Łazik Curiosity zrobił zdjęcia błyszczących chmur na Marsie

Damian Jaroszewski (NeR1o)

Łazik Curiosity zrobił zdjęcia błyszczących chmur na Marsie

Łazikowi Curiosity udało się wykonać zdjęcia chmur na Marsie. Ich widok jest niezwykle rzadki w suchej i cienkiej atmosferze Czerwonej Planety.

Pochmurne dni są rzadkością na Marsie. Najczęściej pojawiają się w trakcie najchłodniejszego okresu w ciągu marsjańskiego roku, kiedy to Czerwona Planeta - przy swojej orbicie w kształcie owalu - znajduje się najdalej od Słońca. Jednak mniej więcej dwa lata temu według ziemskiego czasu i rok temu według czasu marsjańskiego naukowcy zauważyli dużo wcześniejsze formowanie się chmur. Te na szczęście udało się sfotografować za pomocą aparatury Łazika Curiosity.

Kolorowe chmury na Marsie

Na fotografiach możemy zobaczyć chmury, które wydają się wręcz błyszczeć lub mienić kolorami. To dlatego, że znajdują się w nich kryształki lodu, które rozpraszają światło słoneczne. Dzięki zdjęciom naukowcom z NASA udało się odkryć nową rzecz. Okazuje się, że te konkretne chmury, które pojawiły się wcześniej, znajdowały się na wyższym pułapie niż standardowe 60 km dla Czerwonej Planety. Na wyższej wysokości panują niższe temperatury, więc chmury prawdopodobnie składały się z zamrożonego dwutlenku węgla, czyli inaczej suchego lodu.

Jeśli zobaczysz chmurę z lśniącymi pastelowymi kolorami, to dlatego, że wszystkie cząsteczki chmury mają prawie identyczny rozmiar. Dzieje się to zwykle zaraz po utworzeniu się chmur i ich wzroście w tym samym tempie.

- powiedział Mark Lemmon ze Space Science Institute w Boulder w Kolorado.

Zobacz: NASA wydaje oświadczenie w sprawie chińskiego łazika na Marsie
Zobacz: NASA i Lego prezentują model wahadłowca Discovery i Teleskopu Hubble'a. Są śliczne!

Źródło zdjęć: NASA