Sensacja na Marsie. To odkrycie może zmienić bieg historii

Patryk Łobaza (BlackPrism)

Sensacja na Marsie. To odkrycie może zmienić bieg historii

Naukowcy przestudiowali dane dostarczone przez łazik marsjański Curiosity. Okazuje, że obecność wody na Marsie w dalekiej przeszłości znajduje coraz więcej potwierdzeń.

Naukowcy już od dawna nie wykluczają tego, że na Marsie wiele milionów lat temu mogło istnieć życie. Wiele poszlak, takich jak ukształtowanie terenu, zdaje się to potwierdzać. Pewności na razie brak, jednak najnowsze badanie jest w stanie odpowiedzieć na kilka kluczowych pytań dotyczących zbiorników wodnych.

Mars był planetą obfitą w rzeki

Naukowcy z Pennsylvania State University przeanalizowali dane dotychczas zebrane przez Curiosity, łazika wysłanego na Marsa przez NASA jeszcze w 2011 roku. Badanie wskazuje, że liczne kratery na Marsie, wcześniej pomijane w tym kontekście, mogły kiedyś stanowić aktywne koryta rzek. Co podważa dotychczasowe postrzeganie Marsa jako w dużej mierze suchego i jałowego krajobrazu.

Znajdujemy dowody na to, że Mars był prawdopodobnie planetą rzek. Ślady tego widzimy na całej planecie

– wyjaśnia prof. Benjamin Cardenas, nawiązując do szeroko rozpowszechnionych znaków na powierzchni Marsa wskazujących na bogatą w wodę przeszłość.

Analiza została przeprowadzona komputerowo, a jej podstawę stanowiło wykorzystanie modeli numerycznych do symulacji wzorców erozji na Marsie. Zespół badawczy zagłębił się w procesy erozji, które kształtowały powierzchnię Marsa na przestrzeni tysiącleci. Odkryli, że powszechnie spotykane formacje kraterowe są prawdopodobnie pozostałościami starożytnych koryt rzek.

Podczas tego badania po raz pierwszy wykorzystano kombinację danych satelitarnych, zdjęć z łazika Curiosity i skanów 3D stratygrafii pod dnem morskim Zatoki Meksykańskiej. Łącznie te źródła danych zapewniają kompleksowy obraz historii geologicznej Marsa