DAJ CYNK

PKO BP ostrzega. Trwa groźny atak na klientów

Piotr Urbaniak (gtxxor)

Bezpieczeństwo

PKO BP ostrzega. Trwa groźny atak na klientów

PKO Bank Polski wydał ostrzeżenie przed oszustami, którzy rozsyłają fałszywe wyciągi okresowe. W środku znajduje się, rzecz jasna, szkodliwe oprogramowanie.

PKO BP jako największy bank w Polsce siłą rzeczy narażony jest na aktywność oszustów bardziej niż konkurencja. Nie mając konkretnej bazy danych, naciągacze liczą zazwyczaj na szczęśliwy traf, a – co oczywiste – im więcej dana instytucja ma klientów, tym większe prawdopodobieństwo udanej akcji.

„Oszuści wysyłają wiadomości przypominające maile z wyciągiem okresowym” – alarmuje PKO Bank Polski. „Załącznik zawiera złośliwe oprogramowanie. Nie otwieraj go, nie klikaj też w linki w tego rodzaju e-mailach. Możesz stracić pieniądze i kontrolę nad kontem” – przestrzega instytucja.

PKO BP ostrzega przez fałszywymi wyciągami

Tego rodzaju maile przychodzą z najrozmaitszych skrzynek. Nie zawsze usiłujących choćby naśladować oryginały. Za to korzystają z wizualnej identyfikacji banku, co w ferworze dnia codziennego może zmylić.

W przedstawionym przykładzie szkodliwy załącznik ma format pliku RAR, choć znając życie, nie jest to regułą. Jak doskonale wiadomo, przestępcy z powodzeniem ukrywają trojany również w innych archiwach, na przykład ZIP albo TAR. Nie wspominając już o plikach pakietu Microsoft Office, które również mogą zawierać niebezpieczne skrypty, inicjujące pobieranie malware'u.

PKO BP ostrzega. Trwa groźny atak na klientów

„Sprawdzaj, kto jest nadawcą i adresatem wiadomości. Zastanów się też, czy na pewno powinieneś ją dostać. Zwracaj uwagę na błędy językowe – mogą wskazywać, że masz do czynienia z oszustwem. W przypadku wątpliwości skontaktuj się z naszą bezpłatną infolinią pod numerem 800 302 302” – instruuje PKO BP.

Redakcja przypomni zaś tradycyjnie, że każdą interakcję ze strony banku można zweryfikować poprzez telefon na infolinię. Konsultanci są dodatkowo uczuleni, aby wyczerpująco odpowiadać zwłaszcza na pytania dotyczące bezpieczeństwa. Nie ma więc możliwości, aby tego rodzaju temat został zbagatelizowany. Nikt nie powinien też uznać dociekliwego klienta za nadgorliwca.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Robson90 / Shutterstock

Źródło tekstu: PKO BP, oprac. własne