Ma miliony lat i pochodzi z Marsa. Może odpowiedzieć na ważne pytanie

Patryk Łobaza (BlackPrism)

Naukowcy zbadali skałę, która 11 lat temu spadła na Ziemię na terenie Maroka. Okazuje się, że może ona pochodzić z Marsa i rozwiać niektóre z wątpliwości dotyczących Czerwonej Planety.

Ponad dekadę temu na Ziemię spadł meteoryt z kosmosu, który został nazwany Tissint, od marokańskiej miejscowości, w której został odnaleziony. Jak się później okazało, zbadana skała może pochodzić prosto z Marsa oraz zawiera cząsteczki, które mogą zwiększyć naszą wiedzę o przeszłości Czeronej Planety.

Na Marsie mogło istnieć życie

Naukowcy już teraz wskazują, że na Marsie mogło kiedyś istnieć życie. Na powierzchni Czerwonej Planety miała występować woda w stanie ciekłym, a atmosfera była bogata w tlen. Meteoryt Tissint zdaje się potwierdzać te przypuszczenia. Skała została uformowana setki milionów lat temu i nie jest do końca jasne, w jaki sposób opuściła powierzchnię Marsa. Jednak po zbadaniu okazało się, że zawiera w sobie wiele pierwiastków takich jak węgiel, wodór, tlen, azot i siarka, będących częścią związków organicznych.

Zrozumienie procesów i sekwencji zdarzeń, które ukształtowały to bogactwo organiczne, ujawni nowe szczegóły dotyczące możliwości zamieszkania na Marsie i potencjalnie reakcji, które mogą doprowadzić do powstania życia

- wskazuje Andrew Steele, badacz z Carnegie Institution for Science in Washington.

Nie jest to jednak ostatecznym dowodem na istnienie życia na Marsie. Chociaż te pierwiastki kojarzone są z życiem i procesami biologicznymi, nadal mogą powstawać procesach niebiologicznych. Nie zmienia to jednak faktu, że naukowcom udało się dzięki Tissint opracować najobszerniejszy jak dotąd katalog różnorodnych związków organicznych znalezionych w dostępnych próbkach z Marsa.

W zbadanej skale udało się również odkryć organiczne związki magnezu, których wcześniej nie zaobserwowano w próbkach z Marsa. Głębsza ich analiza może rzucić nieco światła na geochemię, która ukształtowała wnętrze Czerwonej Planety. Zebrane wyniki będzie można w przyszłości porównać z próbkami zdobytymi przez marsjańskie łaziki.

Zobacz: NASA wyjaśnia tajemnicę Marsa. Udostępniono nagranie