DAJ CYNK

Polacy uwielbiają płacić w ten sposób. Są w europejskiej czołówce

Patryk Łobaza (BlackPrism)

Prawo, finanse, statystyki

Popularność smartfonów i powszechność Internetu otworzyły przed konsumentami nowe metody płatności. Dziś można już wyjść z domu bez gotówki, a nawet portfela i zapłacić wygodnie telefonem. Ostatnio w Polsce stała się popularna nowa forma płatności bezgotówkowych.

W ostatnim czasie zyskuje na popularności stosunkowo nowa forma płatności na rynku, jaką jest Buy Now, Pay Later (BNPL). Wygląda na to, że szczególnie przypadła ona do gustu Włochom i Szwedom, ale też Polakom. Jak się okazuje, aż 64% respondentów z Polski skorzystało w ostatnim czasie z usługi płatności odroczonych. O zdanie zapytano 500 osób w każdym z badanych krajów.

Polacy pokochali płatności odroczone

Kup Teraz, Zapłać Później, jak sama nazwa wskazuje, jest metodą płatniczą, która pozwala nabyć konsumentom towar w danej chwili, a zapłacić w innym, późniejszym terminie. Jest to o tyle wygodne, gdyż nie trzeba czekać na wypłatę, gdy interesujący nas przedmiot znajduje się na promocji.

Jak wskazuje raport European Retail Banking Radar 2023 opracowany przez firmę Kearney, BNPL służy raczej do robienia niedrogich zakupów. Europejczycy najczęściej płacą tą metodą za towar wart około 1100 złotych. Warto zaznaczyć, że im bogatszy kraj i jego mieszkańcy, tym więcej obywatele wydają w ramach płatności odroczonych. W większości krajów europejskich — Austrii, Niemczech, Holandii, Szwecji i Wielkiej Brytanii — 2/3 zakupów finansowanych za pomocą BNPL ma wartość od 50 do 250 euro.

W Czechach, Polsce, czy w Rumunii są to mniejsze kwoty. 36% ankietowanych z naszego kraju płaci BNPL za zakupy na kwotę do 225 zł (50 Euro), 21% konsumentów na kwotę od 225 zł do 445 zł (50-99 Euro), 25% na kwotę od 450 zł do 1120 zł (100-249 Euro), a 9% na kwotę od 1125 zł do 2245 zł (250-499 Euro). Zakupy na kwotę powyżej 2500 zł (500 Euro) robi kolejne 9% ankietowanych.

Co kupujemy, wykorzystując płatności odroczone?

Elektronika, elementy wyposażenia wnętrz i moda to kategorie, które dominują w zakupach realizowanych za pomocą BNPL. Urządzenia elektroniczne oraz wyposażenie wnętrz to dwie najpopularniejsze kategorie zakupowe, za które płacimy przy pomocy płatności odroczonych. W Polsce 45% konsumentów skorzystało z BNPL do zakupu urządzeń elektronicznych, 47% - wyposażenia wnętrz, 37% - mody, 26% - podróży, 26% - rozrywki, a 15% finansowania codziennych zakupów. 

Zobacz: Sposób na bankomat. Włóż papier, wyjmij gotówkę
Zobacz: Znany bank szykuje podwyżki. Drożeje niemal wszystko

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Shutterstock

Źródło tekstu: Materiały prasowe oprac. własne