DAJ CYNK

Cash Service 4 Home ukarany przez UOKiK. Z jakiego powodu?

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

UOKiK kara Cash Service 4 Home pożyczki

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na firmę pożyczkową Cash Service 4 Home karę w wysokości ponad pół miliona złotych za bezprawne pobieranie zbyt wysokich opłat za wizyty domowe u osób, które opóźniały się ze spłatą rat. W ocenie UOKiK doszło do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.

Najpoważniejszy zarzut wobec Cash Service 4 Home dotyczył opłat za tzw. wizyty automatyczne, które następowały, gdy konsument spóźniał się z zapłatą raty. Kwoty te rażąco, bo nawet 50-krotnie, przekraczały limit opłat za opóźnienie, dozwolony w ustawie o kredycie konsumenckim.

– powiedział Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK

Z obowiązującego w Polsce prawa wynika, że łączna wysokość wszystkich kosztów naliczanych konsumentowi w związku z zaległościami w spłacie pożyczki nie może być wyższa niż kwota odsetek maksymalnych za opóźnienie (obecnie wynoszą one 14,5% – stan na 27 grudnia 2021 roku). W okresie stosowania przez spółkę Cash Service 4 Home kwestionowanej praktyki maksymalna wysokość odsetek za opóźnienie w Polsce nie przekraczała 14% w skali roku. Oznacza to, że w przypadku sześciodniowej zaległości z zapłatą tygodniowej raty w wysokości na przykład 200 zł, odsetki za opóźnienie nie powinny przekroczyć około 45 groszy, tymczasem opłaty za każdą wizytę automatyczną wynosiły kilkadziesiąt razy więcej. Już po wszczęciu postępowania w lipcu 2020 roku firma Cash Service 4 Home zaniechała tej praktyki.

Urząd zarzucił firmie pożyczkowej, że ta nie wypełniła obowiązku rzetelnego i pełnego informowania konsumentów o stopie zadłużenia przeterminowanego i innych opłatach za opóźnienie. Tego typu dane przedsiębiorca ma obowiązek podać zarówno w umowie pożyczki, jak i w formularzu informacyjnym. Cash Service 4 Home informował tylko o tym, że jest to wartość zmienna i od czego ona zależy. Ostatni zarzut UOKiK dotyczył nieczytelnych umów, sporządzonych bardzo małą czcionką (ok. 1 mm).

Wskutek zakwestionowanych praktyk spółki Cash Service 4 Home konsumenci mogli mieć trudność z zapoznaniem się z umową przed jej podpisaniem. Nie dostawali też pełnych informacji na temat maksymalnych opłat za opóźnienie. Wszystko to utrudniało rzetelną ocenę skutków decyzji o skorzystaniu z oferty pożyczkodawcy. Ponadto konsumenci mogli nawet nie zdawać sobie sprawy, że firma bezprawnie pobierała od nich rażąco zawyżone opłaty za wizyty automatyczne. Te pieniądze zgodnie z wydaną decyzją spółka powinna zwrócić poszkodowanym.

– powiedział Tomasz Chróstny

Każdy konsument, który uiścił opłatę za wizytę automatyczną w zawyżonej wysokości, może się ubiegać o zwrot nienależnie pobranej kwoty, czyli tej powyżej dozwolonego prawem limitu. Powinien w tym celu złożyć w Cash Service 4 Home reklamację i podać numer rachunku, na który mają zostać przelane pieniądze. W ciągu 3 miesięcy od uprawomocnienia się decyzji spółka musi poinformować o takiej możliwości wszystkich poszkodowanych. Potem na zwrot pieniędzy ma 60 dni od złożenia przez nich reklamacji.

Cash Service 4 Home ma również zapłacić karę w wysokości 510 tys. zł. Decyzja jest nieprawomocna i firma pożyczkowa może się od niej odwołać do sądu.

Zobacz: Rosja nie żartowała. Gigantyczne kary dla Google i Mety
Zobacz: Plus przegrał w sądzie i musi zapłacić ponad 50 mln zł kary

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Shutterstock

Źródło tekstu: UOKiK