DAJ CYNK

BLIK w 2020 roku: 424 miliony transakcji o wartości 57 miliardów złotych

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

BLIK 2020 424 -mln -transakcji 57 mld zł

Polski Standard Płatności, operator BLIKA, podsumował czwarty kwartał 2020 roku oraz cały miniony rok. Z przedstawionych danych wynika, że BLIK cieszy się coraz większą popularnością. Rekordowy był 4Q2020, ale również cały rok, w którym użytkownicy BLIKA zrealizowali 424 miliony transakcji o wartości 57 miliardów złotych.

Rekordowy kwartał

W ostatnim kwartale 2020 roku za pomocą BLIKA zrealizowano 140 mln transakcji, z czego 105,5 mln stanowiły zakupy w e-commerce. To dwukrotnie więcej niż w analogicznym okresie 2019 roku. Transakcje online to trzy czwarte ogółu operacji BLIKIEM. Według szacunków Polskiego Standardu Płatności, udział BLIKA we wszystkich płatnościach e-commerce na polskim rynku przekracza 60%.

Zobacz: Przelewy24 i Authologic wprowadzają potwierdzenie tożsamości przez szybkie przelewy i BLIK
Zobacz: One Click BLIK za paliwo bezpośrednio przy dystrybutorze

Drugim najchętniej wykorzystywanym kanałem wśród użytkowników są przelewy na numer telefonu BLIK. W tej kategorii wzrost rok do roku to aż 167%. Łączna liczba transakcji wyniosła 15,5 mln (wobec blisko 6 mln rok wcześniej). Możliwość natychmiastowego przekazywania pieniędzy z konta na konto, bez konieczności wpisywania numeru rachunku bankowego, daje swoim klientom już 10 banków.

BLIK w 2020 wykres1

Bezgotówkowe, błyskawiczne i bezpieczne rozliczenia między użytkownikami to naszym zdaniem obecnie najważniejszy trend nie tylko na polskim, ale również europejskim rynku płatności. To najlepszy sposób przekazywania sobie pieniędzy, nie tylko z uwagi na uwarunkowania związane z pandemią koronawirusa. Prognozujemy, że przelewy na numer telefonu już wkrótce mogą być dominującą formą przekazywania pieniędzy pomiędzy ludźmi.

- powiedział Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA

W czwartym kwartale ubiegłego roku dużą popularnością wśród użytkowników BLIKA cieszyły się również transakcje w tradycyjnych terminalach płatniczych. Ich duży wzrost odnotowano w drugiej połowie roku – w trzecim i czwartym kwartale realizowano po blisko 12 mln transakcji w tym kanale. To o 80% więcej niż w czwartym kwartale 2019 roku.

Odchodzenie użytkowników od płatności gotówkowych widać na przykładzie liczby transakcji BLIKIEM w bankomatach. W ostatnich trzech miesiącach roku było ich 7,1 mln. Chociaż rok do roku to niewielki wzrost i w czwartym kwartale odnotowano mniej tego typu transakcji niż kwartał wcześniej, to sam udział BLIKA w rynku transakcji bankomatowych systematycznie rośnie. Wypłaty i wpłaty w bankomatach stanowiły 5% wszystkich transakcji BLIKIEM. Warto odnotować, że do roku 2019 bankomaty były drugim, po e-commerce, miejscem, gdzie najchętniej używano BLIKA. W czwartym kwartale Polacy wykonywali średnio 1,5 mln transakcji BLIKIEM każdego dnia. Rekordowa dzienna liczba transakcji to prawie 2,4 mln.

BLIK w 2020 wykres2

Wartość wszystkich transakcji zrealizowanych BLIKIEM w ostatnich trzech miesiącach 2020 roku wyniosła prawie 19 mld zł, a na koniec roku liczba aktywnych użytkowników sięgnęła 7 mln osób. Za aktywne uznawane są osoby, które realizują przynajmniej jedną transakcję każdego miesiąca kwartału, nie wliczane są w to te, które robią wyłącznie przelewy na numer telefonu.

BLIK w 2020 wykres3

BLIK w 2020 wykres4

Według badań KANTAR Polska BLIK uzyskał w czwartym kwartale 2020 roku wskaźnik NPS na poziomie aż 62 punktów. To oznacza, że użytkownicy bardzo chętnie polecają markę swoim znajomym. Dla porównania, średni wynik NPS dla branży finansowej wynosi 18 punktów. BLIK najczęściej polecany jest za szybkość płatności, wygodę i łatwość korzystania, a także bezpieczeństwo. W autorskiej metodologii KANTARA (MDS Meaningful, Different Salient), służącej pomiarowi siły marki (Brand Equity), tak zwanym indeksie Brand POWER, BLIK uzyskał w czwartym kwartale 41% (wzrost o 6 p.p. rok do roku), wyprzedzając takie marki jak VISA (25%), Mastercard (19%), Google Pay (6%), Revolut (5%) oraz Apple Pay (4%).

Użytkownicy znają i cenią BLIKA przede wszystkim za jego wszechstronność i mobilność. BLIK jest jedynym systemem płatności, który pod jedną marką dostarcza możliwości płatności w POS, e-commerce, oferuje przelewy na numer telefonu i możliwość wypłaty w bankomacie – żadna z marek obecnych na rynku nie integruje tych funkcji. BLIK upraszcza finanse, sprawia, że stają się one pozytywne i przyjemne, do tego daje bardzo dobry UX, dzięki czemu jest tak chętnie polecaną usługą.

- powiedziała Monika Król, wiceprezes Polskiego Standardu Płatności

Najlepszy rok w historii BLIKA

W całym 2020 roku BLIK odnotował 424 mln transakcji, czyli prawie dwa razy więcej niż w 2019 roku. Łącznie od czasu uruchomienia systemu w lutym 2015 roku użytkownicy zrealizowali 777 mln operacji.

BLIK w 2020 wykres5

Bardzo szybko zbliżamy się do osiągnięcia pierwszego miliarda transakcji BLIKIEM, co będzie dla nas pewnego rodzaju symbolicznym osiągnięciem po 6 latach obecności na rynku. Łączna wartość transakcji BLIKIEM od lutego 2015 roku do końca 2020 wyniosła blisko 105 miliardów zł. W e-commerce staliśmy się już niekwestionowanym liderem. Według danych NBP liczba transakcji w sieci jest już ponad dwa razy wyższa niż tych realizowanych kartami. Nasze ambicje sięgają jednak dalej, dlatego intensywnie pracujemy nad tym, aby s, BLIKIEM można było płacić wszędzie na świecie, gdzie tylko nasi użytkownicy chcą robić zakupy.

- dodał Dariusz Mazurkiewicz

Zobacz: Policja aresztowała grupę, która ukradła 100 mln dolarów w kryptowalutach
Zobacz: Cyfrowy juan niepokoi banki

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Polski Standard Płatności