DAJ CYNK

Masz Chrome? Niebawem pewnie usuniesz

Damian Jaroszewski (NeR1o)

Aplikacje

Google Chrome robi rewolucję. Nie będziesz zadowolony

Google nie zamierza rezygnować ze swoich planów. Już w przyszłym roku prawdopodobnie przestaną działać rozszerzenia do Chrome, które blokują reklamy na stronach internetowych.

Google podtrzymuje swój wcześniejszy plan, aby zablokować rozszerzenia do Chrome zgodne z manifestem V2. Oznacza to, że w przyszłym roku przestaną działać między innymi blokery reklam.

Koniec blokowania reklam w Chrome

W lipcu 2024 roku przestaną działać rozszerzenia do Chrome zgodne z manifestem V2. Stanie się to automatycznie. Wszystkie dodatki zostaną wyłączone i przestaną być dostępne w Chrome Web Store.

Jednym pocieszeniem może być fakt, że początkowo stanie się to w testowych wersjach przeglądarki w kanałach Dev, Beta oraz Canary. Jednak nie ma co się łudzić. Google co prawda nie ujawnił, kiedy to samo stanie się w przypadku stabilnej wersji Chrome, ale to tylko kwestia czasu.

Nowy manifest V3 ma przede wszystkim zwiększyć bezpieczeństwo użytkowników. Rzecz w tym, że jednocześnie zablokuje wszystkie rozszerzenia, które służą do blokowania reklam stronach internetowych. Do tej pory korzystały one z WebRequest API, a wprowadzenie nowego manifestu będzie wymagało przesiadki na declarativeNetRequest API.

Oczywiście jest szansa, że twórcy blokerów reklam dostosują swoje rozwiązania do nowych wytycznych, ale w wielu przypadkach na niewiele się to zda. Manifest V3 wprowadza liczne ograniczenia, przez które ich funkcjonalność nie będzie tak szeroka, jak aktualnie.

Dla przykładu uBlock Origin Lite, który już teraz jest zgodny z Manifest V3, nie pozwala między innymi na dynamiczne filtrowanie. Tym samym blokowanie reklam stanie się dużo trudniejsze.

Zobacz: Pułapka w Google. Wpiszesz popularne hasło i koniec
Zobacz: mObywatel nie dojechał. Wyczekiwana nowość dopiero w grudniu

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Shalstock / Shutterstock.com

Źródło tekstu: PCMag