AMD opracowało nowe rozwiązanie, które ma być lekiem na zbyt duże rozmiary gier, które stają się coraz większym problemem zarówno na PC-tach, jak i konsolach.
Nikt chyba nie ma wątpliwości, że dzisiejsze gry są za duże. Nie chodzi o czas grania, czy wielkość światów, chociaż i na tym polu czasami dochodzi do przesady (np. Assassin's Creed: Valhalla). Chodzi o to, ile gry zajmują dzisiaj miejsca na dysku i jak długo trzeba je przez to pobierać. AMD opracowało rozwiązanie, które ma częściowo temu zaradzić.
To nowe rozwiązanie to AMD Neural Texture Block Compression, czyli mechanizm kompresji tekstur z użyciem sieci neuronowych. Szczegóły rozwiązania mamy poznać na EGSR ( Eurographics Symposium on Rendering) w Londynie, które odbędzie się 2 lipca, czyli już za kilka dni. Prezentację poprowadzą S. Fujieda oraz T. Harada z AMD GPUOpen.
We'll present "Neural Texture Block Compression" @ #EGSR2024 in London.
— AMD GPUOpen (@GPUOpen) June 25, 2024
Nobody likes downloading huge game packages. Our method compresses the texture using a neural network, reducing data size.
Unchanged runtime execution allows easy game integration. https://t.co/gvj1D8bfBf pic.twitter.com/XglpPkdI8D
Na razie nie znamy szczegółów, ale sporo możemy wywnioskować już po samej nazwie nowego rozwiązania. Zresztą podobny mechanizm w zeszłym roku pokazała NVIDIA. AMD Neural Texture Block Compression zapewne wykorzysta sieci neuronowe do kompresji tekstur w grach, aby w ten sposób obniżyć ich rozmiar, a następnie dekompresji bez znaczącego wpływu na jakość grafiki. Dzięki temu dałoby się zmniejszyć rozmiar pobieranych gier, a być może też wymogi względem miejsca na dysku.
Więcej dowiemy się już 2 lipca, kiedy to grupa AMD GPUOpen zaprezentuje nowe rozwiązanie w praktyce. Natomiast nie ulega wątpliwości, że sieci neuronowe i uczenie maszynowe będą miały ogromny wpływ na przyszłość gier. Już dzisiaj wykorzystywane są do poprawy płynności rozgrywki (DLSS i FSR), a niedługo mogą też wpłynąć na inne kwestie, w tym także generować tekstury czy postacie NPC.
Zobacz: Intel pokazał pierwszy w pełni zintegrowany optyczny układ I/O
Zobacz: Znamy wydajność Intel Lunar Lake. Jest dobrze
Źródło zdjęć: JHVEPhoto / Shutterstock.com
Źródło tekstu: Tom's Hardware