DAJ CYNK

Rozszerzona rzeczywistość w aucie. Prototyp zapowiada się obiecująco

Bartłomiej Krysztofik

Motoryzacja

Ekran AR na szybie auta

Firma Distance Technologies zaprezentowała innowacyjny prototyp urządzenia, które zamienia przednią szybę auta w ekran rozszerzonej rzeczywistości. Technologia wymaga dopracowania, jednak prezentuje ciekawy kierunek rozwoju w motoryzacji.

Firma Distance Technologies przedstawiła prototyp urządzenia, które przekształca przednią szybę samochodu w olbrzymi, pełno-kolorowy wyświetlacz rozszerzonej rzeczywistości. Projekt znajduje się wczesnej fazie prac, jednak zapowiada się bardzo ciekawie. Zaprezentowany system wykorzystuje panel LCD skierowany na przednią szybę, który wyświetla obraz na szybę pokrytą powłoką odbijającą, tworząc półprzezroczysty obraz wyświetlany w 3D.

Wielki, przezroczysty ekran w aucie - czy to dobry pomysł?

Obraz wyświetlany na przedniej szybie jest rozwiązaniem powszechnie stosowanym przez producentów aut. Najczęściej jest to mały wyświetlacz informujący o aktualnej prędkości, obowiązujących znakach, wskazówki nawigacji oraz innych ważnych dla kierowcy danych.

Prototyp Distance Technologies to krok dalej, propozycja rozszerzonej rzeczywistości na szybie auta w technologii 3D dostępna bez używania okularów. Urządzenie wykorzystuje panel LCD pokryty barierą paralaksy, która może wyświetlać nieco inny obraz dla każdego oka, podczas gdy kamery śledzące pomagają określić, gdzie patrzy kierowca i odpowiednio przedstawić obiekty.  

Projekcja tworzy duży, dość wyraźny ekran, który pozwala na wyświetlanie wszystkiego, od typowych elementów HUD, takich jak prędkościomierze, po szczegółowe wizualizacje map topograficznych w 3D. Producenci zapowiadają, że ekran będzie można zintegrować ze sterowaniem głosowym i gestami - prototyp został podłączony do trackerów ręki Ultraleap, co pozwali np. na odbieranie telefonu bez odrywania wzroku.

Prototyp z potencjałem na sukces... w odległej przyszłości

Autorzy projektu chcą, aby kierowca mógł zobaczyć użyteczne informacje wtopione w krajobraz za szybą, aby nie musieli ciągle przenosić wzroku między otoczeniem a deską rozdzielczą. Zaprezentowana wersja ma jednak wiele mankamentów: niska jasność i problemy z śledzeniem ruchu oczu. Testerzy narzekali na duże zmęczenie oczu i długo utrzymujący się ból głowy, nawet po krótkim czasie korzystania z wyświetlacza.

Zobacz: Premiera nowego gadżetu wirtualnej rzeczywistości XReal
Zobacz: Audi pokazało najmocniejsze auto w swojej historii

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Shutterstock | metamorworks

Źródło tekstu: The Verge | oprac. wł.