps Dwa ostatnie nie są w ogóle stosowane w sieciach GSM.
Wszystkie polskie sieci stosują standardowo bitrate nie wyższy niż 12.65, bo to jest bitrate mniej więcej taki sam jak w kodowaniu zwykłym kodekiem FullRate, a więc daje mniej więcej takie samo obciążenie, a przy takim bitrate jakość głosu odpowiada jakości HD Voice dla kodeka 722 stosowanego w VOIP/SIP. Nie ma sensu stosować wyższych prędkości, bo zabierze to więcej pasma, zeżre więcej mocy (a więc i baterii w telefonie) a różnicy w jakości zwykły zjadacz chleba nie zauważy. Przy 12.65 kbps jakość głosu jest już bardzo dobra.
Z moich obserwacji wynika, że u wszystkich naszych opów 12.65 kbps jest "defaultem". Czy to Orange, czy T-mobile czy Play. Plusa nie mam, testowałem tylko parę razy na prepaidzie, ale było podobnie.
Bitrate może zjechać w dół, gdy warunki sieciowe (siła sygnału, obciążenie danej stacji) ulegają pogorszeniu, ale powyżej 12.65 kbps nigdy u żadnego opa nie zauważyłem, a sprawdzam to od ponad roku.
Stąd też Grucha czy tamten drugi koleżka mówiąc w wywiadzie o średnim bitrate między opami miał pewnie na myśli 12.65. Bo na całej skali bitrate dla AMR-WB w GSM jest on rzeczywiście średni. Ale w rozmowach w obrębie sieci stosowany jest też 12.65, czyli też średni.
OK - trochę "awansem" założyłem, że między opami jest 12.65. Sprawdzę wieczorem w domu i dam znać :)
 #827110  autor: Kryniczanin
 05 paź 2015, 17:15
Aż oczy bolą. Chyba doszedłem!!! Jesteś facetem a nie babą :P
Halset to jest forum telekomunikacyjne - skróty czy określenia tutaj używane u polonistów mogą zawał wywołać, więc z łaski swojej już nie przesadzaj.

Zresztą sama nazwa HD Voice nie powinna mieć miejsca zgodnie z ustają o języku Polskim :mrgreen:
Zamiast testować jakieś szamańskie metody sprawdzania bitrate na podstawie czasu pracy na baterii, lepiej w telefonie mającym dostęp do menu serwisowego (np. Samsungi Galaxy) po prostu wyświetlić bitrate w trakcie rozmowy i będzie wszystko jasne
Szamańskie metody pozwoliły mi np. dojść do sposobu testowania HD Voice - pamiętam prowizorka jest najbardziej trwała i właściwa!
 #827111  autor: p2225
 05 paź 2015, 17:29
Halset pisze: Jakby nie patrzeć P4 ma mniej pasma na UMTS jak Orange i TM, więc tu szybciej będzie średni bitrate. Tym bardziej, że O i TM mogą uciekać do 2G, czego w Play z tym swoim GSM1800 tego nie można powiedzieć.
A Play może uciekać do 3G T-mobile, a ostatnio daje się słyszeć o handoverze na U900 T-mobile. Zresztą Play ma mniej klientów od Orange. I tak jak pisał @kozien70 - rozmowy w starych kodekach wymagają tyle samo pasma co HD Voice, więc zamiennie mogą sobie pozwolić na ten lepszy bitrate. Ale nie ma sensu dywagować kto ma ile pasma. Po efektach zobaczymy na jakim bitrate będziemy gadać między operatorami. Skoro w sieci jest ten 12kb/s to czemu do T-mobile miałoby być mniej?

5G3600+4CA+QAM256+MIMO4x4:
https://www.speedtest.net/pl/android/9862555658.png
 #827178  autor: kozien70
 05 paź 2015, 23:29
Zgodnie z obietnicą wykonałem dziś wieczorem kilkanaście połączeń Play macierzysty -> T mobile oraz Play macierzysty <->Play macierzysty. Tak jak przypuszczałem, we wszystkich przypadkach, zarówno dla połączeń wewnątrz sieci jak i między Tm a Play bitrate dla HD Voice wyniósł 12.65 kbps.
Dla połączeń z T-mobile (moje prefixy 696 oraz 666) -> Play macierzysty HD Voice nadal nie działa. Tutaj połączenia miałem z wykorzystaniem zwykłego kodeka AMR a bitrate wynosił 12.2 kbps.

EDIT: wykonałem przy okazji kilka połączeń Play macierzysty <-> Orange i tu (oczywiście bez HD Voice) tak samo jak dla Tm -> Play: zwykły AMR i bitrate 12.2 kbps
 #827206  autor: p2225
 06 paź 2015, 10:01
I super. :D Zobaczymy co będzie się działo wraz ze wzrostem obciążenia serwerów w momencie pełnego uruchomienia włącznie z roamingiem. Ciekawe jak to jest w przypadku HD Voice w 2G? Czy też jest 12.65 czy już tylko 8.85?

edit:
właśnie rozmawiałem w HD Voice w konfiguracji: Play->przekierowany z Play na RBM 883 w roamingu T. Jakość jak dla mnie super. :)

5G3600+4CA+QAM256+MIMO4x4:
https://www.speedtest.net/pl/android/9862555658.png
 #827220  autor: kozien70
 06 paź 2015, 10:57
Mój Samsung niestety (jak większość telefonów z Androidem) obsługuje HD Voice tylko w 3G, więc nie mogę na nim sprawdzić bitrate dla HD w 2G. Jak dopadnę takiego, który będzie obsługiwał AMR-WB dla 2G to sprawdzę i dam znać.
Z własnego doświadczenia jednak mogę założyć, że bitrate dla 2G jest tak samo traktowane jak dla 3G. Od pewnego czasu używam na co dzień dual sima Nokii, który ma HD Voice w 2G i 3G. Druga karta jest 2G only i nie zauważyłem żadnej różnicy w HD Voice dla 2G i 3G, a słuch mam dobry ;) To samo w sytuacji, gdy na karcie 3G zrzuca w trakcie rozmowy do 2G. Czasami da się zauważyć króciutki moment zrzucenia, ale potem rozmowa w 2G ma taką samą jakość, jak miała w 3G.
Na tej empirycznej podstawie można założyć, że w 2G bitrate jest tak samo defaultowo 12.65 kbps jak w 3G. Jak wpadnie w moje ręce odpowiedni Samsung to zbadam temat i podzielę się na forum :-)
 #827231  autor: p2225
 06 paź 2015, 11:46
Teraz mam pewność. HD Voice działa w slocie only 2G w myPhone Cube. Nagrałem sobie rozmowę najpierw na 3G, potem na 2G. Głos jest podobnie czysty, ale jednak gorszy na 2G. Też jest problem ze stabilnością na 2G, bo czasem urywa słowa. Takie jakby spadki prędkości na pół sekundy. Możliwe, że rzeczywiście po 2G jest niższy bitrate, albo to wina telefonu. Rozmowa Play (2G, r. T-m, pref. 530) ->Play.

5G3600+4CA+QAM256+MIMO4x4:
https://www.speedtest.net/pl/android/9862555658.png
 #827235  autor: kozien70
 06 paź 2015, 12:01
Tu problemem może być telefon. Np. w przypadku ostatnich Huawei P8 i P8 Lite, które obsługują HD Voice w 2G jest w ogóle mała afera, bo robią to fatalnie i objawy są właśnie takie, jak piszesz. Sugerowałbym sprawdzić to samo na innym telefonie, polecam pod kątem jakości dźwięku HD w 2G jakąś sprawdzoną Nokię/Lumię do testu.
Niższy bitrate nie powinien objawiać się rwaniem słów, a raczej mniej wyrazistym dźwiękiem - mniej tonów wysokich, dźwięk bardziej zbliżony do zwykłej rozmowy (choć oczywiście nadal lepszy). Objawy, które opisujesz wskazują bardziej na problem z telefonem. Ew. też ze słabym zasięgiem.

Ja korzystam z HD Voice w 2G na numerach Orange i T-mobile, tutaj jakość na mojej Nokii jest identyczna jak w 3G. A że jestem również w zasięgu DCS-a Play-a, więc wsadziłem kartę Play-a do zapasowej Nokii 515 i również nie ma różnicy w HD Voice 2G i 3G. Jest jednakowo dobra.

Jeśli dobrze doczytałem, testowałeś HD Voice 2G w roamingu T-mobile. Jest oczywiście też możliwość, że w roamingu T-m daje mniejszy bitrate.
 #827249  autor: p2225
 06 paź 2015, 12:49
Możliwe, że chodzi o telefon. Chociaż HD Voice na slocie 2G traktuję tylko jako ciekawostkę. Zasięg mam pełny.
Właśnie może chodzi o ten niższy bitrate, bo jak na 3G nie było problemu z rozpoznaniem czy to HD Voice czy nie, to na 2G jednak brakowało tej pewności.

5G3600+4CA+QAM256+MIMO4x4:
https://www.speedtest.net/pl/android/9862555658.png
  • Strona 20 z 95
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 95
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 95