DAJ CYNK

Co trzeci internauta ofiarą cyber-oszustw związanych z pandemią

Henryk Tur

Bezpieczeństwo

Czas pandemii to okres wzmożonych działań cyberprzestępców. Najnowszy raport podaje rodzaje oszustw, z jakimi stykają się internauci.

Raport Consumer Financial Hardship został opublikowany przez zajmująca się oceną zdolności kredytowej konsumentów, amerykańską firmę TransUnion. W analizie zawarto dane dotyczące cyberataków wymierzonych przeciwko użytkownikom indywidualnym. Jak się okazuje - aż 32% respondentów padło ich ofiarą. Czy to dużo? Agencja przebadała 7384 dorosłe osoby w Kanadzie, Kolumbii, Hongkongu, RPA, Wielkiej Brytanii i USA w okresie od 30 czerwca do 6 lipca 2020 r. Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutora rozwiązań Bitdefender w Polsce, zaznacza:

Wprawdzie TransUnion nie uwzględnił Polski w zestawieniu Consumer Financial Hardship, ale nasi internauci stykają się z bardzo podobnymi problemami. Z naszych analiz wynika, że phishing jest najczęstszą formą ataków wymierzonych przeciwko rodzimym internautom. Warto jednak zwrócić uwagę na jeszcze jedną ważną kwestię. Phishing to dopiero pierwszy etap działania przestępców. W dalszej kolejności dążą do przejęcia kont ofiar, a następnie ich tożsamości. Oszustwa związane z tożsamością to główny sposób, w jaki oszuści wykorzystują skradzione dane konsumentów. Może to mieć długoterminowe skutki dla konsumentów, takie jak narażenie wielu kont internetowych i obniżenie ocen kredytowych

A jakie najczęściej rodzaje oszustw napotykali badani? Oto zestawienie z raportu:

  • phishing - 27%
  • oszustwa w legalnych sklepach internetowych - 21%
  • oszustwa charytatywne i zbieranie funduszy - 19%
  • oszustwa związane z ofertami pracy - 18%
  • fałszywe szczepionki, leki, testy i środki ochrony indywidualnej przeciwko COVID-19 - 15%
  • fałszywe ubezpieczenie - 15%
  • oszustwa związane z wysyłką towarów - 14%
  • kradzież tożsamości - 14%
  • skradziona karta kredytowa lub fałszywe opłaty - 13%
  • oszustwo sprawdzające bodźce - 12%
  • zmiana danych osobowych lub informacjo o koncie za pośrednictwem callcenter - 12%
  • przejęcie konta - 11%

Zobacz też: 5G a cyberbezpieczeństwo - czego boją się przedsiębiorcy

TransUnion zauważa, że skuteczność poszczególnych oszustw różni się w zależności od kraju. W Kanadzie najbardziej powszechny jest phishing, a łałszywe oferty pracy w RPA. Najczęstsze oszustwa związane ze sprzedażą w sklepach internetowych to zmora w Kolumbii.

Warto dodać, że TransUnion gromadzi informacje o ponad 1 miliardach konsumentów indywidualnych w ponad 30 krajach, a wśród jej klientów jest ponad 65 000 firm.

 

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Pixabay