DAJ CYNK

Atak na klientów PKO BP. Tego połączenia nie odbieraj!

Lech Okoń

Wydarzenia

519217880 kto dzwoni? PKO BP? Nie to oszust

Od września na numery komórkowe Polaków wydzwania numer 519217880. Po odebraniu zachowywane są pozory, że rozmawiasz z konsultantem. Nie daj się oszukać!

519217880 - kto dzwoni?

Nie znamy właściciela tego numeru zarejestrowanego w sieci Orange. Z naszych informacji wynika jednak, że działają pod nim osoby podszywające się pod konsultantów banku. Typowy mechanizm wyłudzenia to informacja o konieczności autoryzacji przelewu i zebranie danych posiadacza rachunku bankowego, służących później do przejęcia konta lub karty płatniczej.

Połączenie z 519217880, co robić?

Z informacji przekazanych nam przez pracownika PKO BP wynika, że w niektórych sytuacjach faktycznie przelewy bankowe wymagają dodatkowej autoryzacji. Nigdy nie dzieje się to jednak z numerów komórkowych, a numer 519217880 nie widnieje na liście numerów oficjalnie wykorzystywanych przez PKO Bank Polski. 

To właśnie za pracownika PKO BP podają się osoby dzwoniące z numeru 519217880. Liczne zgłoszenia klientów banku sugerują, że dzwoniący może posiadać pulę numerów klientów banku PKO BP.

Nie wchodź w dyskusję z oszustem, zakończ połączenie, a w razie kolejnych prób — zablokuj ten numer.

Zadzwoń na oficjalną infolinię banku i zgłoś incydent

Jak zapewnia PKO BP, każde połączenie wychodzące z banku jest odpowiednio rejestrowane i w systemach informatycznych banku zawsze pozostaje ślad. Dlatego też w przypadku jakichkolwiek wątpliwości warto skontaktować się z PKO BP za pośrednictwem jednej z oficjalnych infolinii:

  • 800 302 302
  • +48 81 535 60 60

Pracownik banku, po odpowiedniej autoryzacji sprawdzi, czy faktycznie było realizowane połączenie do klienta i w razie potrzeby załatwi sprawę od ręki. Może też przekazać do właściwego miejsca próbę oszustwa — warto zapisać numer, z którego było wykonane połączenie i przekazać go konsultantowi.

Po co ktoś podszywa się pod bank?

Jak informuje na swoim blogu BKO BP, w ten sposób oszust próbuje uzyskać dane takie jak login i hasło, numer PESEL czy numer karty kredytowej, które potem jest w stanie wykorzystać do oszustwa i kradzieży. Cyberprzestępca może również próbować nakłonić Cię do zainstalowania na swoim telefonie czy komputerze oprogramowania, które następnie będzie wykradać dane albo śledzić wszystko to, co wpisujesz na klawiaturze – w tym hasła dostępowe do konta.

Zapamiętaj!

Prawdziwy pracownik PKO BP nigdy nie poprosi Cię o przekazanie mu całego numeru PESEL (mogą pojawić się co najwyżej pytania weryfikacyjne – jedno o datę urodzenia, a drugie o 5 ostatnich cyfr numeru PESEL), pełnego numeru i serii dokumentu tożsamości, a także numeru karty płatniczej oraz kodu CVV/CVC.

Zobacz: PKO BP: aplikacja IKO otrzymuje tryb ciemny

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: unsplash, wł

Źródło tekstu: PKO BP, wł