Jowisz rozbłysnął na zielono. Skąd bierze się efektowne światło?

Karolina Mirosz (mkina)

Jowisz rozbłysnął na zielono. Skąd bierze się efektowne światło?

Sonda Juno sfotografowała zielony błysk na Jowiszu. Nie jest to pierwszy raz, gdy obserwuje to charakterystyczne dla planety zjawisko atmosferyczne.

Sonda Juno wystrzelona została w 2011 roku. Od lipca 2016 roku krąży wokół Jowisza prowadząc obserwacje gazowego olbrzyma podczas bliskich przelotów nad jego biegunami. Jej celem jest zrozumienie powstania i ewolucji tej planety.

Juno wykonała już łącznie 51 zbliżeń do powierzchni Jowisza, z czego 35 było elementem głównej misji, zakończonej w lipcu 2021 roku. Obecnie sonda realizuje następny etap, który potrwa minimum do września 2025 roku pod warunkiem, że statek kosmiczny utrzyma się w dobrym stanie.

Podczas tej części misji Juno skupia się na systemie Jowisza, badając jednocześnie planetę, pierścienie a także jego liczne księżyce. Następny przelot nad powierzchnią gazowego olbrzyma odbędzie się 23 czerwca tego roku.

Zielony rozbłysk na planecie

W trakcie 31 przelotu wokół Jowisza, który odbył się 31 grudnia 2020 r., Juno uchwyciła zielony rozbłysk na jego powierzchni. Sonda znajdowała się wtedy 32 000 kilometrów nad powierzchnią gazowego olbrzyma. Obraz przedstawiający to zdarzenie opublikowany został przez NASA 1 czerwca 2023 roku, po tym jak naukowiec Kevin M. Gill przetworzył surową wersje uzyskaną z JunoCam i zaprezentował jej mały wycinek.

Ujęcie opublikowane na stronie NASA przedstawia zieloną poświatę, która jest efektem uderzenia pioruna we wnętrze wiru w pobliżu bieguna północnego Jowisza. Sonda wcześniej wielokrotnie obserwowała już takie zjawiska z powodu występującego na niej stałego antycyklonu, wywołującego charakterystyczne dla gazowego olbrzyma burze.

Naukowcy dzięki obserwacjom dostarczanym przez Juno ustalili, że błyskawice widziane na jego powierzchni są podobne do tych znanych z naszej planety. Na Ziemi jednak pioruny powstają z chmur wodnych i występują najczęściej w pobliżu równika. Na Jowiszu błyskawice pojawiają się prawdopodobnie także w chmurach zawierających roztwór amoniaku i wody. Pojawiają się zaś najliczniej w pobliżu biegunów.

Dalsza eksploracja systemu Jowisza

W przyszłości spodziewać można się większej ilości zdjęć gazowego olbrzyma i jego księżyców. 14 kwietnia Europejska Agencja Kosmiczna wystrzeliła w stronę Jowisza sondę Jupiter Icy Moon Explorer, zwaną JUICE. Misja ma dotrzeć do systemu planety za 8 lat.

Celem ESA jest szczegółowe badanie Ganimedesa, Kallisto oraz Europy oraz dokona oceny możliwości występowania na nich życia. Sonda JUICE poszukiwać ma wody w stanie ciekłym, mogącej znajdować się pod powierzchnią tych księżyców.

Źródło zdjęć: nasa.gov, shutterstock/Merlin74