Labirynt na Marsie. ESA publikuje fascynujące wideo

Damian Jaroszewski (NeR1o)

Labirynt na Marsie. ESA publikuje fascynujące wideo

Europejska Agencja Kosmiczna opublikowała wideo, które pokazuje powierzchnię Marsa. Czerwona Planeta zachwyca swoim krajobrazem.

Aktualnie ma Marsie trwa kilka różnych misji. Na powierzchni Czerwonej Planety znajduje się między innymi Łazik Perseverance. Oprócz tego wokół czwartej planety od Słońca krąży też między innymi orbiter MEO, czyli Mars Express Orbiter. To właśnie za jego pomocą wykonano najnowsze wideo, które opublikowała Europejska Agencja Kosmiczna.

Piękny krajobraz Marsa

Na materiale możemy zobaczyć marsjański Labirynt Noctis, czyli system głęboki dolin, rozciągających się na długości około 1190 km. Prezentowane kaniony i doliny mają szerokość do 30 km i głębokość nawet 6 km.

W celu stworzenia filmu wykorzystano zdjęcia wykonane przez orbiter Mars Express, a konkretnie jego stereofoniczną kamerę o wysokiej rozdzielczości (HSRC), które następnie połączono z danymi topograficznymi. W ten sposób powstał cyfrowy model terenu Czerwonej Planety.

Taki krajobraz jest wynikiem intensywnej aktywności wulkanicznej w pobliskim regionie Tharsis. Sprawiła ona, że duże obszary skorpy marsjańskiej piętrzyły się w górę, rozciągały i naprężały się tektonicznie. Najwyższe płaskowyże na filmie przedstawiają pierwotny poziom powierzchni planety, przed tymi zmianami.

Sonda kosmiczna Mars Express już od 20 lat krąży wokół planety, między innymi obrazując jej powierzchnię. Pierwotnie częścią misji był też lądownik Beagle 2, ale przeprowadzona 25 grudnia 2003 roku próba lądowania nie powiodła się, a pojazd został uznany za stracony.

Zobacz: Sensacja na Marsie. Nowe odkrycie od razu budzi skojarzenia