DAJ CYNK

Visa: głębokie uczenie w czasie rzeczywistym usprawni procesy przetwarzania transakcji

Marian Szutiak

Płatności bezgotówkowe

Visa uczenie w czasie rzeczywistym przetwarzanie transakcji

Visa Smarter Stand-in Processing to technologia, która wykorzystuje sztuczną inteligencję i głębokie uczenie w czasie rzeczywistym do zmniejszenia liczby odrzuconych transakcji, gdy systemy instytucji finansowych autoryzujące płatności doznają zakłóceń lub ulegają awarii.

Visa ogłosiła stworzenie narzędzia Smarter Stand-in Processing (Smarter STIP). Jest to nowe rozwiązanie, które wykorzystuje sztuczną inteligencję działającą w czasie rzeczywistym do wspierania instytucji finansowych w procesie autoryzacji transakcji, gdy dochodzi do zakłóceń w funkcjonowaniu ich systemów. W przypadku, gdy systemy wydawców kart pozostają niedostępne, wykorzystujący metody głębokiego uczenia (deep learning) Smarter STIP dokonuje analizy przeszłych transakcji. Następnie, w oparciu o pozyskaną wiedzę, podejmuje decyzje o zatwierdzeniu lub odrzuceniu bieżących transakcji w imieniu wydawcy.

Zobacz: Konkurs Visa i Blue Media - samochód do wygrania!
Zobacz: Karty Visa Banku Pekao wykorzystamy w płatnościach zegarkami Garmin i Fitbit

– Konsumenci oczekują natychmiastowego i niczym niezakłóconego dostępu do swoich środków. Niemożliwość spełnienia tych oczekiwań może być kosztowna. Rozwiązanie Stand-in Processing zawsze było swoistym kołem ratunkowym dla naszych klientów, dzięki czemu wiedzieli, że mogą na nas liczyć, gdy wydarzy się coś niespodziewanego. Wzbogacamy je teraz o narzędzia z zakresu sztucznej inteligencji, które sprawią, że stanie się ono jeszcze bardziej inteligentne, wydajniejsze i szybsze.

– powiedział Jack Forestell, executive vice president i chief product officer w Visa


Odpowiedź na wyzwania związane z przestojem

Przestój systemu jest uciążliwy dla instytucji finansowych i konsumentów, bez względu na to, czy jest spowodowany planowymi pracami konserwacyjnymi czy nieprzewidzianym zdarzeniem. Gdy rozwiązanie Stand-in Processing nie jest dostępne, potencjalne skutki mogą być dalekosiężne: utracony dochód w wyniku nieudanych transakcji, negatywne doświadczenia posiadaczy kart skutkujące przeciążeniem linii w centrach obsługi klienta, nadszarpnięta reputacja, a nawet kontrola ze strony regulatora.

Nowa usługa Smarter STIP jest rozszerzeniem istniejących rozwiązań i wykorzystuje głębokie uczenie do analizy wcześniejszych schematów zakupowych posiadacza karty. Dzięki temu decyzja o autoryzacji lub odrzuceniu transakcji podjęta przez Smarter STIP wynika ze szczegółowej wiedzy obejmującej zachowania posiadacza karty w przeszłości, a nie reguł statystycznych zastosowanych do całego portfela kart. Visa jest w stanie zaproponować, w imieniu wydawcy, decyzję odnośnie transakcji, która w znacznym stopniu odzwierciedla proces decyzyjny samego wydawcy kart - w niektórych przypadkach może to potencjalnie prowadzić do zmniejszenia liczby odrzucanych transakcji nawet o 50%.

Sztuczna inteligencja w służbie ekosystemu płatności

Visa Smarter STIP jest jednym z wielu nowych rozwiązań opartych na głębokim uczeniu w czasie rzeczywistym. Została ona stworzona jako odpowiedź na wyzwania i problemy, z jakimi borykają się kupujący, sprzedawcy i instytucje finansowe. Tego rodzaju ulepszone usługi mogą powstawać dzięki inwestycjom w optymalizację kluczowej infrastruktury, których dokonuje Visa. Obejmują one skalowalną i wysoko wydajną platformę opartą na rozwiązaniach GPU, które mają wspierać szybki rozwój możliwości wykorzystania głębokiego uczenia. 

– Sztuczna inteligencja jest jedną z najbardziej rewolucyjnych technologii naszych czasów. Daje nam możliwość tworzenia produktów wykorzystujących dane, dzięki którym możemy przejść na wyższy poziom szczegółowości i personalizacji. Dzięki jednemu z największych i najbogatszych zbiorów danych na świecie, Visa ma szansę wykorzystania na masową skalę potencjału sztucznej inteligencji w służbie swoich klientów i posiadaczy kart. Poczyniliśmy istotne inwestycje w infrastrukturę, co umożliwia nam głębszą analizę danych z całej sieci VisaNet. Dane Visa w połączeniu z architekturą zapewniającą niski poziom opóźnień oraz unikalne zdolności modelowania sprawiają, że nasza platforma technologiczna to jedno z najbardziej wydajnych narzędzi do wykorzystywania sztucznej inteligencji.​

– powiedział Rajat Taneja, president of technology w Visa

Rozwiązanie już teraz wdrażane jest na całym świecie

Rozwiązanie Smarter STIP będzie udostępnione w październiku 2020 roku, a zainteresowanie nim wyraziły już instytucje finansowe z całego świata.

– W UBS wierzymy w budowanie lepszej przyszłości dla naszych klientów, dzięki wykorzystaniu siły innowacji i współpracy w ramach ciągłego procesu opierającego się na innowacyjnym myśleniu oraz przełomowych technologiach i usługach, opracowanych zarówno przez nas, jak i przez naszych partnerów. Jesteśmy bardzo zadowoleni mogąc wdrożyć Visa Smarter STIP, ponieważ jest to przykład połączenia współpracy i innowacyjnej technologii. Służy to zapewnieniu lepszego doświadczenia użytkownikom kart. Dążymy do budowania lepszej przyszłości dla naszych klientów, w związku z tym postrzegamy Visa jako cenionego partnera i zamierzamy kontynuować naszą współpracę w obszarze innowacji.

– powiedział Stefan Uebelhart, Head of UBS Card Center

– Jako lider w obszarze nieoprocentowanych platform zakupowych w Australii i Nowej Zelandii, Latitude Financial nieustannie analizuje najnowsze technologie i innowacje, aby zapewnić naszym klientom możliwie najlepszą obsługę. Rozwiązanie Visa Smarter STIP pozwala znacznie poprawić wskaźniki akceptacji transakcji. Usługa pomysłowo łączy sztuczną inteligencję z naszymi historycznymi danymi dotyczącymi autoryzacji, nowymi danymi i doświadczeniem Visa w przetwarzaniu transakcji, zapewniając obsługę klienta na najwyższym poziomie.

– powiedział Paul Varro, Chief Commercial Officer Latitude

Informacje o Smarter STIP

Visa stworzyła funkcjonalność Smarter STIP, aby odpowiedzieć na wyzwanie, z jakim mierzą się wydawcy kart i procesorzy płatności, czyli negatywne doświadczenia posiadaczy kart w czasie, gdy działanie systemu jest zakłócone. Nowatorskie podejście Visa do rozwiązania Stand-in Processing potwierdzone uzyskaniem amerykańskiego patentu w 2019 roku, ulepsza istniejącą funkcjonalność STIP, poprzez ocenę w czasie rzeczywistym zachowań na poziomie posiadacza karty. Model opiera się na:

  • wielowarstwowych rekurencyjnych sieciach neuronowych z milionami parametrów,
  • miliardach danych historycznych użytych do uczenia modelu, dzięki czemu w próbnych testach Visa osiągnęła średnio 95% zbieżności z możliwą decyzją wydawcy,
  • stałym uczeniu się w oparciu o transakcje przeprowadzane w czasie rzeczywistym oraz dane pozyskane podczas awarii systemu, co umożliwia przystosowywanie i ulepszanie usługi w miarę zmian zachowań wydawcy kart​.

Korzystanie z Visa Smarter STIP nie wymaga od klientów wprowadzenia zmian technicznych. Wydawcy przyłączeni do Visa DPS uzyskają dostęp do rozwiązania Smarter STIP, gdy usługa zostanie uruchomiona na całym świecie w październiku 2020 roku.

Zobacz: Kopanie kryptowalut pochłonęło rekordową ilość mocy
Zobacz: Białorusko-polski fintech SPOKO nabiera rozpędu i obejmuje nowe kraje

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Visa