[Aktualizacja] Play i dziurawe "Moje numery"

Serwis Niebezpiecznik opisał ciekawą historię jednego z klientów sieci Play, który zauważył dziurę w systemach sieci powodującą wyciek danych osobowych.

Lech Okoń (LuiN)
82
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
[Aktualizacja] Play i dziurawe "Moje numery"

Serwis Niebezpiecznik opisał ciekawą historię jednego z klientów sieci Play, który zauważył na Play24 wyciekające dane osobowe dawnych właścicieli numerów.

Jak się okazuje, Play nie zawsze skutecznie "czyści" dane poprzednich właścicieli numerów. W opisywanym przypadku klient sieci w zakładce Moje numery znalazł numer przeniesiony do sieci Play oraz numer tymczasowy. Kontrowersyjny okazał się ten drugi.

Po kliknięciu w numer tymczasowy, dało się obejrzeć komplet danych osobowych poprzedniego właściciela numeru, takich jak dane adresowe, imię i nazwisko, pesel, numer dowodu, numer kontaktowy etc.

Inny klient Play zauważył sytuację odwrotną. Po rezygnacji z jednego z numerów, na Play24 zyskał nagle dostęp do kompletu danych osobowych nowego właściciela. Sieć Play póki co nie skomentowała sprawy.

Aktualizacja:
W dwóch obszernych wypowiedziach dla Nebezpiecznik.pl Marcin Gruszka, rzecznik prasowy Play skomentował zaistniałą sytuację. Jak tłumaczy, powodem było błędne działanie mechanizmu odłączania dezaktywowanych numerów telefonów od kont użytkowników w Play24. Jednocześnie zapewnia, że problem ten nie występuje masowo, a zgodnie z Prawem telekomunikacyjnym, poszkodowani i GIODO zostali niezwłocznie poinformowani o wycieku danych.

Ujawnienie danych miało charakter incydentalny i nie ma wpływu na dane innych, byłych klientów. Zdarzenie zostanie potraktowane jako naruszenia danych osobowych i dopełnione zostaną wszelkie obowiązki informacyjne przewidziane powszechnie obowiązującymi przepisami prawa. Udostępnienie danych w serwisie Play24 osobie nieuprawnionej stanowi naruszenie danych osobowych w rozumieniu art. 174a ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (tekst jednolity Dz. U. z 2014 r., poz. 243 z późn. zm.). W związku z powyższym przedsiębiorca telekomunikacyjny jest zobowiązany poinformować o zaistniałej sytuacji Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, a także powiadamia osobę, której dane zostały udostępnione w sposób nieuprawniony. Klienci są informowani niezwłocznie o udostępnienie ich danych w serwisie Play24 osobie trzeciej po stwierdzeniu i usunięciu błędu - czytamy we fragmencie jednej z wypowiedzi rzecznika dla Nebezpiecznik.pl.

Dalsza część tekstu pod wideo
Icon

82 komentarzy

Zaloguj się, by śledzić dyskuję
Dołącz do użytkowników, pisz bez limitu, śledź odpowiedzi oraz reakcje na swoje komentarze. Nie przegap ważnych rozmów!Możesz dodać 3 komentarze w ciągu 14 dni
Avatar autora komentarza
Dodaj komentarz
Telepolis - gif