DAJ CYNK

BLIK zalicza udany początek roku. Duże wzrosty w 1Q2022

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

BLIK wyniki 1Q2022 udany początek roku

W ciągu trzech pierwszych miesiącach 2022 roku użytkownicy BLIKA zrealizowali prawie 250 mln transakcji o łącznej wartości 32,6 mld zł. Duże wzrosty zanotowano w przypadku przelewów na telefon BLIK, płatności w terminalach POS oraz płatności zbliżeniowych.

Pierwszy kwartał 2022 roku zakończył się bardzo dobrze dla BLIKA. Jego użytkownicy wykonali w tym okresie 247 mln transakcji, o 62% więcej niż rok wcześniej. Zbliżony wzrost w ujęciu rocznym (o 63%) nastąpił również w przypadku łącznej wartości transakcji, która osiągnęła wartość 32,6 mld zł. Najwięcej transakcji BLIKIEM realizowanych było niezmiennie w e-commerce – ich udział stanowi obecnie 63,2% wszystkich operacji. Od początku stycznia do końca marca użytkownicy BLIKA zapłacili w sieci aż 156,3 mln razy, o 38% więcej niż w 1Q2021. Wartość transakcji online osiągnęła 18,8 mld zł wobec 12,8 mld rok wcześniej. Średnia wartość pojedynczego zakupu online w pierwszym kwartale 2022 roku wyniosła 120 zł.

Użytkownicy BLIKA po raz kolejny udowodnili, że płatności mobilne BLIK są dla nich wygodnym i intuicyjnym sposobem płacenia za zakupy w sieci. Od czwartego kwartału 2018 roku BLIK konsekwentnie zwiększa w tym kanale dystans do kart. Zgodnie z danymi udostępnionymi przez Narodowy Bank Polski – na koniec grudnia 2021 roku liczba transakcji BLIKIEM była wyższa od liczby transakcji kartami aż o 230%. Biorąc pod uwagę jego główne zalety, czyli szybkość i bezpieczeństwo, jesteśmy przekonani, że ta tendencja wzrostowa będzie się utrzymywać także w kolejnych kwartałach.

– powiedział Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA

Zobacz: BLIK idzie jak burza. Szykują się duże nowości
Zobacz: Bezpieczne płatności za e-zakupy? Według Polaków to pobranie i BLIK

Inne usługi również w górę

Drugim najchętniej wykorzystywanym sposobem na użycie BLIKA pozostają przelewy na numer telefonu. W pierwszym kwartale tego roku stanowiły one 18% wszystkich transakcji, co oznacza wzrost o 5,6 p.p. w stosunku do analogicznego okresu 2021 roku. W pierwszych trzech miesiącach 2022 roku użytkownicy zrealizowali w ten sposób 44,1 mln przelewów, o 136% więcej niż rok wcześniej. Wartość płatności P2P w analizowanym okresie wyniosła 5,1 mld zł.

Dzięki BLIKOWI użytkownicy mogą rozliczać się natychmiastowo pomiędzy różnymi bankami – już 14 podmiotów oferuje tę niezwykle przydatną na co dzień usługę. Warto dodać, że niedawno do tego grona dołączył bank BNP Paribas Polska. To ważny i długo wyczekiwany przez jego klientów moment.

– powiedział szef PSP

Od stycznia do marca duży wzrost odnotowały także płatności BLIK w tradycyjnych terminalach płatniczych. Liczba transakcji wzrosła do 36,8 mln, czyli o 172% rok do roku i 26% kwartał do kwartału. Ważnym czynnikiem powyższego wzrostu były intensywne działania promujące płatności zbliżeniowe BLIK. Od początku udostępnienia tej usługi przez sześć największych polskich banków aktywowało ją już ponad 800 tys. użytkowników. W analizowanym okresie zrealizowali oni 8,6 mln transakcji, co oznacza wzrost o 207% w stosunku do wyniku osiągniętego kwartał wcześniej.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników transakcyjnych. Cieszy nas, że Polacy w pierwszych trzech miesiącach tego roku jeszcze bardziej docenili wygodę i szybkość, które BLIK  oferuje. Cały czas widzimy jednak ogromny potencjał do dalszego wzrostu. Mamy nadzieję, że BLIK zbliżeniowy wkrótce upowszechni się również wśród tych osób, które nigdy wcześniej nie korzystały z płatności mobilnych.

– dodał Dariusz Mazurkiewicz

W pierwszym kwartale 2022 liczba transakcji w bankomatach wzrosła w stosunku do 1Q2021 o 42%. i było ich 10,2 mln. Wypłaty i wpłaty w bankomatach stanowią obecnie 4,1% wszystkich transakcji BLIKIEM.

W 1Q2022 Polacy wykonywali średnio 2,7 mln transakcji BLIKIEM dziennie. Dla porównania – w tym samym okresie ubiegłego roku było to 1,7 mln. W najlepszym dniu kwartału odnotowano prawie 3,7 mln transakcji. Średnia kwota operacji BLIKIEM wyniosła w tym okresie 132 zł.

Coraz więcej aktywnych użytkowników BLIKA

Na koniec marca tego roku BLIK miał 10,5 mln aktywnych użytkowników, o 39% więcej niż rok wcześniej. Od czwartego kwartału liczba ta uwzględnia również osoby realizujące wyłącznie przelewy na numer telefonu BLIK.

Kwartał społecznej odpowiedzialności

Pierwszy kwartał to także czas pełnej mobilizacji biznesu i społeczeństwa. W związku z wybuchem wojny w Ukrainie, wiele firm zaangażowało się w pomoc obywatelom tego kraju. Dotyczy to także Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA, który przy współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego wystartował w lutym z akcją Wspieram Ukrainę. Poprzez specjalną stronę użytkownicy BLIKA zyskali możliwość wsparcia osób broniących tego kraju. Na konto, które BGK otworzył w imieniu Narodowego Banku Ukrainy (NBU), darczyńcy wpłacili do tej pory za pomocą BLIKA ponad 1,3 mln zł.

Warto również wspomnieć o rozwiązaniu powstałym przy współpracy Santander Bank Polska i UNHCR. Obywatele Ukrainy, którzy po 24 lutego 2022 roku przekroczyli polską granicę, otrzymali możliwość ubiegania się o wsparcie finansowe. W Polsce mogą je odebrać szybko i bezpiecznie za pomocą czeków BLIK.

Zobacz: Visa Mobile – już działają płatności przez numer telefonu
Zobacz: Biedronka z nową usługą. To duże ułatwienie przy kasie

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Proxima Studio / Shutterstock.com

Źródło tekstu: Polski Standard Płatności