DAJ CYNK

Kraków testuje autonomiczny tramwaj

Marian Szutiak

Wydarzenia

Kraków autonomiczny tramwaj prezydent miasta

Ostatniej nocy, z 27 na 28 maja, w Krakowie odbył się test pierwszego w Polsce autonomicznego tramwaju, bez motorniczego w kokpicie. Podczas przejazdu z przystanku Muzeum Narodowe do Cichego Kącika to komputer decydował o ruszaniu z przystanku, prędkości, otwieraniu drzwi i włączeniu dzwonka.

Autonomiczny tramwaj

Podstawą do stworzenia autonomicznego tramwaju był wagon typu 126N, wyprodukowany przez nowosądecką firmę Newag. Dodano do niego specjalny układ sterowania, komunikujący się z głównym sterownikiem tramwaju, dzięki czemu możliwa jest jazda tramwaju bez motorniczego w kabinie. Autonomiczny system steruje prędkością, drzwiami, dzwonkiem oraz nadrzędnością sygnałów z pokładu pojazdu. Dzięki nawigacji satelitarnej oraz pomiarowi przebytej drogi tramwaj "wie", gdzie się w danym momencie znajduje. Pozwala to na automatyczne zatrzymywanie się na przystankach oraz wykonanie wszystkich czynności, które motorniczy wykonuje w takim miejscu (otwieranie i zamykanie drzwi, sygnał ostrzegawczy). Autonomiczny pojazd reaguje też na ograniczenia prędkości, izolatory sekcyjne itp.

Zobacz: Drony, autonomiczne wózki i rowery cargo pomagają kurierom
Zobacz: Boeing po pierwszych testach autonomicznej latającej taksówki. Od koncepcji do latającego prototypu w zaledwie rok

Kraków autonomiczny tramwaj bok

Nadzór nad pracą motorniczego

Jak informuje serwis krakow.pl, nadrzędnym celem projektu "Autonomizacja jazdy tramwajem jako narzędzia wspierającego pracę motorniczych" wdrożenie systemu wspomagającego pracę motorniczego i nadzorującego parametry jazdy, co ma skutkować poprawą bezpieczeństwa. Automat ma między innymi czuwać nad utrzymaniem prawidłowej prędkości, wykrywać przeszkody, dostosować prędkość do warunków, a także automatyzować rozruch i hamowanie na przystankach. Możliwa ma być też komunikacja z sygnalizacją świetlną, dzięki czemu tramwaj będzie mógł dostosować prędkość do cyklu zmiany świateł, by ruch pojazdu był płynniejszy.

Ostatecznym celem projektu jest wdrożenie pełnej automatyzacji jazdy tramwaju w ruchu miejskim.

Kraków autonomiczny tramwaj przód

- Kraków jest miastem, które cały czas jest zainteresowane innowacyjnymi rozwiązaniami mającymi wpływ na poprawę bezpieczeństwa i komfortu pasażerów oraz prowadzących, a także na środowisko. To właśnie w Krakowie została uruchomiona pierwsza w Polsce regularna linia obsługiwana autobusami elektrycznymi. To u nas odbył się pierwszy przejazd autonomicznego tramwaju.

Wkrótce także zaprezentujemy mieszkańcom tramwaj, który na dystansie do nawet 3 kilometrów będzie mógł się poruszać bez sieci trakcyjnej. Te działania są prowadzone jednocześnie z zakupem nowych tramwajów. Tylko w tym roku do Krakowa zostanie dostarczonych 50 nowych, niskopodłogowych i klimatyzowanych tramwajów. W połowie tego roku zapadnie także decyzja w kwestii zakupu kolejnych nowoczesnych tramwajów.

- powiedział Jacek Majchrowski, Prezydent Krakowa

Zobacz: Gmina Piaseczno i Emitel rozpoczynają tworzenie inteligentnego miasta
Zobacz: Orange podsumowuje rozbudowę sieci w 2019 roku. Refarming, więcej LTE, testy 5G

Projekt autonomicznego tramwaju jest realizowany we współpracy pomiędzy Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym, Politechniką Krakowską (Instytut Pojazdów Szynowych) oraz firmami Newag, Cybid i Medcom.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: krakow.pl

Źródło tekstu: krakow.pl