DAJ CYNK

Dysk Google szwankuje. Możesz stracić dane

Mieszko Zagańczyk

Aplikacje

Poważny błąd w Google. Możesz stracić dane

Pliki zapisane na Dysku Google znikają bezpowrotnie i nie można tego w żaden sposób naprawić. Na problem zwraca uwagę coraz większa liczba użytkowników.

O tym, że przechowywanie swoich danych w usługach chmurowych nie jest w pełni bezpieczne, przekonał się jeden z użytkowników Dysku Google z Korei. Kilka dni temu opisał na forum pomocy Google sytuację, w której pliki z Dysku nagle zniknęły, a zawartość folderów wróciła do stanu z maja 2023 roku

Co jednak dziwne, zapis aktywności na Dysku Google nie wykazuje żadnych zmian, a ostatnie wyświetlane operacje też pochodzą z maja. Pliki nie zostały usunięte ręcznie, nie ma ich też w koszu. Pechowy użytkownik usługi Google wyjaśnił też, że korzysta z Dysku lokalnie i nikomu nie udostępnia swoich plików. Są one jednocześnie dla niego bardzo ważne, a ich brak – tragiczny w skutkach.

Koreańczyk zwrócił się o pomoc do zespołu pomocy Google ze swojego kraju, gdzie poradzono mu przeprowadzić proces odzyskiwania danych, a w dalszej kolejności – wykonanie kopii zapasowej folderu DriveFS (lokalnego folderu usługi na komputerach) i jego przywrócenie. Te i inne zabiegi nie przyniosły żadnych efektów. Po tym sprawa trafiła z Korei od specjalistów Google w Stanach Zjednoczonych, gdzie jednak zgłoszenie utknęło w martwym punkcie.

Dysk Google wraca do maja 2023

Wkrótce okazało się, że nie jest to odosobniony przypadek. W tym samym wątku pomocy na forum Google Drive Help kolejni użytkowcy zaczęli raportować bardzo podobne zdarzenia. Jeden z nich poskarżył się, że stracił swoje pliki zapisane w ciągu ostatnich trzech miesięcy. Innemu Dysk wyczyścił sześć miesięcy danych biznesowych, a kolejny dramatycznie ubolewa: „To cała moja praca z ostatnich 1-2 lat. Cała moja praca zawodowa, wszystkie moje osobiste pliki. Wszystko po prostu zniknęło”. Inny policzył, że stracił tysiąc plików i folderów.

Problem dotyczy zarówno użytkowników Windows, jak i Maców. Obejmuje też sytuacje, gdy pliki były przesyłane przez przeglądarkę bezpośrednio do aplikacji webowej, więc nie jest to raczej błąd lokalnej instalacji aplikacji Dysku na komputerze.

Jeden z użytkowników zasugerował, że punktem krytycznym był dzień, w którym lokalny Dysk Google przestał się synchronizować z chmurą, ale usługa wciąż działała. Zdaniem niektórych poszkodowanych rozwiązaniem problemu może być odzyskanie plików z cache’u, jednak tylko niektórym się to udaje.

Google przeprasza za sytuację, obiecuje zbadanie tych zdarzeń, ale najwyraźniej nie ma pojęcia, co tak naprawdę się wydarzyło. Na razie użytkownikom pozostaje więc robienie dodatkowej kopii swoich plików poza Dyskiem Google.

Zobacz: Mapy Google będą cię podsłuchiwać. I nie, to nie żart
Zobacz: Google Bard podpowie, co jest w filmie na YouTube

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Shutterstock

Źródło tekstu: Google Drive Help, opracowanie własne