DAJ CYNK

Klienci PKO BP pokochali tę funkcję? W pół roku skorzystali 3 mln razy

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

Klienci PKO BP pokochali tę funkcję. W pół roku skorzystali 3 mln razy

Klienci PKO Banku Polskiego przez pół roku ponad 3 miliony razy skorzystali z usługi cashback, wypłacając gotówkę podczas dokonywania płatności kartą w sieciach sklepów spożywczych, supermarketach, na stacjach paliw czy w placówkach pocztowych.

Eksperci PKO Banku Polskiego przeanalizowali transakcje cashback wykonane przez klientów banku, koncentrując się szczególnie na okresie ostatnich sześciu miesięcy, od stycznia do czerwca 2023 roku. Zauważyli przy tym wiele ciekawych trendów. Widać na przykład, że wypłacaną w ten sposób gotówką niezbyt są zainteresowani młodsi klienci – tylko niecałe 3% transakcji cashback dokonują osoby, które nie ukończyły jeszcze 18 roku życia, a osoby w wieku od 18 do 26 lat zlecają mniej niż 10% takich wypłat.

Mimo, że cashback dostępny jest już zbliżeniowo, to wśród klientów i sprzedawców widać przyzwyczajenie, by dokonywać takich wypłat po włożeniu karty do terminala POS. Takie transakcje wśród klientów PKO Banku Polskiego stanowią 82% wypłat. Cashback „zbliżeniowy” to 18% transakcji i widać tu wciąż wyraźną dominację użycia zbliżeniowo karty, a wypłaty za pomocą telefonu, zegarka czy opaski są nadal w mniejszości, choć dynamicznie wzrastają.

Lubimy płacić szybko i wygodnie, korzystając z karty, aplikacji mobilnej czy BLIKA, ale czasem zdarza się jeszcze, że potrzebujemy gotówki. I tu realną alternatywą dla bankomatu staje się usługa cashback. Nasze analizy pokazują, że cashback już dobrze zadomowił się wśród klientów PKO Banku Polskiego. Korzystają z niej zarówno młodsi, jak i starsi klienci – jednak ci ostatni wykazują większe przywiązanie do gotówki. Sama od czasu do czasu również korzystam z cashbacku – ostatnio również zbliżeniowo – chyba najczęściej podczas wycieczek rowerowych, odwiedzając mniejsze miejscowości.

– powiedział Edyta Tararuj, dyrektorka Biura Rozwoju Produktów w Departamencie Produktów Klienta Indywidualnego w PKO Banku Polskim

Średnia kwota pojedynczej wypłaty gotówki klientów PKO Banku Polskiego w ramach cashbacku w analizowanym okresie wyniosła 159 złotych, ale tu też widać bardzo interesujące różnice. Klienci, którzy tradycyjnie wkładają kartę do terminala, wypłacają nieco więcej – średnio 167 złotych. Ci, którzy zbliżają kartę – odbierają średnio 129 złotych. Natomiast najmniejsza średnia kwota wypłaty cashback – 78 złotych – dotyczy tych klientów, którzy korzystają z karty w swoim telefonie lub zegarku (np. Apple Pay, Google Pay czy Garmin Pay). Za pomocą smartfonu lub zegarka z cashbacku najczęściej korzystają młodsi klienci, między 13 a 26 rokiem życia.

PKO BP cashback

Analizując dane historyczne o cashbacku, jakie udostępnia NBP [„Informacja o kartach płatniczych IV kwartał 2022 r.” z kwietnia 2023 r.] dla całego polskiego rynku, widać wzrost zainteresowania usługą w okresie wakacyjnym, kiedy to Polacy wyjeżdżają w miejsca, gdzie może nie być w pobliżu bankomatów. Ten czas jest też okazją do przypomnienia klientom banków o cashbacku. Specjalną kampanię promującą tę usługę prowadzi Fundacja Polska Bezgotówkowa, której celem jest wspieranie obrotu bezgotówkowego, w szczególności płatności kartowych.

Cashback to usługa uzupełniająca płatności i wypłaty gotówki w bankomacie, pozwalająca wygodnie wypłacić zwykle mniejsze kwoty podczas robienia zakupów. Stąd też kolejna odsłona naszej kampanii zachęcającej do skorzystania z cashbacku, którą jako Fundacja Polska Bezgotówkowa prowadzimy od końca czerwca tego roku. Przypominamy o tej usłudze w radiu i internecie, jak również w wybranych punktach sprzedaży, gdzie oferowany jest cashback. Cieszy nas, że mamy tu wspólny cel, uzyskujemy efekt synergii, bo nasze działania wspiera też PKO Bank Polski wśród swoich klientów.

– powiedziała Joanna Erdman, prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa

Aby skorzystać z możliwości wypłaty gotówki podczas płacenia kartą, należy najpierw o tym poinformować sprzedawcę. Wypłata gotówki w ramach cashbacku musi być zawsze połączona z płatnością kartą za towary czy usługi, ale wypłacana kwota jest niezależna od sumy na rachunku. Warto powiedzieć sprzedawcy o chęci wypłaty gotówki przy płatności kartą, bo nie wszyscy kojarzą, że ta usługa nazywa się cashback. Ta dostępna jest również przy płatnościach zbliżeniowych – zarówno plastikową kartą, jak również telefonem czy zegarkiem z użyciem Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay, SwatchPAY! i Xiaomi Pay. Limit pojedynczej wypłaty wynosi 1000 złotych. Należy pamiętać, że sprzedawca nie ma obowiązku wypłaty kwoty, o jaką poprosi klient. Jeśli dysponuje on tylko ograniczonym zasobem gotówki w kasie, to może zaproponować wypłatę niższej kwoty lub nawet odmówić wypłaty.

W PKO Banku Polskim opłata za cashback zależy od rodzaju posiadanego konta:

  • opłata nie jest pobierana od posiadaczy: PKO Konta bez Granic, Konta Aurum, Konta Platinium II oraz przy płatnościach kartą PKO Junior,
  • opłatę w wysokości 2 złotych za cashback zapłacą posiadacze: PKO Konta za Zero, PKO Konta dla Młodych, Superkonta i Podstawowego Rachunku Płatniczego.

Opłata jest niezależna od wysokości wypłacanej jednorazowo kwoty. Warto pamiętać, że jeśli w ramach danego konta wypłaty gotówki kartą z obcych bankomatów są płatne, to wówczas usługa cashback może być tańszą alternatywą dostępu do gotówki.

Zobacz: PKO BP wprowadza zmiany. Takiej karty już nie dostaniesz
Zobacz: PKO BP wywraca aplikację. Nie poznasz jej

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Anna Rymsza / Telepolis.pl, PKO Bank Polski

Źródło tekstu: PKO Bank Polski