Mars zagrożeniem dla ludzi. Naukowcy alarmują

Patryk Łobaza (BlackPrism)

Mars zagrożeniem dla ludzi. Naukowcy alarmują

Od co najmniej kilkunastu lat głośno się mówi o wyprawie na Marsa. Podbój Czerwonej Planety jest nie tylko utrudniony przez sporą odległość do przebycia, lecz również warunki, jakie na niej panują. To drugie może okazać się problemem nie do obejścia. Udało nam się pozyskać wypowiedź eksperta, która rzuca nieco światła na całą sytuację.

27 grudnia 2011 roku w sieci pojawił się wywiad Wall Street Journal z Elonem Muskiem. Miliarder wtedy był pewny, że w ciągu następnej dekady uda mu się umieścić człowieka na Marsie. Jak widać, po ponad dekadzie ani Elon Musk, ani państwowe agencje kosmiczne nie są nawet blisko osiągnięcia tego celu. Kolonizacja Marsa może okazać się ponad ludzkie siły i nie chodzi tu tylko o odległość.

Kolonizację Marsa powstrzyma promieniowanie?

Każdy zdaje sobie sprawę z tego, że w kosmosie i na innych planetach występuje duże promieniowanie, które może być bardzo szkodliwe dla astronautów bez właściwej osłony. Od lat agencje kosmiczne tworzą i rozwijają technologię specjalnych skafandrów, które chociażby umożliwiają spacery w kosmosie, lecz dla warunków na Marsie może okazać się to niewystarczające.

Najnowsze badania wskazują na to, że astronauci podczas misji na Marsa mogą być poddani zbyt dużej ilości promieniowania. Badanie udostępnione w dzienniku ArXiv wskazują, że misja trwająca 1000 dni (600 w podróży i 400 na powierzchni Marsa) wiązałaby się z niebezpieczną dla astronautów dawką promieniowania. Kompleksowe wirtualne modele stworzone przez naukowców zostały wystawione na symulowane promieniowanie kosmiczne.

Wyniki pokazały, że po misji trwającej 1000 dni, promieniowanie znajdujące się na organach modeli wynosiło około 1 siwert. Trzeba w tym momencie dodać, że według standardów NASA, maksymalne promieniowanie, jakie astronauci mogą przyjąć to 0,6 siwerta przez całą karierę. Oznacza to, że pojedyncza misja na Marsa przekroczy normy ustalone na wszystkie lata służby.

Wspomniane badanie musi zostać jeszcze sprawdzone i ocenione przez grupę niezależnych ekspertów, lecz jeśli zaprezentowane w nim wyniki okażą się poprawne, wiele wskazuje na to, że załogowa podróż na Marsa nie będzie mogła się odbyć w ciągu najbliższych lat.

Zobacz: Rosjanie opuszczą ISS. Wiemy co zrobią później