DAJ CYNK

Skandal w mBanku. Bank idzie na dywanik

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

Skandal w mBanku. Bank idzie na dywanik

Sprawą skandalu w mBanku, który dotyczy zajęcia 2 milionów złotych na koncie niewłaściwego klienta, zainteresował się Rzecznik Finansowy. Zażądał on wyjaśnień od banku.

Klient mBanku, pan Karol, opisał na Facebooku nietypową sytuację związaną ze swoim rachunkiem. Po zalogowaniu się do bankowości internetowej zauważył, że widnieje na nim zajęcie egzekucyjne na kwotę prawie 2 milionów zł. W trakcie wyjaśniania sytuacji przez pana Karola okazało się, że organ egzekucyjny nie prowadzi wobec niego żadnego postępowania egzekucyjnego. Bank odmówił jednak zwolnienia zajęcia rachunku bankowego i odesłał klienta do Urzędu Skarbowego.

Sprawę szczegółowo opisaliśmy w dwóch publikacjach.

Zobacz: Kontrole pieniędzy Polaków trwają. Pana Karola dopadli przez pomyłkę
Zobacz: Skandal w mBanku będzie miał ciąg dalszy. Pan Karol nie odpuści

mBank na dywaniku

Rzecznik Finansowy, po uzyskaniu informacji o powyższym zdarzeniu, niezwłocznie skierował pismo do mBanku z żądaniem udzielenia wyjaśnienia w przedmiotowej sprawie.

Rzecznik Finansowy uważnie obserwuje działania banków dotyczące zajęć egzekucyjnych. W latach 2021 – 2023 można zaobserwować tendencję wzrostową ilości spraw, jakie zgłaszane są w tym zakresie do Rzecznika Finansowego. W 2021 roku do Rzecznika Finansowego wpłynęły 93 wnioski o wszczęcie postępowań interwencyjnych dotyczących postępowań egzekucyjnych, podczas gdy w 2022 roku było ich już 142, zaś przez pierwsze osiem miesięcy 2023 roku zarejestrowano wpływ 80 wniosków dotyczących tej problematyki.

– czytamy w komunikacie Rzecznika Finansowego

Dalszy rozwój sytuacji ma być monitorowany przez Rzecznika Finansowego. Zapewnił on również, że będzie podejmował odpowiednie czynności w przypadku naruszenia praw klientów przez podmioty rynku finansowego.

W sytuacji, gdy w ocenie klienta dokonane zajęcie na rachunku bankowym jest niesłuszne, Rzecznik Finansowy zaleca w pierwszej kolejności skontaktowanie się z organem egzekucyjnym, prowadzącym postępowanie egzekucyjne, w celu uzyskania informacji. W przypadku egzekucji z wierzytelności z rachunku bankowego, organ egzekucyjny zawiadamia dłużnika o zajęciu jego wierzytelności z rachunku bankowego, doręczając mu odpis skierowanego do banku zawiadomienia o zakazie wypłat z rachunku bankowego. Pan Karol na takie zawiadomienie nie mógł liczyć, ponieważ zajęcie jego konta było skutkiem błędu popełnionego przez pracownika mBanku.

Z kolei po uzyskaniu pozytywnej informacji od organu egzekucyjnego o braku prowadzonego postępowania egzekucyjnego należy skontaktować się z bankiem w celu zwolnienia zajęcia z rachunku bankowego. W przypadku odmowy bezzwłocznego działania ze strony banku, Rzecznik Finansowy informuje, iż należy zgłosić reklamację, w której należy przedstawić swoje zastrzeżenia.

– wyjaśnia Rzecznik Finansowy

Warto również zajrzeć na stronę internetową Rzecznika Finansowego. Można tam znaleźć więcej informacji na temat możliwości uzyskania pomocy ze strony Rzecznika Finansowego, w tym zasad składania reklamacji i dalszego postępowania w przypadku jej nieuwzględnienia przez podmiot rynku finansowego.

Zobacz: Znany bank ograniczy klientom dostęp do pieniędzy
Zobacz: Jak okraść bankomat? Wystarczyła im malina

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Elzbieta Krzysztof / Shutterstock.com

Źródło tekstu: Rzecznik Finansowy