DAJ CYNK

Polski fintech się doigrał. KNF analizuje skargi klientów

Mieszko Zagańczyk

Prawo, finanse, statystyki

Polski fintech Cinkciarz.pl ma coraz większe problemy. Na skargi klientów reaguje Komisja Nadzoru Finansowego oraz UOKiK.

Cinkciarz.pl, znany z internetowego kantoru walut oraz rosnącej liczby usług fintech, nie ma ostatnio dobrej passy. Klienci żalą się na działanie serwisu, zwłaszcza na opóźnienia w realizacji zleconych w kantorze wymian walut i blokady środków zgromadzonych na koncie. Jedna ze skarg dotyczyła kwoty 5 tys. zł zablokowanych w portfelu Cinkciarz.pl, a podobnych przypadków jest więcej.

Zobacz: Cinkciarz nie działa jak należy. Klienci skarżą się na ważną usługę

Po doniesieniach w mediach sprawą zainteresowały się organy państwowe. Cinkciarz.pl trafił pod lupę Komisji Nadzoru Finansowego, kora analizuje skargi klientów.

Skargi klientów dotyczące realizacji usług wymiany walut realizowanej przez Cinkciarz.pl są znane Urzędowi Komisji; między innymi w związku z tymi zdarzeniami prowadzone są przez KNF czynności w odniesieniu do działalności Conotoxia sp. z o.o., a także Cinkciarz.pl

– poinformowała PAP Komisja Nadzoru Finansowego.

Skargi klientów serwisu Cinkciarz.pl, na które powołuje się KNF, dotyczą opóźnienia w realizacji wymiany walut i przekazów pieniężnych. Klienci są informowani o usterce, która powinna zostać naprawiona do końca października.

Rozstrzygnięcie sprawy utrudnia fakt, że działalność kantorów internetowych, takich jak Cinkciarz.pl, nie jest regulowana i nie podlega nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego. Serwis jest natomiast jedynym udziałowcem spółki Conotoxia, która ma zezwolenie KNF na świadczenie usług płatniczych jako krajowa instytucja płatnicza (KIP). Conotoxia obsługuje klientów Cinkciarz.pl wyłącznie podczas transferu środków do innego odbiorcy, na przykład na rachunek zagranicznego kontrahenta lub rachunek do spłaty kredytu hipotecznego w banku.

KNF wyjaśnia, że działalność kantorów internetowych jak Cinkciarz.pl nie jest działalnością mieszczącą się w zakresie usług płatniczych w rozumieniu ustawy z 2011 r. Kantor internetowy wchodzi w posiadanie środków klienta na podobnej zasadzie jak sklepy on-line przyjmujące zapłatę za wysyłany następnie produkt. Tego typu działalność mnie jest regulowana przez Komisję Nadzoru Finansowego.

Sprawę bada również Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który otrzymał już 13 skarg od klientów. Obecnie trwa ich analiza, a Urząd nie wyklucza podcięcia działań w najbliższym czasie.

Zobacz: Cinkciarz.pl z nowością w aplikacji. Przeliczysz ceny aparatem
Zobacz: Aplikacja Cinkciarz.pl dostaje przydatną nową funkcję

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Lech Okoń (Telepolis.pl)

Źródło tekstu: PAP